Warhammer Invasion – The Card Game (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 2 spelare (förpackningens baksida säger 2-4 men några regler för spel med fler än två syns inte till)
Ålder: 14+ år
Speltid: 1-2 timmar
Innehåll: 220 kort, 4 stadsbräden, 35 resursbrickor, 60 skadebrickor, 4 eldbrickor, regler
Kostruktör: Eric M. Lang

Spellådan må vara snygg men den är ärligt talat bara fylld till 12,5 %, vilket såklart gör mig både förbannad och besviken. Varför så otympligt stor låda för ett par hundra spelkort? Spelhyllorna är fulla som det är och en mer behändig förpackning hade gjort spelet mer portabelt och därmed säkerligen oftare spelat. Nu ryms säkert en massa kommande expansioner i en och samma box, men vem vet om man kommer att gilla spelet så mycket att man tänker investera ytterligare i ett eller flera sådana tillägg? Kanske är spelet alldeles förträffligt som det är? Eller rentav skittrist?

Nåja, våldsamt skall det bli i alla fall, det hörs ju redan på namnet, Warhammer Invasion! Och syns dessutom på illustrationerna. Välj att spela med en av fyra olika raser och ge dig sedan på motståndaren. Slakta dennes trupper på slagfältet, sabotera för eventuella äventyrare på uppdrag, sätt huvudstaden i brand, ja hota hela kungadömet!

Tag det lilla spelbrädet (18 x13 cm) som motsvarar huvudstaden för just ditt gäng figurer och lägg det på bordet framför dig. Ni två som spelar sitter lämpligen mitt emot varandra.

På spelbrädets högra sida samlar du olika uppdrag som dina trupper kan ägna sig åt, med syfte att ge dig vissa förmåner framöver, på den vänstra sidan samlar du kraft/resurser. Framför eller bortom ditt bräde, närmast motståndaren alltså, har vi slagfältet. Där samlas era respektive arméer för en attack på den andra sidan. Sidorna på ditt bräde är förresten märkta med QUEST, KINGDOM och BATTLEFIELD.

Du får i din tur spela ut kort var du vill på dessa olika sidor, gärna på alla ställen i din tur om du vill, har råd och korten så medger. Ju fler kort (försedda med kraftikoner) du spelar ut på Quest-sidan (den högra) desto fler nya kort kan du dra till din hand i kommande omgångar.

Och ju fler kort (med kraftikoner) du spelar på den vänstra sidan (Kingdom) desto bättre blir dina möjligheter i aktuell runda eftersom du nu kan använda alla dessa kraftikoner som resurser, ett ”betalningsmedel” för att få ut nya kort i spel…

Kraftikonerna på spelade kort på slagfältet (Battlefield-sidan) summeras och används helt enkelt till att göra skada på motståndaren. Överlag gäller såklart att många kraftikoner på korten i spel är bättre än få eller inga!

Kort sagt, en spelrunda för en person går till som följer: Samla ihop resurser motsvarande antalet kraftikoner på korten till vänster (Kingdomsidan). Nu vet du hur mycket kraft du har att spendera för att aktivera nya kort.

Dra nya kort till din hand utifrån antalet kraftikoner på Questsidan.

Spela nu ut ett eller flera kort från handen till en eller flera sidor på ditt spelbräde. Vad varje kort kostar i form av resurser står såklart angivet på dem. Hur många resurser hade du att spendera? Påbörja ett äventyr (en Quest), lägg kort på Kingdomsidan för att få mer resurser i kommande rundor. Eller spela ut en enhet trupper på slagfältet för en attack...

Om du vill kan du även spela ut ett av dina kort dolt, med baksidan uppåt, och gratis, i valfri zon. Då fungerar kortet som en utveckling (förstärkning) på motsvarande sida av ditt bräde. Det är nämligen så att varje sida av ditt bräde (återigen Quest, Kingdom, Battlefield) har 8 livspoäng. Spelets mål är att reducera de här livspoängen till noll (0) då aktuell sida sägs ha satts i brand. Den som först kan tända eld på två av motståndarens tre sidor har vunnit spelet!

Anfalla en motståndares Quest-, Kingdom eller Battlefield-sida gör man med de trupper man samlat på sitt eget slagfält. Försvarar sig gör man med de eventuella trupper man spelat ut på motsvarande plats. Så var tänker du spela ut dina kort?

Ja, när du räknat ihop dina resurser, dragit dina kort och spelat ut dem har du alltså möjlighet att attackera en sida hos motståndaren, om du har soldater på slagfältet. Din motspelare kan såklart försvara sig med de trupper som eventuellt finns på den sidan, ni har dessutom kanske några extra kort att slänga fram som en liten överraskning i stridens hetta. Ni räknar sedan ihop era respektive styrkepoäng, ser om ni åsamkat motståndaren någon skada och plockar kanske bort ett kort eller två, eller rentav några livspoäng från en sida på brädet!

Och så är det den andra spelaren som gör motsvarande moment i sin tur, med sina kort och kraftikoner…

Ett bra kort kan påverka ett eller flera andra och stärka både arméer och livspoängen. Plötsligt kan det dyka upp en stark krigare i din hand men har du råd att spela ut honom? Kanske måste kortet vändas och användas dolt som en 1p-förstärkning? Eller så får du ut krigaren på bordet och denne mosar fienden och plötsligt går en sida på motståndarens bräde upp i rök…

Ja, kampen kan bölja fram och tillbaka, allt beroende på vilka kort som spelas och göms i din lek!

Din kortlek ja, här finns fyra olika, en för respektive ras. Spela som Empire eller Dwarf (som de goda – Order Races), eller som Chaos eller Orc (onda – Destruction Races). Kortillustrationer och förmågor varierar såklart väldeliga. Imperiet är taktiker och satsar på att vara rörliga och kunna dyka upp på rätt plats vid rätt tillfälle. Dvärgarna är tuffa och motståndskraftiga, har starkt försvar och kan också utdela en smäll eller två. Gör bäst ifrån sig när deras huvudstads olika zoner är bra utvecklade.

Orcherna vill komma i stora antal och övermanna motståndarna. Strategin är enkel, förstör allting, ibland gäller det till och med sina egna byggen och trupper! Chaos-styrkorna finner t.ex. ett nöje i att sabotera för motståndarna med Corrupt-effekter. Sådana kort som korrumperats kan tillfälligtvis inte användas för vare sig anfall eller försvar!

De fyra raserna har således färdiga kortlekar att använda. Vill du ha fler kort att variera med får du skaffa en expansion eller två. Warhammer Invasion är ett så kallat levande kortspel (LCG, Living Card Game). Du spelar med grundleken, eller skaffar fler kort att addera och välja mellan, allt för att ha tillgång till maximalt kraftfulla möjligheter. Regelhäftet berättar mer om hur man kan bygga sin kortlek, välja bland nya dragna kort osv…

Här finns också förslag på hur du kan skapa en lek med olika kort från olika goda eller olika onda raser… Om du till exempel vill testa med hälften Orc och hälften Chaos… eller nåt…

Hur som helst, du har här 40 kort för respektive ras. Du skall få till en startlek om 50. Du skall således blanda de medföljande neutrala korten också (24 st, funkar för samtliga raser) och ta 10 av dem till din lek innan ni kan börja. Så även om du alltid spelar med samma 40 raskort hela tiden blir det säkert lite variation med det neutrala bidraget…

Det går också att blanda in en handfull kort för två raser som egentligen hör hemma i en kommande expansion. Ja, här finns några få kort för raserna High Elf (goda) och Dark Elf (onda)… De kan säkert locka dig att vilja köpa fler set med nya kort framöver…

Warhammer Invasion, hm ja. Snyggt som attan, maffiga kortillustrationer, rejäla pappbräden och brickor, god kvalitet på speldetaljer och helt okej som spelupplevelse. Reglerna är inte supertydliga och det kan såklart uppkomma en massa korteffekter som förändrar grundreglerna, så följ korten! Haha, det är inte alltid solklart hur det skall gå till, vad som avses… Det känns som att det krävs många spelade partier innan man lär sig att utnyttja sina kort på bästa sätt. Och sen har vi slumpen…

Det är såklart trist att få alla supermaffiga kort i sin lek i början när man kanske inte har råd att få dem i spel. Då måste man helt enkelt sitta med dem kvar på sin hand i väntan på ett bättre läge. Å andra sidan är det vanskligt att bara dra nya kort till sin hand också. När det är slut på kort i din kortlek har du nämligen automatiskt förlorat! Javisst, har du inga kort kvar att dra när det är så dags, så spelar läget i huvudstäderna ingen roll, du är ändå förloraren.

Det här kortspelet kommer med stora variationsmöjligheter och är en tuff utmaning, säkerligen är det även något man spelar fel också. Korten är alltså inte alltid helt solklara att tyda och reglerna skulle också kunna vara något bättre. Warhammer Invasion är rätt skoj men kan ta sin tid, asken säger 1-2 timmar för ett parti. Blir man inte riktigt biten av detta kan jag tycka att 2 timmar är i mesta laget för vad som erbjuds. Något lite mer hade jag nog allt önskat mig av detta. Å andra sidan är som sagt illustrationerna och hela temat mycket tilltalande för en fantasynörd som undertecknad och hjälper kanske upp betyget något. Fast mer än medelbetyg kan det inte bli tal om.