Village (Pegasus Spiele)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: Från 12 år
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: Spelbräde, 4 bondgårdar, 48 träfigurer, ark med klistermärken, 78 träkuber, 32 träbrickor, 40 varubrickor, startspelarbricka, näste startspelarbricka, 24 marknadsbrickor, 20 spannmålsbrickor, 15 mynt, 2 tygpåsar, 4 regelkort för olika antal spelare, regelhäfte
Konstruktörer: Inka & Markus Brand

Välkommen till Byn där folk är som folk är mest. De jobbar hårt och roar sig om vartannat. Somliga jobbar hemma på gården som lantbrukare, andra satsar på en hantverkskarriär. Man går i kyrkan och på marknader. Någon drömmer om att lämna Byn, resa och upptäcka världen, någon annan tänker sig ett yrke som politiker på hemorten. Man skaffar barn och ser familjen växa. Tiden går och plötsligt skall en familjemedlem läggas i jorden…

I spelet Village är det du som styr din familjs samtliga medlemmar, som väljer deras respektive karriärer, som bestämmer om någon skall gå på marknad, ge sig ut på äventyr, skaffa barn etc. Till viss gräns kan du också styra när någon skall dö, och vem i så fall…

Många, men inte alla, saker du kan göra kostar nämligen tid (och ofta annat såsom pengar, olika träkuber och/eller pappbrickor). Kostnaden i timglas för olika händelser innebär såklart att tiden går, och efter ett visst antal förbrukade timglas måste en spelpjäs helt enkelt avlida. Lyckligtvis är det alltid en av de äldsta personerna som måste tacka för sig så du har ändå ett visst mått av tid på dig att förbereda dig för detta. Och som sagt, möjligen kan du välja vem av de äldste det blir. Vem är minst värdefull för släktens bästa just nu, ja bäst lämpad att offras?

Det kan såklart låta hemskt men döden är givetvis ofrånkomlig, tiden går ju. Dessutom, och detta är spelets kärna, handlar faktiskt hela spelet om döda spelfigurer. Det gäller nämligen att få så många släktmedlemmar som möjligt med i Byns annaler. Ja, det är när antingen samtliga platser i Byns årsböcker är fyllda med olika avlidna by-medlemmar eller alla de omärkta gravarna på kyrkogården fyllts som spelet tar slut.

Var kommer de spelpjäser du kontrollerar att hamna? Kommer dina familjemedlemmar att vara de som gör stordåd som byrepresentanter och får sina namn skrivna i de historiska dokumenten för all framtid? Eller slutar de i omärkta gravar som vilka okända bybor som helst? Ja, säg det? Kanske blir det en mix av båda dessa scenarios och då gäller det ändå att under speltidens gång ha lett sina släktingar till bäst och flest minnesvärda saker…

I Village finns en massa festliga moment, detta spel är i sanning ett typiskt eurospel. Mängder med pjäser och kuber och brickor kan man samla och flytta på, i utbyte mot fler pjäser, kuber, brickor och i slutändan poäng.

Ett av spelets mest grundläggande moment som sker i inledningen av varje spelvarv är att fylla en tygpåse med ett antal olikfärgade träkuber, olika många till färg och antal beroende på antalet speldeltagare. Dra sedan ett antal kuber slumpvis ur påsen och placera 1-5 stycken på olika givna platser på spelbrädet.

Tanken är såklart att varje spelare i sin tur kommer att välja en av platserna och där ta en av kuberna för att få utföra motsvarande drag. Kanske har du turen att kunna göra det du önskar och därtill få en liten kub i önskad färg, kanske tvingas du plocka på dig en kub i en annan färg bara för att få utföra det där du nu önskar. Kanske är suget efter en viss kub så starkt att du rentav går till ett ställe där du inget alls vill göra bara för att få nämnda kub!

Ett drag, en kub, en handling (eller så kan du alltså avstå handlingen och bara ta kuben), i tur och ordning. Handlingar utförs såklart på respektive ställe endast så länge där finns kuber kvar och dessa plockas naturligtvis enligt principen först till kvarn. (Ett dyrt specialdrag kan dock ge dig möjligheten att få utföra något någonstans trots att alla kuber redan tagits).

För lite extra krydda i detta kubplockarmoment är somliga kuber svarta, ett slags pestpjäser, som du egentligen inte kan använda till något alls men som markant skyndar på tiden, dvs. snabbare leder till en spelpjäs död. Fast å andra sidan, ibland är det taktiskt helt rätt att ta livet på en pjäs. Det råder ju kamp om de få platserna i årsböckerna, så snabbt ned i graven med dina familjemedlemmar… (eller?)

Tja, plocka en kub, utför en handling. Betala kanske lite med små brickor, andra kuber, pengar och ofta alltså framförallt tid. Hantverkarna som jobbar kan framställa plogar, vagnar, hjälpa dig med hästar och oxar. Bönderna framställer säckar med spannmål. Allt ovanstående kan säljas under marknadsdagar i utbyte mot de poäng du vill samla för seger.

Gästa andra fält för andra saker att göra. Få nya spelpjäser på en plats, res ut i världen på en annan (kräver såklart t.ex. vagnar och andra resurser, men kan ge somligt tillbaka också). Skicka några personer till kyrkan eller rådhuset och låt dem göra karriär inom respektive ämbete, dra in ära och berömmelse åt släkten.

För att ha allra bäst möjligheter att hamna i årsböckerna för framtiden bör såklart familjens medlemmar satsa på helt olika saker att ägna sina liv åt. Under en given tidsrymd är det naturligtvis bättre att ha den främste hantverkaren och den främste upptäckaren, den främste kyrkopersonen och politikern etc. inom familjen än att hela familjen t.ex. jobbar som bönder. Ja, du måste helt enkelt se till att rätt person skall, så att säga, tas av daga, från sitt jobb och liv vid rätt tidpunkt. Att t.ex. dina hantverkare dör när alla ”hantverkarplatser” i årsböckerna redan fyllts ger dina pjäser endast platser i omärkta gravar, och det ger såklart ingen status, inga poäng.

Village handlar om resurshantering, om tillväxt och timing och kluriga val. Du kan lätt se vad varje drag kostar och ger och vilka kuber som finns var. Ja, det är av allt detta du kan välja i din tur. Med ett bra antal brickor, kuber och pjäser kan du planera nya drag för framtiden. Allt eftersom tiden går kan du planera för vilken pjäs som härnäst skall utgå ur spelet och vilken position denna skall lämna för att säkert hamna i Byns krönikor. Här finns mycket att välja bland och fundera kring, tuffa val att göra. Det är nästan så att du kan vara säker på att där finns ett drag eller en specialmöjlighet du inte tänkt på att utnyttja… haha.

Village är snyggt, matigt, utmanande och mycket trevligt, utan att vara överdrivet komplicerat. Reglerna är tydliga med förklarande exempel och många illustrationer. Visst, här finns lite slump i dragandet av både kuber och pjäser ur tygpåsar, och brickor till marknadsdagarna, men det skänker också ovisshet och variation till spelet. Till viss del kan du dessutom betala somligt för att säkerställa klart bättre odds i dra-ur-påsen-momenten. Du kan också försöka överta startspelar-positionen om du verkligen måste gå först ut i en extra viktig nästkommande spelrunda.

Kort sagt, Village är ett alldeles utmärkt spel, men var beredd på att det kan ta ett par spelade partier innan man testat på och fått grepp om precis alla möjligheter och moment. Utspridda släktingar överallt på brädet må låta rimligt men är samtidigt snudd på omöjligt att lyckas få till. Tiden räcker kanske inte heller till för allt? Och vad är då bäst att satsa på? Tjänar du mer på att utforska grannstäder än att starta en politikerkarriär? Eller är det flitig kyrkobesökare du skall bli? Ja, var uppmärksam på vad dina motspelare verkar satsa på och välj själv därefter. Eller var snabb och ta kommandot, ryck åt dig ledarrollen på rätt ställe. Speltiden kan dra iväg om många spelare vill sitta och klura på alla möjliga drag i evigheter. Men det får det kanske vara värt för ett så pass underhållande spel!