Warhammer Invasion The Card Game: Cataclysm Expansion (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 2 spelare
Ålder: 13+ år
Innehåll: 165 spelkort, 37 dominansbrickor, startspelare-bricka, regelark

Cataclysm är den femte större expansionen till kortspelet Warhammer Invasion som jag smakar på, och i mitt tycke den som tillför allra mest. Här kommer inte bara en massa nya kort (3 exemplar vardera av 8 olika sorter) till de sex olika fraktionerna (Dwarfs, High Elf, Dark Elf, Orc, Chaos, Empire) och därtill en samling neutrala, nej här kommer nu också nya sätt att spela och därtill regler för upp till 4 deltagare.

Nu har jag förvisso bara spelat Warhammer Invasion på två, och jag har inga planer alls på att spela det med flera (för mig är det helt enkelt inte ett sådant spel) men ändå... För den som vill, spela på 3 eller 4, alla mot alla eller para ihop er i två 2-mannalag. Det borde absolut funka, men ta ytterligare något mer tid i anspråk.

Det allra festligaste är den nya spelordningen, och inte att förglömma, kampen om nya Fulcrum-kort, att nyttja oavsett om du lirar med flera kamrater eller duellerar endast på tu man hand. Jag tycker absolut att Fulcrum-inslaget lyfter spelet till en helt ny, och roligare, nivå. Och de extra reglerna är inte så värst krävande.

Där båda spelarna tidigare i tur och ordning tog sig igenom följande faser; Kingdom, Quest, Capital och Battlefield, har nu tillkommit Channeling som stoppas in före Battlefield.

Channeling-fasen handlar om att låta en av sina stridande enheter på slagfältet bindas upp ett tag för att istället aktivera ens Fulcrum-kort och därmed frigöra dess specialeffekt. Enheten som aktiverar Fulcrum kan inte attackera i kommande fas, men väl försvara sig om Fulcrum-kortet attackeras av en motståndare.

Fast det finns ett litet dilemma. Ingen spelare har när spelet börjar tillgång till något Fulcrum-kort. Ett sådant finns dock på bordet mellan spelarna att kämpa om. Ge det minst en poäng i skada med en attack från Battlefield och kortet är ditt... För stunden i alla fall... Det kan aktiveras i Channelingfasen i en kommande omgång, men kan stjälas redan av näste spelare innan du hinner få något för det....

Javisst, en del i det här nya spelsättet är att alla spelar i tur och ordning en fas i taget. Alla gör Kingdom fasen, alla gör sedan Questfasen, alla spelar ut kort i Capital-fasen, försöker sig på Channeling om man har ett Fulcrum-kort. Sen gäller det att hålla ordning på attackerna... Alla befinner sig plötsligt i Battlefield-fasen. Vem slår på vad? När? Hur?

Här kan nu stridande enheter på Battlefield kämpa både mot Fulcrum-kortet och mot något annat enligt grundreglerna. Det värdefulla Fulcrum-kortet blir superintressant för samtliga spelare att kontrollera och aktivera och kan således komma att flyttas fram och tillbaka mellan spelarna.

I spel med två spelare används dessutom endast ett Fulcrum-kort spelet igenom, alltid ett färre än antalet deltagare. Här kommer 6 olika sådana kort variera spelet med...

Men inte nog med detta, med den här spelordningen gäller såklart inte grundspelets inledande begränsning för startspelaren, ja faktiskt ej heller segervillkoren.

Nu måste istället spelet fortgå till dess att något av följande villkor infriats, varefter rundan spelas till sitt slut:

1. Alla 3 zonerna brinner hos en och samma spelare.
2. En spelare har helt slut på kort i sin lek.
3. Någon har 8 eller fler Dominansbrickor.

Sådär ja, nu är spelet slut. Vinnaren är den med flest Dominansbrickor. Dominansbrickor får du en eller två i slutet av varje runda där du kontrollerar ett Fulcrum-kort. Du förlorar Dominans när din stad brinner eller korten tar slut.

Det skulle kunna låta som att speltiden markant förlängts men så måste ej nödvändigtvis vara fallet. Att med tur och skicklighet få fatt på ett eller flera Fulcrumkort tidigt kan snabbt ge dig de Dominansbrickor du behöver för att vinna utan att ha behövt elda upp konkurrenternas högkvarter helt och fullt. Å andra sidan kommer säkert en eller flera motståndare att försöka sno det där Fulcrum-kortet ifrån dig för att själva få Dominansbrickorna, så att Dominanspoängen omväxlande växer hos olika spelare.

Cataclysm lyckades föra in en hel del nytt liv i ett grundspel jag endast varit måttligt road av. Lite extra plock med Dominansbrickor gör inget och med fler viktiga kort i fokus blir kampen än mer het och tuff. Och nu svängig. Fulcrum-kort kan ju inte utgå ur spelet, bara förloras och vinnas på nytt, för att aktiveras igen och igen.

Cataclysm med Fulcrum-kort är verkligen rätt sätt att spela Warhammer Invasion på, tycker jag. Frågan är hur smidigt allt flyter om man även bakar in Legendkorten från en annan expansion... Det har jag inte vågat testa. Kan det bli för mycket att hålla reda på? Hur som helst, jag fann Fulcrum-kort mer underhållande än Legend-kort att spela med.