Wizard (Deluxe Edition) (U.S. Games Systems)


Fakta:
Antal spelare: 3-6 spelare
Innehåll: Vanlig kortlek med 52 kort, 4 Jester-kort, 4 Wizard-kort, regler samt 6 bud-indikatorer

Wizard, vilket förtrollande spel, vilken magisk spelupplevelse! Hm, nåja, ursäkta ordvitsen, men detta är faktiskt ett mycket underhållande kortspel. Låt dock inte spelets namn få dig att tro att detta är ett spel med fantasytema eller dylikt för det är i grunden ett helt vanligt kortspel med spader, hjärter, ruter och klöver, i valörerna två till och med ess. Du kanske känner igen det med ett annat namn, nämligen Plump, ett kortspel där du tittar på dina kort och bestämmer dig för hur många stick du skall ta. Tar du det på förhand angivna antalet blir det poäng, annars inte. Fler eller färre stick ger dig istället en plump i protokollet….

Wizard är alltså Plump men så mycket mer, och bättre. Visst finns här trollkarlar (Wizards) men också narrar (Jesters), fyra kort av vardera sorten, som adderas till den vanliga leken om 52 kort. Dessa 8 ”jokrar” förändrar spelet rätt rejält och på ett utmärkt sätt. Även poängen räknas på ett (bättre) sätt som skiljer sig från hur vi spelat Plump tidigare.

Nåväl, blanda alla korten, 52+8 stycken. Första spelrundan får alla bara varsitt kort. Kortleken med samtliga kort blandas sedan om inför runda två, tre, fyra osv. och för varje omgång man spelar får alla deltagare ett kort mer så att handen man spelar med successivt växer. Är ni t.ex. tre spelare varar ju spelet i 20 omgångar, är ni fyra kommer ni till omgång 15, på 5 till runda 12 och med 6 kortspelare till omgång 10…….. Alla deltagare skall alltid ha lika många kort på handen i respektive runda.

Man tittar så på det/de kort man fått och bedömer sina möjligheter att vinna stick. Vilka kort har motståndarna? Vilka kort är kvar i kortleken? Ju fler stick man tar desto bättre men bara ett enda för mycket eller lite stjälper….

Wizard spelas också med trumf. Så långt man kan måste man som så ofta annars följa färg, men saknar man den som just nu spelas kan man ändå ta stick genom att spela ett trumfkort.
Ett trumfkort vänds upp från den blandade kortleken. Där blir det ju alltid några okända kort över i alla utom den sista rundan då hela leken nyttjas. Sista rundan spelas alltså utan trumf liksom de rundor där trumfen som dras är ett narrkort (Jester). Är trumfen Wizard-kortet bestämmer givaren vilken färg som blir trumf, annars visar ju det dragna kortet om det blir hjärter, ruter, spader eller klöver trumf.

Jester och Wizard-kort får spelas när som helst och passar så att säga i alla färger. Du kan spela dessa även om du har passande kort i rätt färg kvar på hand. Ett Jester-kort har dock värde noll och börjar någon en runda med att spela ut detta kort är det näste spelares kort som avgör stickets färg…. Spelar alla varsitt Jesterkort är det den som lagt det sista som ändå får sticket.

Ett Wizardkort är Jesterkortets motsats, lekens mäktigaste kort och klår även högsta trumfen. Det först utspelade Wizardkortet vinner omedelbart hela sticket så det är bara för andra att saka bort passande kort eller t.ex. se sitt spelade ”säkra” ess gå förlorat…..

Dessa extrakort med nollor och mäktiga trollkarlar gör hela spelpartiet extra oberäkneligt. Dina höga ess i några färger eller din långa svit i trumfen är inte längre säkra poänggivare. Ett Wizardkort kan spelas ut och plötsligt bestämmer någon annan den nya färgen. Ett nollkort vid rätt tillfälle gör att du kan slippa det där sticket du inte vill ha när någon spelar ut en låg tvåa och vet att du ändå har samma färg kvar på handen…….
Ja, Wizard är helt enkelt riktigt, riktigt spännande.

Och som sagt, poängräkningen är även den lika intressant. Här blir det inga plumpar i protokollet och noll-omgångar. Alla får poäng hela tiden, antingen plus- eller minuspoäng. Tar du det angivna antalet stick får du alltid 20 poäng, plus 10 poäng extra per stick du vunnit. Går du bet på ditt åtagande förlorar du 10 poäng för varje stick du missat eller tagit extra…… Märker du att du misslyckats så kan du liksom ändå inte ge upp omgången och bara släppa allt, då blir det ju för mycket minuspoäng, så du får vackert kämpa vidare för att rädda det som räddas kan…..

I Wizard är det dessutom fullt möjligt för alla att lyckas ta exakt det antalet stick man sagt. Här får antalet ”bokade” stick och antalet stick man spelar om faktiskt överensstämma. Man tvingar inte någon att säga ett antal stick man inte vill eller tror sig kunna ta! Även det ett lyft gentemot gamla Plump. Ja, gillar du Plump, kommer du att älska Wizard och aldrig spela Plump igen…. Eller jodå, men på Wizard-sättet…….

Just den här Deluxe-utgåvan av Wizard innehåller förutom kortleken, reglerna och protokollblocket även 6 stycken ”bud-indikatorer” på vilka spelarna kan vrida fram det önskade antalet stick man planerar att ta. På så sätt kan alla avslöja samtidigt hur många stick man hungrar efter….. Eller varför inte vrida fram sitt bud, spela partiet och sedan avslöja i efterhand om man lyckades eller ej……. Extra spännande att under spelets gång inte veta om motståndarna varit framgångsrika eller ej…..