Veckans värsta! (Alga)2


Fakta:
Antal spelare: 3-6 spelare
Ålder: Från 14 år
Innehåll: Spelplan, två kortlekar (ca 185 kort varav 20 ”värstingar” á 4 stycken pest-eller-kolera-alternativ, 12 svarskort, 1 frikort), tärning, 6 spelpjäser, tärning, block, tygpåse, regler.

Det här spelet hade kunnat heta Pest eller Kolera men jag har för mig att där faktiskt redan finns ett sådant spel...

Det här är i alla fall ett spel om svåra beslut, ett val mellan två riktigt usla alternativ. Vilket väljer du? Och vad väljer dina motspelare? Kan ni gissa rätt, eller vet ni säkert?

Ja, det finns i princip två olika alternativ på spelplanen när någon kastat tärningen och flyttat sin pjäs;

Färgruta utan symbol: Dra ett kort, läs upp alternativen. Motspelarna svarar var för sig genom att lägga ned varsitt svarskort (alternativ 1 eller 2). Du säger högt vilket alternativ du tror att minst hälften av dem (dvs. de flesta) har svarat. Har du rätt vinner du kortet.

Färgruta med pilar: Dra ett kort, läs upp alternativen. Kortläsaren väljer i hemlighet sitt svar (med svarskort alternativ 1 eller 2) och lägger ned det på bordet. Övriga spelare pratar sig samman om ett gemensamt svar på vad de tror att du valt... Är du så lätt att genomskåda att gruppen gissat rätt vinner du också kortet... Motspelarna får alla kasta tärning om att hitta en ensam vinnare till Frikortet i sin grupp. Skulle gruppens gissning vara fel är det såklart ingen som vinner något kort.

Frikortet kan förskona dig från ett läskigt uppdrag på Veckans värsta-rutan...

Den som förresten först vinner fem spelkort vinner spelet. Eller så spelar man till valfritt antal vunna kort för en kortare eller längre speltid. Eller så sätter man en speltid och när den är slut är vinnaren den som helt enkelt samlat flest kort.

Väckans värsta-rutan ja, vad händer där? Inget speciellt bra, tyvärr. Eller? Ja, det får ni nämligen bestämma själva. Tag fram papper och penna och skriv ned några pinsamma uppdrag var, två ungefär lika jobbiga/dumma/underhållande alternativ, på varje papperslapp. Lägg lapparna i den medföljande tygpåsen. Spelaren som landade på rutan drar en lapp ur påsen och väljer sedan en av de båda angivna pinsamma uppgifterna...

Utför nu uppgiften efter bästa förmåga, eller lös in ett eventuellt Frikort för att slippa. Om du vägrar eller avbryter väntar en förnedrande bestraffning; du blir Veckans vekling och förlorar samtliga spelkort du eventuellt vunnit. Du måste ge dem till en eller flera andra spelare och kan därmed på gott eller ont kanske genast avgöra spelet! Stå också över en omgång på Vekling-rutan dit du även måste flytta din pjäs.

Ett litet antal av spelkorten är svarta och signalerar därmed att de är de så kallade värstingkorten, kort med alternativ som kanske inte är direkt lämpliga för barn eller ”känsliga” spelare. Dessa kort oftast inriktade på kniviga alternativ rörande sex, kroppar eller kanske i lägre grad kriminalitet.

Tja, kniviga situationer, val mellan pest eller kolera kan ju vara intressanta, underhållande i rätt sällskap. Skall ett sådant här spel fungera överhuvudtaget måste man ha högt i tak och våga vara ärlig. Det är upplagt för en del skratt, en del avslöjanden, så se till att alla förstår vilken typ av spel det här är...

Inslaget jag har svårast för är Veckans värsta, biten där alla plötsligt skall bidra med pinsamma uppdrag i någon form... Ja, men vad sjutton? Skall spelarna själva hitta på spelet? Vad har man betalat för här då? Och varför skall det bli ”pinsamma” uppdrag, som det står i reglerna? Räcker det inte att bara välja ett av de tuffa alternativen på de vanliga frågorna?

Det funktionella men sparsamma spelmaterialet håller god kvalitet, men pjäserna är förstås bara enkla plastkoner och själva spelplanen en lite annorlunda vikbar historia där den skall placeras delvis ovanpå, delvis intill en del av själva spelasken. Pjäserna vandrar således runt på en slinga i två etage. En liten extra gimmick förstås, helt irrelevant för själva spelet. Det är ju nästan som att spelplansbygget på höjden rentav kan skymma pjäserna och spelplansfälten för somliga om det är många som spelar och man sitter samlade runt spelbrädet. Men det är ett mindre minus...

Korten med alla tuffa val gillar jag. Varför inte bara lägga alla korten på hög, turas om att dra varsitt och ge sitt svar. Det räcker bra för en stunds underhållning tillsammans. Allt det här andra, samarbete kring ett gemensamt svar, skriva pinsamma uppdrag och utföra dem etc. allt sådant kan jag gärna vara utan. Sen tycker jag att omslagsbilden (som förresten återfinns på alla korten) ser lite läskig ut...

Men visst, det går lätt att hoppa över Veckans värsta-uppgiften och strunta i att skriva löjliga uppdrag. Så upp med betyget ett snäpp för spelet utan det inslaget.