Yinsh (Gipf Project/Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2 deltagare
Ålder: 9+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: Spelplan, 51 dubbelsidiga runda brickor, 5 vita ringar, 5 svarta ringar, regelhäfte
Konstruktör: Kris Burm

Ah, Yinsh. Ett lätt kaotiskt strategispel känns det som när första partiet skall börja och reglerna lästs igenom. Ringar skall ut på brädet, små runda brickor skall ut på brädet. Ringar skall flyttas i en rak rad, ringar kan hoppa över runda brickor, ringar skall avlägsnas ur spel. Runda brickor skall vändas, vita blir svarta, svarta blir vita. Runda brickor skall samlas på rad, rader bryts upp, runda brickor avlägsnas från spelplanen…

Det känns som att Yinsh lånar drag från kända spel såsom Othello, 5-i-rad, Dam osv. Lyckligtvis smälter allt samman nästintill perfekt, det råder ordning i kaos. Allt flyter på förvånansvärt smidigt och efter en förlust kräver man genast revansch.

Spelplanen består av 33 linjer som skär varandra. Gör upp om vem som börjar, denne spelar med vita pjäser. Turas om att spela ut era respektive 5 ringar i valfria lediga skärningspunkter längs kantlinjerna eller inne på brädet. Efter de tio dragen har ni skapat en startuppställning.

Efter det går spelet vidare på följande sätt; fundera kring vilken ring du vill flytta härnäst och placera en liten rund bricka i den. Brickan tas från det gemensamma förrådet av dubbelsidiga brickor och naturligtvis placeras den så att spelarens egen färg visas (brickorna är dubbelsidiga med vit och svart sida).

Lyft sedan ringen, låt den just ilagda brickan ligga kvar på sin plats, och flytta ringen i en rak linje på brädet. Du måste stanna på en tom, ledig plats men du får röra dig över flera lediga skärningspunkter och välja endera att stanna på. Du kan också hoppa över en eller flera brickor (i egen och/eller motspelarens färg) längs sträckan men måste i detta fall stanna på första lediga knutpunkt direkt därefter.

Du kan således passera några tomma fält, gå vidare och hoppa över en eller flera brickor på rad för att sedan stanna med din ring långt bort från där du startade! Eller för den delen bara flytta dig ett enda steg om det var ledigt precis intill där du stod.

Väljer du att hoppa över en eller flera runda brickor på rad med din ring måste alla dessa pjäser vändas! Det innebär att vita brickor vänds och blir svarta, svarta brickor blir vita.

Spelets mål är att skapa rader om fem brickor i egen färg i syfte att få plocka bort en egen ring från spelplanen. (De fem brickorna som utgör raden lämnar också brädet och återgår till brickförrådet). En bortplockad ring innebär såklart samtidigt begränsade möjligheter att raskt storma vidare mot segern eftersom det är från dessa ringar du introducerar nya brickor i spel. Den som först skapat tre sådana rader och därmed fått bort tre av sina fem ringar vinner spelet.

Spelet går vidare på detta sätt i runda efter runda. Ut med en bricka i en ring, flytta ringen i rak linje till en ledig plats. Har du hoppat över en eller flera brickor måste dessa först vändas till motståndarens färg innan ditt drag är slut.

Försök vända upp och placera ut nya brickor så att du skapar raderna med enhetliga pjäser så att du kan segra i detta mycket svängiga och utmanande spel! Tänk att så många bekanta moment tillsammans kan bli något helt nytt och fräscht…