Vendetta (Parker)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: Från 8 år
Innehåll: Spelplan, snurra med två bilar, 4 gäng á 1 gangsterboss och 8 hejdukar, 4 plastringar till bosspjäserna, 2 tärningar, regler

Är du den tuffaste gangsterbossen i 30-talets Chicago? Vågar du lämna ditt högkvarter och ge dig ut på stadens gator? Kan du överleva ett varv på spelplanen och ta dig tillbaka till din startruta före alla andra vinner du i spelet Vendetta.

Det är såklart ingen lätt eller ofarlig promenad. Motståndarna är ute efter dig. Andra gangsterbossar och deras hejdukar kommer att göra vad de kan för att besegra dig, ja kanske kommer de till och med att försöka leja andra mördare för att göra jobbet.

Men du inte helt ensam, du har såklart också hantlangare. Åtta andra skurkar står redo på din sida för att hjälpa dig och du kan såklart också hyra in externa mördare om du så önskar.

Vendetta är kort sagt en uppfräschad, mer fartfylld och festlig variant på klassiska fia med knuff!

Din huvudpjäs (bossen) och de åtta hantlangarna befinner sig i sitt högkvarter (start- och målrutan).

Kasta två tärningar i din tur och flytta en eller två pjäser ut från boet eller vidare framåt på spelplanen. Ingen pjäs får någonsin backa. Flytta en pjäs efter summan av antalet tärningsögon eller en pjäs vardera för respektive tärning. Slår du lika med tärningarna får du göra ett nytt kast.

Vandringen ett varv runt spelplanen är 28 rutor lång. Kasta dubbla sexor två gånger och något lite till med ditt tredje kast så kan partiet vara över efter en minut för förste spelaren! Mer troligt är kanske andra tärningsresultat vilka kräver några stopp på vägen och andra spelares drag däremellan…

Kommer du ifatt en annan spelares pjäs (eller hen någon av dina) tas den figuren genast som gisslan på aktuellt spelfält. Japp, det kan vara farligt för en spelpjäs att vandra ensam på stadens gator! Den pjäsen får nu inte flyttas längre så länge tillfångatagaren står kvar. Här kan man alltså låsa fast t.ex. en gangsterboss tillhörande någon annan och själv rusa vidare mot segern med sin egen, förhoppningsvis ej fångade, huvudpjäs.

Det är max tre pjäser tillåtna per ruta och de får som mest komma från två olika gäng/familjer. Skulle det äga rum en gisslansituation på någon ruta och en tredje pjäs dyka upp kan två olika saker ske.

Tillhör den tredje pjäsen samma familj som tillfångatagaren tvingas gisslanpjäsen (i minoritet) bort från brädet och utgår ur spelet. Är den nyanlände släkt med personen i gisslan blir denne nu befriad och den tidigare gisslantagaren (nu i minoritet) besegrad och utslagen från fortsatt spel. Den tredje pjäsen kan naturligtvis inte tillhöra någon annan familj eftersom reglerna säger att så många olika familjer inte får vara samlade samtidigt på något fält.

Åtta av rutorna på spelplanen låter dig efter din förflyttning till dessa att gratis nyttja tjänster av andra skurkgäng. Mitt på Vendetta-spelplanen finns nämligen ett ”hjul” att rotera, ett hjul i form av två bilar innehållande män med skjutvapen. Snurra på detta hjul och se vart bilarna och männens utsträckta armar med vapen pekar… Där hamnar skotten!

Pang, pang, plötsligt har de här männen kanske skjutit ihjäl en eller flera spelfigurer? Ja, står där några pjäser? De skjuter åt två rakt motsatta håll samtidigt. Naturligtvis skjuter de inte pjäser tillhörande den familj som just rekryterat dem.

En ensam pjäs på en sådan utsatt ruta kan stryka med, men det finns ytterligare några regler. Finns där en gisslan är det i första hand denne som dör, finns där både en boss och en hejduk från samma familj är det hejduken som tar kulan.

Därtill kan det faktiskt vara så att ”skjuten” spelpjäs faktiskt står på ett spelplansfält som är skyddat mot de här fordonsattackerna och därmed undgår att skadas, på samma sätt som det finns rutor på spelplanen på vilka samtliga pjäser stryker med, om de skulle hamna i skottfältet.

Ja, det var nästan allt om Vendetta. Din boss måste komma tillbaka hem efter fullbordat varv med ett exakt tärningsutfall. Finns där inga andra pjäser att flytta kan bossen tvingas att påbörja ett nytt varv eftersom man inte får gå bakåt.

En hejduk som tar sig ett helt varv runt planen låter spelaren ta tillbaka en tidigare utslagen spelpjäs. Är det bossen som gått ett varv men ej kommit i mål utan tvingats fortsätta kan tre fallna kamrater få återkomma och förstärka teamet.

Med hela nio olika pjäser tillgängliga för spridning på olika rutor, förflyttning utifrån två tärningar och spännande rotationer på gangsterbilar med pistolskyttar som försöker eliminera konkurrensen blir detta ett fartfyllt spel. Mycket slump i tärningskast och snurrandet på bilarna, javisst, men också en hel del räknande och tänkande kring möjliga utfall och odds, steg att gå och pjäser att slå ut.

Vendetta är liksom ett Fia med knuff 2 eller Turbo eller Extra. Hur som helst lite likt, enkelt och spännande och på alla sätt bättre som lättsamt familjespel. En positiv överraskning. I sin egen lilla enkla kasta-tärning-och-flytta en pjäs-genre blir betyget en solklar fyra.