Virrvarr (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
A˚lder: Från 8 år
Innehåll: Spelplan, 12svarta brickor, 12 koppar, 28 livskort, 4 spelpjäser, ett ark klistermärken, tärning samt regler
Konstruktör: R. Haysman

Virrvarr? Jodå, det är ett mycket passande spelnamn. Det här blir rejält rörigt, nästan komplett kaos. Virrvarr beskrivs bäst som ett memoryspel där brickorna nästan hela tiden byter plats. Kan du hålla ordning på bara 12 olika brickor? Det må låta enkelt...

Börja med att sätta dit klistermärkena på de 12 små kvadratiska plastbrickorna. Nu finns här 3 röda, 3 gröna, 3 gula och 3 blå brickor. I respektive färg dessutom en symbol för ett djur, en frukt och en siffra.

De blå brickorna är därmed siffran 1, djuret delfin och frukten plommon. I grönt siffran 2, groda och äpple. Rött blir 3, nyckelpiga och jordgubbe, gult 4, elefant samt banan.

Placera sedan ut de små brickorna på olika platser på spelbrädet, märkta med bokstäverna A-L, studera dem under någon minut och täck sedan allt med små plastkåpor. Nu gäller det att komma ihåg vilken plats respektive bricka har…

Välj sedan varsin spelpjäs och ta fram tärningen. Kasta tärningen och flytta din pjäs lika många steg. Tolv av spelplansfälten i slingan att vandra avbildar förstås de 12 olika symbolerna som brickorna har. Hamnar du på en sådan ruta är tanken den att du skall veta var aktuell bricka finns. Lyft på en av kåporna och avslöja brickan under. Hade du rätt eller blev det fel?

Så länge du alltid lyfter på rätt kåpa går du säker. Reglerna ger dig 7 liv att ta hand om. Det är när du tar fel som du mister ett liv, ja för varje miss förlorar du ett av dina livskort och den som är kvar sist i spelet när alla andra förlorat sina kort, vinner såklart. Så bli den som har bäst koll på brickorna alternativt den med mest tur!

Utöver de ovannämnda 12 olika symbolfälten att besöka finns här spelplansfält som uppmanar dig att byta plats på bricka och kåpa på plats A & G, eller F & K, B & I, D & J osv… Eller två valfria…

Du skall försöka hitta 3 djur, tre brickor i din spelfärg, tre frukter eller tre siffror. Kanske skall du klara av att tala om vilka brickor/symboler som ligger under t.ex. G & I eller D & F. Ett frågetecken (?) låter dig utmana en annan spelare. Säg åt någon annan att finna en viss symbol eller tala om vad som finns under en specifik bokstav. Klarar inte den personen uppgiften förlorar hen ett liv, blir det rätt är det istället du som tappar ett. Och varje tappat liv innebär såklart att man kommer allt närmre en förlust!

Ja, det var reglerna i Virrvarr, det! Enkla regler, men oj, oj, oj vad det blir svårt att hålla koll på brickorna även om de är så få som 12 stycken. I nästan varje drag så är det ett par som byter plats och rör till allt. Var mycket uppmärksam när någon annan lyfter på en kåpa och memorera vad som visas… Och försök sedan minnas alla turer fram och tillbaka. Följ t.ex. Delfinen från plats C till H till L och tillbaka till C, samtidigt som äpplet hittas på plats K, eller E eller J eller nåt helt annat… Ah!

Ett snabbspelat parti eller kanske två kan möjligen vara skoj för en vuxen, sen tappade i alla fall jag intresset, det hela blev alldeles för svårt för min hjärna… Som alternativ till ett vanligt memoryspel erbjuder detta en rejält mycket tuffare utmaning utan att kanske ta så värst mycket längre tid att spela. Det är ju också främst ett skicklighetsspel i och med att alla startpositioner är givna från start. Håll sedan bara ögonen öppna och kom ihåg… Hur svårt kan det vara? Haha, riktigt skitsvårt!

En handfull förslag på spelvarianter listas också. Spela viss tid, spela i lag, dela ut olika många liv, memorera brickorna inför spelstart längre/kortare tid…