Wiz-War: Malefic Curses Expansion (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 14+ år
Speltid: 1-2 timmar (lite mysko då grundboxen säger 30-60 minuter, men visst blir ett parti längre med 5 spelare)
Innehåll: Spelyta för en femte spelare, spelpjäs (figur+basplatta) med personliga spelbrickor (6 st), 72 spelkort, livsmätare, 22 spelbrickor (tre olika sorter), 4 portaler med plastfötter, 16 energibrickor, regelark
Konstruktör: Jay Little

Om du skulle vilja ha mer variation i ett parti Wiz-War kan du bygga ut och förändra spelet med innehållet i den här lilla lådan.

Först och främst får du med spelmaterial som tillåter en femte spelare att delta, du får spelpjäs, brickor och en extra spelplansdel och kan därmed nu låta fler vänner kämpa om segern. Du får mer yta att förflytta dig över eller gömma dig på, fler fiender att slänga besvärjelser på, kort sagt, med en femte spelare kan det bli än mer kaos runt Wiz-War-bordet! På gott och ont. Jag är dock inte säker på om jag ens vågar försöka testa och hittar jag så många spelsugna kamrater väljer jag kanske trots allt något annat än just detta. Men, men, den som vill kan nu ha fem trollkarlar med i ett parti.

Vid sidan av att bara tillåta en extra spelare bjuder Malefic Curses på fler spelkort med besvärjelser. Här kommer tre nya magiskolor med tillhörande kort och brickor. Spela med trollformler inom Häxkraft, Kaos och/eller Nekromanti.

Häxkraft skapar ofta fällor och förbannelser på en specifik plats, formler som utlösas när någon kommer till ett visst ställe.

Kaos är som namnet antyder riktigt oberäkneliga besvärjelser, ofta involveras en tärning för att se vad som sker eller vilken skada som åsamkas.

Nekromantiskolan manipulerar krafter bortom graven, åkallar andar för att kontrollera skuggor, mörker etc. Med det sagt finns här en hel mängd spännande och kraftfulla trollformler bra att ha till hands i olika lägen, men det blir samtidigt lite mer text att läsa och få grepp om på spelkorten.

Somliga nya spelkort för med sig begreppet Flash Energy, det är energikort vars effekt endast kan användas till formler, aldrig till extra förflyttning. Somliga andra energikort ger slumpmässiga krafter (kasta en tärning).

Innehållet är snyggt, trollkarlspjäsen är häftig, det är fina illustrationer på kort och brickor, det är rejäl kartong i de många olika spelbrickorna, portaler och livsmätare och reglerna är lagom tydliga. Sen kan det för allt i världen ändå bli klurigt att få ordning på alla trollformler och annat som kan vara aktiverat på en och samma gång, särskilt så med många spelare.

Njuter man av Wiz-War i sitt grundutförande kan det absolut vara meningsfullt att plocka upp och addera denna expansionen. Fler magiska formler, ja tre helt nya magiskolor, är såklart mycket välkomna och som sagt, nu går det att få med en extra vän i partiet att förhäxa, stjäla ifrån, ja försöka döda!