Wiz-War (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 14+ år
Speltid: 30-60 minuter
Innehåll: 4 spelbräden, 9 plastfigurer, 4 figurbaser, fyrsidig tärning, slumpriktarpil, 4 livsmätare, 4 portaler med stativ, brickor för hattar (24st), sprickor (20st), energi (26st), bedövning (10st), skattkistor (8st), olika föremål (47st), 168 kort med trollformler, regelhäfte
Konstruktör: Tom Jolly

Wiz-War handlar om det stora trollkarlskriget. Två, tre eller fyra magiker smyger runt i ett labyrintliknande grottsystem och kastar besvärjelser på sig själva och framför allt på varandra. Av och till är det kanske också läge att förtrolla själva labyrinten med dess stenväggar, dörrar och vad nu i övrigt som kan finnas där...

Vem lyckas först få ihop 2 poäng? Den trollkarlen vinner nämligen! Poäng utdelas för två olika lyckade handlingar. Du kan försöka att stjäla och förflytta en motståndares skattkista från dennes läger hem till ditt eget. Det ger 1 poäng och varje magiker har två sådana skatter var att försvara. Så stjäl båda från en motståndare eller en vardera från två olika fiender och segern är din. Olyckligtvis kan du bara bära en sådan kista i taget och du kan såklart räkna med att en trollkarl som förlorat sin vill ta den tillbaka eller att de andra trollkarlarna samtidigt är ute efter dina kistor.

Eller ditt liv! Att döda en annan magiker är det andra sättet att få poäng på, ett enda ynka poäng faktiskt men då får du ju samtidigt bort den spelaren helt ur spelet. Om alla attackerar varandra går det också att vinna utan 2 poäng, men då måste du vara den sista trollkarlen kvar i livet.

Reglerna är rätt enkla. Spendera ett antal förflyttningspoäng och rör dig runt i labyrinten, mot en fiende, mot en skattkista, tillbaka hemåt mot ditt läger, bort från en brinnande vägg eller något annat hinder, flytta dig utom en besvärjelses räckvidd...

Innan, under eller efter dina förflyttningssteg kastar du också de trollformler du behärskar och tycker är lämpliga. Du får i din tur endast använda en Attack-formel på en motståndare men fritt antal av övriga sorters besvärjelser.

Det finns dock ett maximum av besvärjelser du kan hålla i huvudet i varje given stund, och det är 7 stycken, symboliserat av max 7 besvärjelsekort på handen. Somliga spelkort är dock i ärlighetens namn inte trollformler utan rena energikort med vilkas kraft du kan få extra förflyttning alternativt förstärka en annan besvärjelse så att den varar längre eller gör mer skada.

Om du t.ex. har en formel i bruk i flera omgångar (dvs. det är inte omedelbar engångseffekt på besvärjelsen) ligger kortet utspelat framför dig på bordet ett tag. En sådan formel räknas såklart som en av dina sju så då får du tills vidare enbart ha max 6 andra kort på handen.

På samma sätt kan du bära runt på magiska föremål som du hittar eller skapar med dina formler. Dessa föremål räknas också som besvärjelser och anses vara inkluderade i de sju, så ju fler pågående formler du håller igång och aktiva föremål du släpar runt på desto färre kort på handen, vilket såklart troligen ger sämre möjligheter till attacker och försvar framöver.

Försvar ja, jo just det. Somliga besvärjelser som en motståndare kastar mot dig som en attack kan du kanske skydda dig mot, helt eller delvis. Har du en passande försvarsformel tillgänglig vid rätt tidpunkt får den användas en gång i en motståndares spelomgång. Möjligen går du helskinnad ifrån det anfallet. För den här gången.

Efter all förflyttning, en eventuell attack och andra formler har du möjlighet att slänga kort för att få dra max 2 nya, förutsatt att du inte kommer över den där magiska siffran sju, motsvarande kort på handen och kort på bordet framför dig med besvärjelser och/eller magiska föremål.

Ja, så mycket mer är det egentligen inte frågan om men visst finns det fler detaljer att notera i regelhäftet och saker att komma ihåg. Trollformler som är verksamma i flera omgångar förses t.ex. med små brickor motsvarande dess livslängd/styrka som ett komihåg och dessa plockas såklart löpande bort i inledningen av varje spelrunda.

På liknande sätt noteras kontinuerligt respektive trollkarls livspoäng på en rund liten snurrbricka allt eftersom magikerns hälsa påverkas av skador, hälsodrycker eller motsvarande. Spelet igenom kan man också lägga ut en mängd olika små brickor på spelplanen för olika saker som trollformlerna orsakar. Det kan bildas en vägg av eld här, en vägg av is där. Taggbuskar blockerar vägen framåt på ett ställe, på ett annat har stenväggen tydligen exploderat och möjliggjort passage till andra sidan...

Ja, det finns små tabeller med info om hur mycket skada väggar och dörrar tål, det anges hur olika typer av besvärjelser kan kastas, hur långt de når, hur föremål kan tappas, plockas upp osv. Generellt sett gäller egentligen bara; läs på det kort du vill använda och följ texten.

I den bästa av världar är ni alla överens om hur allt skall tolkas, ibland blir det kanske ändå en liten diskussion kring ordalydelsen på ett kort eller hur resultatet skall verkställas rent praktiskt. Här finns i Wiz-War givetvis en sådan mängd olika trollformler att nyttja för attacker, försvar och annat och olika situationer med olika många trollkarlar på olika avstånd att ta hänsyn till att allt kanske inte är solklart ibland. Reglerna detaljstyr givetvis inte alla dessa scenarios. Men det är å andra sidan en del av charmen med det här spelet. Wiz-War är mycket snyggt och lättsamt förpackat kaos.

Kanske att det känns som mycket text på en del kort och det är mycket slump med dragna kort. Att lyckas ha de bästa korten för både attacker och försvar att ta till i rätt lägen är inte det lättaste. Men det är kul att försöka!

I Wiz-War finns olika spelbräden för var och en av fyra olika magiker. Använd valfria i spel med färre än fyra deltagare och bygg upp spelytan som du önskar. Här finns också trollformler tillhörande skolor med olika inriktningar. Blanda fritt ihop en gemensam hög med besvärjelser eller låt varje magiker vara dedikerad till en eller ett par givna skolor.

Det finns såklart andra spel om duellerande trollkarlar därute, somliga mer simpla än detta, andra mycket mer avancerade. Men Wiz-War är inte alls dumt, precis lagom charmigt och underhållande vad gäller kaos och kontroll. Med snygga spelkomponenter, regler lätta att förstå, inte för lång speltid och ett härligt tema kan jag absolut tänka mig en riktigt stark betygstrea (av fem) på detta. Tänk att det kan vara så skoj att försöka trolla ihjäl någon. (Kanske inte fullt så skoj dock att vara den som just dödats och måste utgå ur spelet...)