Vikings (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: Från 10 år
Speltid: 60 min
Innehåll: spelbräde, 4 hemmabaser, 8 spelarmarkörer, 62 öbrickor,14 fartygsbrickor, 45 mynt, 1 startspelarfigur, 1 roterande hjul, tygpåse, 78 vikingar, 4 poängsummeringskort, regelhäfte (samt extra regelark och 25 specialbrickor för avancerade regler)
Konstruktör: Michael Kiesling

Vikings är ett mycket bra spel, annorlunda och spännande. Ja, vad finns det att inte gilla? Hm, det skulle väl möjligen vara det att spelet kanske inte blir riktigt lika fantastiskt på två eller med fyra spelare som med tre!

Möjligen att den perfekta balansen som finns där med tre deltagare förskjuts lite, att utmaningen blir större med fyra spelare men också att speltiden, grubblandet, väntetiden innan alla fattat sina beslut ökar. På två spelare blir det kanske inte lika mycket funderande och analyserande så speltiden kan kanske kortas men om spelbrickor och pjäser bara skall delas på två har du ju samtidigt mycket goda möjligheter att få många av dina önskningar och planer uppfyllda, ja utmaningen då blir kanske något mindre.

Fast hur som helst, med såväl 2, 3 eller 4 spelare, erbjuder Vikings något alldeles eget och annorlunda, en fräsch spelmekanik och många, många olika vägar till seger!

Börja med att dela ut varsin vinkelhake till respektive spelare, en alldeles egen hemmabas, en spelplan att placera sina i framtiden införskaffade brickor och pjäser på och intill. Med ramen längst till vänster framför sig kan man sedan bygga långa rader med brickor vidare åt höger. Ö-brickorna får läggas på valfri plats så länge de bara har kontakt med ramen till vänster eller andra brickor längs någon sida, Fartygsbrickorna måste alltid läggas på den översta raden.

Skall du sedan ha ut dina förvärvade vikingar (spelpjäserna) på ö-brickorna finns det en tillåten rad för respektive färg, svart överst (direkt under fartygsraden), följt av rött, grönt, gult och blått nedanför varandra. Det får alltid bara stå en viking på varje utlagd ö-bricka och skulle du komma över fler vikingar i en färg än vad du spelat ut ö-brickor på just den raden måste dessa pjäser samlas på ditt ramverk, hos Båtsmannen. (Där samlar du förresten alltid dina eventuellt vunna grå vikingapjäser också, mer om dem senare.)

Det där med att samla vikingar hos Båtsmannen är inte alltid så bra, det kan kosta att få ut dem till spelplanens ö-brickor. Ja, helst vill du direkt ställa en köpt färgad pjäs i passande rad för att få chans till poäng. Då är villkoret det att vunnen bricka måste placeras i motsvarande färgad rad och vunnen viking på nämnda bricka och ingen annanstans. Du förvärvar således alltid, spelet igenom, både en bricka och en tillhörande viking i varje drag. Och ja, du får alltså, som redan sagts, lägga din bricka där den passar bäst, men skall vikingen göra störst nytta skall både bricka och viking ut till samma ställe. Delar du på paret går alltid vikingen in till Båtsmannen istället för ut på din utlagda bricka!

Ö-brickorna du kan komma över avbildar alltid delar av en ö. Antingen får du starten, mittpartiet eller avslutningen och exakt hur stora du bygger dina öar och om du ens fullbordar dem, bestämmer du själv, men naturligtvis kan du aldrig börja med en avslutningsdel längst till vänster intill din spelram och sedan lägga ett mittparti osv. Det bör vara din strävan att varje ö skall ha en start och ett stopp, och då och då med olika många mittpartier i. Således kommer du ibland att vara på jakt efter en specifik typ av bricka, ibland på jakt efter en specifikt färgad viking, ibland båda samtidigt. Det är därför olika kombinationer av bricka-viking tillsammans blir olika attraktiva och det för oss genast in på spelplanens roterande skiva. Ah, denna fiffiga prisavgörare!

Spelplanens huvudsakliga uppgift (vid sidan av att härbärgera brickor och hålla ordning på poängställningen) är att redovisa de olika kostnaderna för olika spelbrickor i par med en viking.

Den roterande skivan är indelad i 12 fält, tolv tårtbitar märkta 0-11. Utanför snurrskivan placeras intill respektive poängfält en bricka (avbildande en del av en ö eller ett fartyg i någon färg) samt en viking. De 12 slumpvis dragna brickorna läggs ut med början på 0, och vidare 1, 2, 3 osv. så länge det rör sig om ö-brickor. Dyker det upp fartygsbrickor läggs de med start på plats 11, 10, 9 osv. Fartygsbrickorna blir således alltid mer kostsamma i respektive omgångs spelstart.

Vikingarna, 12 stycken slumpvis dragna ur en påse, sorteras efter färg och ställs även de runt snurrskivans poängfält. Med början på 0 och sedan vidare placeras först alla blå vikingar, sedan de gula, gröna, röda, svarta och sist de grå. Självklart kan antalet vikingar av varje färg variera och i somliga rundor kan vikingar av en eller flera färger helt saknas.

Tja, nu är det bara att gå spelargänget runt och i tur och ordning köpa sig varsin bricka/viking tills spelplanens 12 fält tömts.

Detta moment med inköp av brickor och vikingar och därpå efterföljande utplacering av köpta föremål fortgår över totalt 6 omgångar. Sex gånger skall cirkeln fyllas med brickor/vikingar och sex gånger skall den tömmas. Alla deltagare får hela tiden exakt lika många paket med brickor/vikingar men naturligtvis varierar typen av bricka, brickans symbol av en ö-del, samt färgen på tillhörande viking. Liksom förstås kostnaden.

Det är bara att slanta upp pengar och köpa sig den bricka och viking man vill ha, först till kvarn gäller. Man får dock bara ta paketet (bricka+viking) med kostnad noll ”0” om den vikingen är den allra siste kvar i cirkeln med just sin färg, alternativt att ens pengar är slut.

Så fort någon tar noll-platsens erbjudande roteras snurrskivan medurs och den förste vikingen/brickan i tur som dyker upp blir ny noll-plats. Härmed förändras priset för kvarvarande brickor och spelpjäser. Att själv göra ett kap och komma över ett gratispaket innebär således att man genast gör det möjligt för andra att köpa nya bitar billigt eller rentav få dem gratis! Saknar du pengar kan du i nödfall i utbyte mot intjänade segerpoäng byta dessa mot kontanter i förhållandet 1:1. Det är bara att flytta din poängmarkör bakåt på spelbrädet.

Efter omgång 1, 3, 5 sker liten poängutdelning, nu i form av reda kontanter. 3 mynt erhålls för varje gul viking som står på en ö i gul kolumn hos respektive spelare.

Efter omgångarna 2, 4 och 6 sker en större poängräkning där utplacerade röda pjäser på ö-brickorna ger 2 segerpoäng vardera, gröna spejare ger 1 poäng vardera med bonuspoäng om gula och blå vikingar står på ö-brickor rakt under en spejare (dvs. i samma kolumn).

Svarta , blå och grå vikingar är speciella. De svarta skall placeras på ö-brickor på första raden under ev. fartyg. De ger i sig inga poäng, men i kontakt med ett fartyg på rutan över dem blir de jätteviktiga.

Ett fartyg överst i en kolumn påverkar nämligen kolumnens underliggande rader ned till en viss gräns, beroende på fartygets färg. Ett grönt fartyg påverkar således svart rad, röd rad och så grön rad. Ett blått fartyg skulle på samma sätt påverka hela kolumnen, dvs. samtliga ö-brickor i rakt nedstigande led (alla vikingafärger). Om det saknas en svart viking under respektive fartyg gör fartygets påverkan att alla utplacerade vikingar till och med aktuell gräns blir helt poänglösa. Alla ev. möjligheter att vinna segerpoäng och guldmynt för sina pjäser är nu och tills vidare blockerad. Det är bara att lägga drabbade vikingar ned på sina brickor…

En svart viking på en ö-bricka under ett hotande fartyg hindrar effektivt den här påverkanskraften nedåt i bricksystemet och säkerställer att du kan få dina poäng/pengar. Har du inga fartygsbrickor behöver du inte bry dig, men med en eller flera fartygsbrickor utlagda vill du självklart komma över lika många svarta pjäser. Svarta vikingar är också skillnaden mellan att få respektive fartygs bonus i form av pengar eller segerpoäng vid de större poängräkningarna i omgång 2, 4, 6 eller tvingas böta motsvarande belopp i sluträkningen.

De blå vikingarna är bara intressanta i slutet. Då måste de å andra sidan finnas i lagom stort antal på dina ö-brickor i den nedersta raden. Varje blå viking (fiskare) förser 5 vikingar (sig själv + 4) med mat. Nu är det bara att räkna samman hela din spelytas alla vikingar i samtliga färger. Får de alla mat från befintliga blå fiskare eller är det brist? Ja, det är frågan det. Antingen så råder perfekt balans eller också så blir det bonuspoäng eller straffavdrag.

Med vunna grå vikingar (båtsmän) kan du i de större poängräkningarna (återigen omgång 2, 4, 6) använda dessa för att flytta olikfärgade vikingar från ”lagret”, ja, båtsmannens plats på spelramen, ut till lediga ö-brickor på olika rader. En grå pjäs kan flytta alla vikingar i en färg eller en viking vardera från alla färger. Du vill såklart få ut alla pjäser på poänggivande ö-brickor, så många grå vikingar behövs också.

I slutet, efter 6 rundor med inköp och utplaceringar av brickor och vikingar, vinner den med mest insamlade vinstpoäng. Svarta vikingar avgör om det blir poäng eller pengar i bonus eller straff från fartygsbrickorna, liksom om det kan bli poäng från underliggande brickor. Röda vikingar ger sina 2 poäng per styck, de gröna 1 poäng styck med bonus från de gula och blå i samma kolumn. Gula vikingar ger pengar och de blå alltså extra tillskott eller kanske avdrag beroende på förhållandet mellan de blå och övriga vikingar.

Det delas ut extrapoäng för den som har kvar flest grå pjäser, de försvinner annars under spelets gång när de används för att flytta ut vikingar från spelramen till respektive rad. Du kan få bonuspoäng för flest kompletta öar, med start- och stoppbrickor korrekt lagda i ändarna, och den allra längsta ön drar också in en bonussumma.

Oj, ja, det finns så mycket att tänka kring, välja bland, samla på. Du vill ha röda vikingar och gröna vikingar för mycket poäng. Du vill ha gula vikingar för att få pengar. Du måste ha blå vikingar om du samlar på pjäser i andra färger. Du vill ha grå pjäser och svarta pjäser för att få flytta och skydda dina vikingar. Du vill ha ö-brickor som avbildar start-, och slut- och mittenpartier och du vill köpa dina speldelar till absolut lägsta priset hela tiden och sätta stopp för motståndarnas investeringar.

Kanonmäktigt!

Och när du tröttnat på att spela så här tar du fram arket med specialregler, blandar in de 25 extrabrickorna och får nytt liv i Vikings! Vips så kan du spela med ett auktionsförfarande, mer varierat ställa ut vikingarna kring snurrskivan och få nya brickor som kan ge en massa extra bonuspengar och/eller poäng om du tvingas (eller väljer) att köpa omgångens dyraste paket med bricka+viking.

Japp, mycket roligt och utmanande. Färgglatt, välgjort med rejäla brickor och snygga träpjäser. Så nära högsta betyg man kan komma!