World Without End (Mayfair Games/Kosmos)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90-120 minuter
Innehåll: Spelbräde, 28 mynt, 100 kort, 58 pappbrickor, 7 byggnader, 5 blockmarkörer, 41 träkuber (sten, trä, metall), 37 träpjäser för spannmål, ull och tyg, 16 hus, startspelarbricka, förmånspjäs, 4 poängmarkörer, 4 spelskärmar, 8 donationsbrickor, specialtärning, regler.
Konstruktörer: Michael Rieneck och Stefan Sadler

Ken Folletts roman Pillars of the Earth blev ett populärt sällskapsspel. Nu har även bokens fortsättning omvandlats till ett spel.

Vi är tillbaka i Kingsbridge och här får spelarna nu engagera sig i byggnation. Utöver ett torn och en bro och några mindre hus i spetälskekolonin är det när spelet börjar lite oklart exakt vad mer som kan och bör uppföras. Det kan bli sjukhuset, det kan bli en kvarn, ett kapell, en liten kyrka osv... Mellan olika partier varierar byggnaderna, liksom den ordning i vilken de kommer i spel. Allt beroende på en samling blandade händelsekort...

För att bygga samlar man sten och trä, men även ull och tyger kan vara av intresse. De båda sistnämnda resurserna kan säljas för en slant. Ja, se till att du har byggmaterial och pengar, men minst lika viktigt är att vara from, ha mat och betala skatt.

Ja, jag skulle kanske kunna gå så långt som att säga att de sistnämnda sakerna känns klart viktigast av allt. Man verkar lägga mer tid och engagemang i att samla det som behövs för att uppfylla kraven för varje omgång, än att bygga fritt och pyssla med textilierna. Sådant känns förvånande nog faktiskt underordnat, mycket till stor del beroende på att straffen för att misslyckas fixa mat, vara from och betala skatt är så hårda.

Spelet rullar på över 4 kapitel (tidsåldrar, typ) där var och en omfattar sex spelomgångar. Var och en av dessa sedan inkluderande sex olika moment. I slutet av varje kapitel (dvs. vid 4 tillfällen) skall varje spelare kunna visa upp och lämna ifrån sig 2 enheter ”fromhet”, 2 enheter mat samt 2-5 guldmynt (bestämt med ett tärningskast). För varje enhet man inte har tillgänglig får förlorar man poäng. Dessutom blir det färre handlingsmöjligheter och/eller sämre inkomst lite beroende på exakt vad man inte kunnat leverera. Ja, byggnation må vara vad spelet vid en första anblick verkar handla om men i själva verket går man alla först efter att säkra upp fromhet, mat och pengar. Allt det där andra blir sekundärt.

Sorgligt nog känns byggnationen rätt ointressant även om man sedan skulle lyckas få god tillgång till både trä och sten. Visst får man lite poäng när man bygger (faktiskt 3 poäng för varje råvara som används) men det spelar liksom ingen större roll om det är sten eller trä man jobbar med, de har samma värde och olika byggnader ger i princip bara 1-2 poäng per styck som färdigbyggda, så varför slita för det?

Jo, kanske för att du investerat 1 extra mynt i projektet? Ja, men då så. Ett futtigt guldmynt satsar du på att få hela stadens sjukhus färdigt och det ger i slutändan 1 extra poäng... Ja, det hela känns lite stramt, snålt, bara ett poäng hit och ett guldmynt dit. Det känns konstigt, skapar hos mig ett slags konfliktkänsla när bilderna på det som byggs samtidigt är snygga och imponerande. Skall det inte kosta mer att bygga allt detta? Skall inte belöningen vara större? Skall det inte spela roll om jag uppför ett stort sjukhus i staden istället för ett litet kapell i skogen...?

Nej, byggnationen känns inte speciellt intressant, tyvärr.

Ett annat inslag är att pesten tyvärr kommer att slå till i staden. Naturligtvis helt slumpartat och på några av 11 olika ställen. Det kan krävas medicinska kunskaper på nivå 1-5 för att få bukt med problemen, för att kunna hjälpa de sjuka i Kingsbridge. Olyckligtvis tycker jag inte att den biten heller blir så värst intressant. Pestens styrka på respektive ställe slumpas fram. Den spelare som försöker hjälpa belönas med en enhet mat eller 1-2 poäng. Även här egentligen ingen större skillnad om man försöker ta sig an små eller stora mängder sjuka. Vill man kan man helt skippa de här insatserna, man får liksom inget straff för att inte försöka hjälpa till. Att pesten härjar i staden, kanske på flera håll, påverkar faktiskt ingenting, mer än att den skapar en chans att få något enstaka poäng extra... Det är inga byggen som avstannar eller inte kommer i spel, marknaden håller öppet som vanligt, spelarna fortsätter att samla sten och trä, ull och textiler...

Allt i spelet funkar, men jag tycker samtidigt att det blir en halvdan helhet. Det blir olika moment utan större sammanhang, utan en klar röd tråd. Satsa bara på att bygga lite var som helst så får du maximalt med poäng, sälj gärna av ull och tyger när det går att få bra utdelning. Typ.

Två inslag skänker ändå något slags utmaning, spänning och originalitet till World Without end.

Det ena rör händelsekorten, den andra actionkorten. Mer om dem precis nu:

I starten av varje spelomgång dras ett händelsekort, ett kort som visar något slags skeende som påverkar i princip alla spelare här och nu. (Somliga saker kan dessutom gälla för resten av hela kapitlet/tidsåldern).

Kortet är kvadratiskt och bär (utöver lite text) en symbol i varje hörn, samt en röd pil någonstans. Rotera nu kortet som du behagar innan du lägger ned det på spelplanen. Kortets ena hörn skall peka mot dig, de övriga mot tre möjliga andra spelare (så sitt på varsina sidor när ni spelar!).

Rikta nu in kortet utifrån vad du vill ha för något, och vad övriga spelare får som spelrundans inkomst. Alla får alltså något, kanske också något nästan lika bra som det du valde. Kortens fyra hörn erbjuder nu poäng, guldmynt, fromhet, sten, trä, mat, medicinsk kunskap, lojalitet till kungen osv... Olika saker till var och en.

Den röda pilen som också skall tas i beaktande när kortet placeras kommer att peka på en siffra på spelplanen, antingen 0, 1, 2 eller 3. Detta blir det antal steg en förmånspjäs kommer att röra sig längs en slinga, runt, runt. Här finns nu en mängd extra bonusar att välja bland, en bonus som enbart kommer aktiv spelare tillgodo!

Här kan det nu bli lite svårt att välja. Är det den röda pilen eller hörngåvorna som lockar mest? Är det kanske rentav något du absolut INTE vill ge till en viss spelare?

Ja, det var händelsekorten det. Nu till actionkorten. De är 12 olika och varje spelare har varsin identisk uppsättning. Dessa visar de olika möjligheter som står till ens förfogande i varje kapitel. Av dessa tolv kort skall sex användas (ett per omgång) samtidigt som man vid varje val också lägger undan ett på kasthögen, så att alla kort hela tiden är med. Varje kort erbjuder en speciell funktion (få mat, få sten/trä, få fromhet, bygg något genom att spendera 2 resurser, sälj ull och tyger, donera till ett byggprojekt, res ett hus i spetälskekolonin, få inkomst för ditt husbygge, ta hand om en pestsmittad osv. Ett kort låter dig ta ett extra steg på förmånsskalan, ett annat låter dig upprepa den senast valda handlingen.

Även här blir det lite spännande och klurigt att planera för sina handlingar i rundan... Vad måste man försöka utföra och i vilken ordning? Vad kan väljas bort? Allt kan således egentligen endast utföras en enda gång per spelat kapitel, om man alltså inte väljer att direkt spela repetitionskortet. Men är det bygga man helst borde göra två gånger eller sälja ull, skaffa sten eller behandla sjuka...? Eller något annat?

Frågar du mig är svaret bygg för tusan, bygg, bara bygg. Vad som helst, var som helst, med vad som helst. Samtidigt som du hela tiden måste skaffa dig fromhet, mat och ha en slant att ge i skatt. Annars går allt åt pipsvängen.

World Without End har ganska enkla regler och snygga komponenter. Ja, det bästa jag vill säga om spelet är att det är snyggt, riktigt snyggt. Sen kan jag tycka att korthanteringen, både vad gäller händelsekort och actionkort, livar upp och känns som sådär lagom originella inslag.

Resten ger jag inte mycket för. Temat grep inte alls tag i mig, jag var helt likgiltig inför både resandet av byggnader i Kingsbridge och pestens härjningar. Synd, för jag hade hoppats på något hyggligt spännande. Nu blev det inte så. Det här blev istället rätt blekt och inte alls i klass med boken med samma namn. Inte i klass med seriens föregående spel heller för den delen. Jag kan bjuda på en betygstrea med den är sannerligen svag. En besvikelse kort och gott, men jag jämför förvisso med hundratals andra spelade spel...