Ventura (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 90 minuter
Innehåll: 40 terrängbrickor, 110 kort, 20 sårmarkörer, 69 mynt, 124 plastpjäser, poängbräde, 4 spelarbräden, 2 stridsbräden, regler.
Konstruktörer: Alberto Menoncin och Silvio Negri Clementi

Ventura är ett krigsspel, en kamp om poäng och territoriekontroll. En spelare vinner allt när denne invaderat en motståndares hemstad eller samlat ihop 30 poäng. Positivt är att spelplanen byggs upp ny och unik inför varje match av olika terrängbrickor som representerar byar, städer, slott, floder, sjöar, berg, slätter eller skog. Resten är jag inte tyvärr inte märkvärdigt förtjust i.

Det här är för mig alldeles för tillkrånglat. De 15 regelsidorna är en mastig uppgift att ta sig igenom och få grepp om. Därefter behöver jag flera genomläsningar för att alls känna mig någorlunda bekant med spelupplägget och redo att förklara för andra, jag behöver ju motståndare att kriga mot. Och väl klara med ett första parti var egentligen ingen sugen på ett returmöte.

Du kan under spelets gång välja att bygga ut spelplanen och expandera det territorium du kontrollerar och därigenom öka din inkomst. Du drar också en massa kort i olika spelfaser. Somliga kort får du gratis, andra kostar en liten slant, några kan du välja från en uppvänd samling, andra dras blint.

Korten är i grund och botten din armé. Jag menar, visst har du pjäser på brädet att flytta runt och olika terrängbrickor tillför olika modifikationer till strider och förflyttningar som involverar brickan ifråga, men själva styrkan i attacken, det överraskande inslaget, kommer från dina spelkort. Olika kaptener i striden kan bidra med somligt, liksom förstås hästvagnar, bågskyttar, lätt och tungt kavalleri osv. Det finns en hel del att ha koll på innan man ger sig in i strid.

Med det sagt vill du förstås ha en handfull riktigt bra kort på handen, både för strid och annat. Kanske vill du betala lite för att få dra ett till? Och ett till?

Ibland kan du kanske ha turen att betala ett mynt för att få ett kort som ger dig två eller flera mynt tillbaka, eller som lurar av en motståndare en slant (möjligen lite beroende på hur spelarens domän ser ut med avseende på terrängtyper), läker sår, påverkar förflyttning eller något annat. Ja, man vet aldrig vilket kort som kan komma upp och vara till störst nytta, en hel del slump är det såklart inblandat.

Och pengar ja, de är förstås också bra att ha. Dessutom kan du för dessa inte bara köpa extra många spelkort och stärka din armé, du kan också betala för att läka skador på dina trupper och, än mer viktigt, faktiskt köpa dig poängen du vill åt för segern. För 1 mynt får du 1 poäng och 2 mynt ger dig 2 poäng. Men spenderar du 3 mynt får du 4 poäng, för 4 mynt 5 poäng och för 5 mynt hela 7 poäng. Så är det bäst att köpa nya kort eller poäng?

Ja, säg det. Strider inträffar säkerligen i alla fall. Fyra sidor regler (minst) ägnas åt rubriken Battles och de känns hur krångliga som helst. Det är truppförflyttningar och kortval och modifieringar och äkta fight; först avståndsattacker följt av närstrid. Slå ut någons trupper eller retirera...

Försök sedan läka skador, få poäng för vunnen terräng och segrar på slagfältet. Eller samla stålar och köp dig segern, det funkar faktiskt det med. Vilket förstås är helt galet i ett krigsspel.

Spelboxen är onödigt stor, illustrationerna på spelkort och terrängbrickor kunde vara snyggare. Men är man sugen på ett krigsspel så visst funkar allt, det här faller mig bara inte i smaken. Och krångliga regler eller ej, väl igång kan ett parti gå relativt snabbt. Först till 30 poäng gäller ju som ett sätt att avsluta spelet och du kan köpa dig 7 stycken i taget eller vinna 5 på bara en rask seger i strid. Nej, den här asken får lämna samlingen och göra plats för annat.