Walhalla (Amigo)


Fakta:
Antal spelare: 3-4 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: Spelbräde, 12 drakbåtar, 18 landbrickor, 4 poängkuber, 56 vikingar, 32 actionkort, 6 poängbrickor, regler
Konstruktör: Alessandro Zucchini

Här kontrollerar du ett gäng vikingar som ger sig ut på korståg. Att ta kontroll över vetefält, skogar, byar och religiösa platser visar sig vara särskilt lukrativt. Då kommer du åt de poäng du behöver för att vinna ett parti.

Tre gånger kliver vikingarna ned i sina drakbåtar och ger sig iväg. Tre gånger lägger båtarna till invid de tre utstickande landtungorna på spelplanen och vikingarna går iland och försöker att dominera de främmande territorierna. Tre gånger utvärderas deras framgång och spelets totalsegrare blir såklart den vars vikingar bärgat poäng till högst värde!

Walhalla visar sig vara ett helt okej spel med de nordiska krigarna i fokus. Här är det förvisso slumpen som avgör vilka kort som kommer i spel och vilka drakbåtar som sjösätts när, men resten; när och exakt hur kort och båtar, och för den delen även vikingarna, skall användas är det du som bestämmer.

Det kräver en del funderande även om spelet förvisso är rätt rakt-på-sak när man väl fått kläm på reglerna. Dessa känns faktiskt lite lätt komplicerade när jag läser dem, och det är viktigt att få allt på plats innan spelet startar. Det blir lätt ett riktigt mesigt spel om man missar en detalj eller två, så se upp!

Varje spelare startar spelet med 7 tillgängliga vikingar (något fler vid endast 3 spelare). Fler går sedan att värva via Asgård (utanför spelplanen) till kommande två erövringsräder.

Nåväl, börja allt med att bygga upp spelytan. Här kommer ett poängbräde vilket du expanderar med tre långa parallella landremsor som skall sticka ut i havet. Landremsorna byggs alla upp av 6 olika rektangulära landbrickor som läggs efter varandra på rad. Varje landbricka är tvådelad så till vida att den avbildar två olika terränger, en specifik sort i vardera änden, av de fyra typer av område vikingarna kan ta sig till; Skog, Vetefält, Religiös plats eller en By.

Med landbrickorna blandade och slumpvis utlagda blir såklart inget parti exakt likt det föregående. Somliga platser kan vara mer eller mindre vanligt förekommande i de tre landtungorna. Blanda sedan brickorna märkta med siffrorna 3, 4 och 5 och lägg en i änden på varje landdel, gör sedan detsamma med brickorna för 6-7-8 och lägg dem allra ytterst. Den högsta siffrans poäng vinner spelaren med flest vikingar på landmassan ifråga, den innanförliggande siffrans poäng utdelas för en andraplats.

Sådär ja, klart för start. Nästan, men reglerna i detalj kan vi kanske hoppa över här. Du skall i din tur börja med att dra en drakbåtsbricka från den blandade högen med sådana. Varje drakbåt har plats för 3 vikingar, en i fören, en i aktern och en på mitten. Två av dessa platser på varje bricka är alltid neutrala, en plats är alltid fast dedikerad till en viss spelare (märkt med en av spelarfärgerna).

Ibland är den märkta platsen i mitten på brickan, ibland i någon ände (brickorna är dock vändbara så att du kan få färgpricken först eller sist efter behag) men de båda neutrala är du alltid välkommen att ockupera själv om du vill och har tillräckligt med vikingar. Naturligtvis vill du oftast skicka iväg så många vikingar du får, då ökar såklart sannolikheten för att de får med sig byte hem.

Det är också så att var och en av de tre vikingaräderna i spelet avslutas antingen när samtliga 12 drakbåtar seglat iväg eller när någon spelare gjort slut på sitt förråd av vikingar, så ju fortare du kan avsluta en omgång desto större chans att du kan samla mer poäng än motståndarna som kanske har vikingar kvar i Midgård!

Okej, du har tagit upp en drakbåtsbricka och har placerat två vikingar på den. Den tredje platsen går som sagt alltid till en angiven deltagare, sen är det upp till den spelaren att tacka ja eller nej, du kan aldrig förvägra någon att slå följe med dina vikingar. Skulle den tredje platsen ange din egen spelarfärg är du bara att gratulera, då får du iväg 3 vikingar på detta fartyg!

Sådär, nu skall du granska de tre utstickande långsmala landmassorna och fundera på vart ert fartyg skall lägga till. Båten kommer längst utifrån de yttersta poängbrickorna och rör sig mot själva poängbrädet, så långt upp mot ”basen” som möjligt. Det går inte att stanna, så att säga, på vägen. Alla efterföljande båtar fyller respektive sträcka i tur och ordning och du har fyra stycken områden att välja på. Japp, du har ju tre parallella landremsor framför dig, du kan således välja att gå ytterst till höger, ytterst på vänster sida eller styra in mellan två landremsor på två ställen.

Väljer du ytterområdet har du givetvis endast en intilliggande landremsa att erövra, går du mer centralt kan du naturligtvis kliva iland på både höger och vänster sida, vad som nu verkar bäst. Först till kvarn…

Ja, rotera din drakbåtsbricka som du önskar så att de tre pjäserna hamnar intill önskade landområden på de bredvidliggande landbrickorna. Har du lagt alla brickor rätt kommer en båt alltså att täcka en och en halv landbricka, dvs. 3 markområden; vetefält/by/vetefält eller kanske by/religiös plats/skog, eller någon annan kombination. Det blir ett tillgängligt område för varje viking i båten om man sänder båten till ett ytterområde, två fält (höger och vänster sida) för varje pjäs att välja bland om fartyget åkt in mellan två långsmala landtungor.

Vikingen längst fram i båten kliver i land (på någon sida) först, sedan de andra pjäserna i ordning.

Kliver man iland i en skog kan skogsbrickan ge omedelbara poäng, 1-2-3 stycken/bricka.

Ett vetefält ger 1 poäng till sin spelare efter första räden, 2 poäng efter den andra resan och 3 poäng efter den tredje och sista resan. Vikingar på vetefält är förresten de enda som kvarstår på brädet över hela partiet, övriga kallas hem efter respektive erövringsresa! Kan man få ut sin viking på ett vetefält under första resan och få denne att stå kvar hela tiden samlar denne alltså in 1+2+3 poäng.

Att hamna på ett landområde med en by ger oftast majoritetsbonusar. Det delas, som du ju vet nu, ut poäng för att ha flest (och näst flest) vikingar på varje landsträckning. Att ställa en viking i en by kan ge +1 eller +2 fiktiva extra vikingar till spelaren när det skall räknas dominans. Skogar och vetefält kan således ge några omedelbara poäng, kontrollerar du en by satsar du på de större poängen lite längre fram…

Sist och slutligen, den fjärde landtypen. Att besöka en religiös plats berättigar till ett hemligt actionkort. Det finns olika typer av kort att förvärva ur en blandad draghög och spela ut när du kliver iland eller kommer hem från en resa. Du kan få bonuspoäng, skydda dig mot överfall eller tvinga motståndare till omedelbar underkastelse.

Överfall och underkastelse ja, det är ju vikingar vi snackar om. Hårdföra rövare, tuffa krigare. Såklart att det blir strider då och då. Jag har ju redan sagt att det är först till kvarn som gäller när det handlar om att ställa ut sin viking på en lämplig plats. Visst, så är det.

Men betänk då att det kan komma en drakbåt till med vikingar som lägger sig på motsatt sida det landområde där du befinner sig, dvs. skickar in sitt fartyg i en kanal mellan två landmassor. De nyanlända vikingarna kan då välja att kliva av på den sida där du just nu härskar för att ta över makten och marken och få dra nytta av områdets fördelar – återigen; poäng för skogen och vetefälten, actionkort för religiösa platser och majoritetsbonus för byarna.

När du kliver iland på en redan upptagen markyta frågar du snällt och vänligt rådande innehavare om denne frivilligt vill kliva åt sidan eller inte. Gör de det är allt frid och fröjd, marken är din och de därtill hörande förmånerna. Din pjäs ställs på aktuellt fält och motståndarens viking lyfts av spelplanen och hamnar i Valhall.

Här kan nu motståndaren välja att inte ge sig och då vinner faktiskt motståndaren kampen, förutsatt att denne redan har minst en vikingapjäs i Valhall att offra och istället skicka till Asgård. Ja, att som försvarare välja att segra när man blir attackerad kostar en pjäs i Valhall. Har man ingen pjäs i Valhall förlorar man automatiskt striden, detsamma sker om någon anfaller med ett speciellt actionkort.

Att ha flest pjäser i Valhall garanterar att man får ut fler spelpjäser från Asgård än motståndarna till nästkommande räd, men visst, bäst är såklart att ha dem framför sig i sitt Midgård så att de kan brukas direkt! Det går dock som sagt att vinna fördelar på att då och då välja att ge upp en fight. Kanske, i alla fall, det beror lite på motspelarnas representation i Valhall också…

Ja, att strida kommer således med ett pris. Ibland när du anfaller möter du tufft motstånd (en fiende som inte vill släppa sitt område) och din pjäs tvingas till Valhall. Ibland blir marken omedelbart din och fienden väljer ära i Valhall i stället för en kamp, en ära som kan ge framtida vikingaförstärkningar för kommande drag.

Ja, här finns några regler till att hålla koll på men ovanstående är Walhalla i det stora hela. Bygg upp en unik spelplan, sjösätt vikingafartyg med 1-3 vikingar i taget och sänd dem till det landområde som kan ge bäst avkastning i form av omedelbara eller framtida poäng. Några vikingar kommer att strida väl och segra, andra kommer att gå under. Den som bäst hanterar och balanserar spelpjäser, strider, fartyg, actionkort med mera kommer med en gnutta flax att segra och vinna ära och berömmelse i Valhall.

När alla greppat reglerna och är redo att börja erbjuder Walhalla någon timmes helt okej spelunderhållning vid varje parti. Och varje vikingaresa blir som sagt ett nytt äventyr. Landbrickorna blandas inför varje parti, drakbåtsbrickorna inför varje tur ut på havet…