Yspahan (Ystari Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-4 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 45-60 min
Innehåll: Spelplan över staden Yspahan, tornbräde, karavanbräde, 4 individuella bräden, 25 kameler, 25 mynt, 102 kuber, 12 tärningar, 2 spelpjäser, 18 kort, regelhäften
Konstruktör: Sébastien Pauchon

Yspahan, vilket festligt spel! Men det är nog inte för alla. Det finns mängder med val att göra och skall man få grepp om vilket som kan vara bäst i olika situationer måste man nog spela en hel massa partier. Alla gillar ju inte heller sådana spel med många regler och mycket instruktioner för det är det här. Nu när vi väl öppnat spelet körde spelgänget tre partier på raken för att testa olika strategier och beslut. Och för att det var ett kul spel såklart.

Spelet i korthet; mest poäng vinner. Staden Yspahan har fyra olika stadsdelar. De är olika stora och innehåller allt ifrån 6-18 hus. Husen finns dessutom i 3-4 olika färger. Om man lyckas placera ut små träkuber i sin egen färg på husen är det bra, det kan ge poäng, men bara om man täckt samtliga hus i en viss färg i samma stadsdel, annars blir det inget alls. Reglerna kring kuberna och husen säger att ingen annan får ställa ut kuber i en stadsdel i en husfärg där någon annan redan placerat minst en kub, så först till kvarn blockerar så att säga expansionen för motståndarna. Har man dock själv ställt ut kuber måste hela färgseriens hus i det området täckas innan man får bygga vidare på andra färger i stadsdelen.

Spelet fortgår totalt över sju dagar i tre veckor, således 21 drag för alla spelarna, och poäng för kuber på husen utdelas i slutet av varje vecka, därefter tas kuberna tillbaka av respektive spelare. I bästa fall har man alltså 7 drag på sig att täcka en eller flera serier med hus på spelplanen och få poäng för detta moment.

Tyvärr kan en liten pjäs röra sig fram och tillbaka på gatorna mellan stadens stadsdelar och vid de hus han stannar måste utplacerade kuber omedelbart plockas bort. Detta kan såklart förstöra en hel del. Som en liten kompensation skickas kuben direkt till spelplanen för karavanen och kan ge en liten blygsam poängersättning vid varje veckoslut.

Det allra festligaste med spelet är tornbrädet och upplägget med alla tärningarna. Det ingår 9 vita tärningar och 3 gula i spelet. De vita är standard och de gulas medverkan kan man köpa för guldmynt. Dessa gynnar bara den som betalat för dem och kanske inte ens denne! Tornbrickan är så fiffigt utformad att den har 6 nivåer. Det är här tärningarna skall placeras ut. När någon kastar dem sorteras de efter antalet ögon och med början på den lägsta valören och därefter i stigande ordning, fylls (nerifrån och upp) en våning i tornet i taget. Visar alla 9 (eller upp till 12) tärningarna samma siffra ställs alla på lägsta nivån, annars säger reglerna att högsta siffran alltid ställs högst upp i tornet. Detta innebär såklart att tornets absolut lägsta och högsta våningar oftast är försedda med tärningar och sedan kanske ytterligare några av de lägre...

Beroende på vilka våningar det nu finns tärningar finns det också olika tillåtna val och moment för spelarna att göra. Alla väljer varsin våning att ta tärningarna ifrån och den som kastade dem väljer först. Här finns nu valet att ta tärningarna som kan ge dig en eller flera kameler eller guldmynt eller låter dig ställa ut kuber i en viss specifik stadsdel. Du tar lika många kameler, mynt etc. som det står tärningar på våningen. Du kan också få ta ett kort (dessa ger olika former av bonusar) eller flytta på pjäsen som går på gatorna och skickar kuber till karavanen. Så vad vill du ha eller göra?

Som om detta inte vore nog har alla spelare varsitt eget spelbräde framför sig. Dessa avbildar de 6 olika specialbyggnader i staden som alla kan köpa. Om man har tillräckligt med kameler, guldmynt eller specialkort vill säga. Har du byggt minst tre av dessa sex byggnader får du extra bonuspoäng och byggnaderna kan låta dig få en kamel mer än antalet tärningar på den våningen, ett par guldmynt mer än antalet tärningar på översta våningen, låta dig flytta pjäsen på gatan mer, ta ett kort etc……..

Ja, här finns så många olika saker att välja bland att det kanske är några för mycket. Efter våra tre partier märkte vi att pjäsen i mitten oftast blev stående still och att karavanbrädet inte blev så använt. Man fokuserade liksom mer på att bygga sin egen väg till framgång än att förstöra för motståndarna, men det var kanske bara så det blev. Vi kanske spelar annorlunda nästa gång. Om du trodde allt ovanstående var det enda i spelet så tror du fel. Sa jag inte 8-9 sidor med regler och instruktioner…..Yspahan var med sina många tärningar och val ett svängigt spel, ett riktigt annorlunda sådant som gav mersmak. Och ett spel med pjäser i form av små träkameler kan väl aldrig vara fel? Haha.