Yundao (Tactic)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: Från 10 år
Speltid: 30+ min
Innehåll: Spelplan, 25 småhus (pagoder) i fem olika färger, 55 kort i fem olika färger, svart pjäs, spelregler
Konstruktör: Reiner Knizia

Det här spelet hade jag hoppats mycket på men det blev en stor besvikelse. Detta är ett riktigt trist spel, enformigt, utan spänning, med billiga plastpjäser och ett kampsystem som nästintill fullständigt bara handlar om tur. Vad hände med den ”taktiska skicklighet” som skulle behövas enligt spelasken? Det räcker med vanlig uppmärksamhet på det som sker…

Alla spelare väljer en färg och tar sina 5 plasthus och 11 kort. Husen placeras ut på spelplanen, korten hålls på handen. Oavsett antal spelare är alla hus med i spelet, men det blir förstås inte mycket till utmaningar och kamp om byggnaderna om ingen ansvarar för dem. Spelidén bygger på att erövra så många av motståndarnas hus (pagoder) som möjligt. Du flyttar ett av dina hus intill den pagod du vill ta över. Den som vinner en pagod placerar sin egen över den vunna och bygger således på höjden. Den som äger den översta pagoden i en stapel kontrollerar alla pagoderna därunder.

Själva kampen om vem som vinner i en utmaning avgörs med de 11 korten. Utmanare och försvarare ser över vilka kort de har på handen. Det kan vara sifferkort 0-5, tigerkort eller drakkort. Ett högre sifferkort besegrar ett lägre, ett drakkort vinner alltid över alla sifferkort, tigerkort gör alla andra kort värdelösa och likadana kort tar ut varandra och innebär oavgjort. Använda kort läggs åt sidan så visst behöver du hålla koll på vilka kort som spelats ut, men i grund och botten är ju kampen bara en variant på sten-sax-påse-spelet. Nej, detta är inte roligt alls och endast med de alternativa reglerna som väger in höjden på de olika staplarna med pagoder inför kortbataljen blir det något sånär ok. Lägsta betyg eller svagast tänkbara tvåa kan kanske kvitta, men jag vill verkligen varna för detta spel.