Vasco da Gama (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: 12+ år
Speltid: 60-120 min
Innehåll: Spelbräde, 5 små och 20 stora runda brickor, 38 sjömän, 29 pjäser för kaptener etc., 9 Vasco da Gama-brickor, 4 karaktärsbrickor, tygpåse, 22 cylindrar, 1 ark klistermärken, 41 fartygsbrickor, 48 mynt, regelhäfte
Konstruktör: Paolo Mori

Det första som slår mig när asken öppnats är att detta är ett snyggt spel; spelplanen är magnifik och illustrationerna på spelbrickorna likaså. Det medföljer en rejäl samling träpjäser i olika färger och storlekar, lägg därtill runda träbrickor och en bunt mynt och du har kartongens innehåll. Det känns som att detta har potential att bli ett riktigt intressant och spännande spel. Två timmar senare kan jag konstatera att det stämde. Detta var spännande, utmanande och inte minst annorlunda.

Vi spelade Vasco da Gama på fyra personer. Då blev det ett tight, klurigt spel med mängder av svåra val och en kamp hela vägen. Jag kan inte riktigt se hur detta skulle kunna vara ens hälften så skoj med bara 2 eller 3 spelare även om det anges att spelet fungerar för 2-4 deltagare. Jag tänker nog aldrig ens testa.

Anyway, spelet handlar om sjöfart och att samla mest prestige i form av Victory Points. Poängen du behöver för seger får du huvudsakligen genom att sända iväg fartyg till upp till sex olika destinationer. Ju längre bort du sänder skeppen desto fler poäng kan du få, men å andra sidan är det bara de största skeppen som klarar en sådan lång seglats och de kostar mer att skaffa. Dessutom krävs ju större besättning! Väljer du att sända skeppen till de närmaste destinationerna har du möjlighet att låta dem fortsätta på sin resa till successivt mer avlägsna platser och således hålla ditt fartyg i spel för mer än en resa.

På olika destinationer får du alltså olika prestigepoäng men också omedelbara förmåner i form av guldmynt, gratis besättning, en kapten eller ett alldeles gratis fartyg. Sådant kan förstås också avgöra vilken ort du vill segla till. Ja, så långt seglingen ut i världen. Fast detta är egentligen det sistnämnda momentet i spelet. För att kunna sända iväg fartyg måste du ju ha fartyg att sända iväg så du måste ju satsa en del pengar på att förvärva en liten flotta. Och hur var det nu? Ville du ha de stora skeppen som kunde segla långt, men krävde stor besättning, eller var du nöjd med mindre fartyg? Och framförallt; hur viktigt är det för dig att få just det skeppet du vill åt?

Varje spelrunda inleds med 7 tillgängliga uppvända fartygsbrickor, alla olika. Vill du välja först eller är det okej att ta en bricka sist av alla? Kanske vill du just nu inte åt fartyg alls? Här kommer den originella spelmekaniken in på allvar. Mer om den alldeles strax.

Har du fartyg vill du såklart att de skall kunna åka iväg till olika platser för att samla in dina prestigepoäng så du kan vinna spelet. För att ett fartyg skall få ge sig iväg måste det ha tillräcklig besättning bestående av ett antal sjömän och en kapten.

Besättning kan du naturligtvis skaffa dig för en slant eller två. Ju fler besättningsmän du skaffar desto dyrare blir det naturligtvis men under vissa förutsättningar kan du få många pjäser billigt. En kapten per båt går det åt och priset för denne beror på hur många sjömän du samtidigt skaffar. Vill du åt både sjömän och en kapten på samma gång blir det dyrt. Avstår du köp av sjömän kostar kaptenspjäsen ingenting, men det förfaringssättet bygger naturligtvis på att du redan har tillgång till nödvändig besättning eller planerar att skaffa den senare. Hur som helst kan uppdelning av köpen som då verkar bli totalt sett billigare istället kosta dig dyrbar tid i form av använda speldrag.

Okej, så nu har du fattat hur det hela hänger ihop. Du vill resa ut på världshaven och upptäcka nya trakter men behöver först investera i såväl lämpliga fartyg som en duktig besättning. För att kunna göra allt detta behöver du pengar, pengar, pengar. Du har ett synnerligen blygsamt startkapital men naturligtvis finns det vägar till utökade resurser.

Det finns flera sätt att lyckas få extra kontanter på fickan och det handlar inte bara om att välja att plocka åt sig pengar från ett visst fält på spelplanen, även om det kan vara ett nog så gott alternativ. Minst lika viktigt som kontanter kan det vara att göra rätt sak vid rätt tidpunkt och att få köpa besättning och fartyg till den allra bästa kursen.

Som redan nämnts så har du alltid i Vasco da Gama en väldans massa saker att hela tiden ta ställning till och val att göra. Exakt hur viktigt det är för dig att få göra en viss sak kan bara du bedöma utifrån rådande situation.

Du kan t.ex. välja att be fyra olika karaktärer om assistans i ditt arbete. Prästen ger dig gratis besättning, Handelsmannen en gratis fartygsbricka. Ber du ledaren Bartolomeu om hjälp får du omedelbart extra prestigepoäng och dessutom rätten att spela först i kommande spelvarv. Kungen beviljar dig ett extra drag att nyttja till nästan vad som helst.

Ja, det är fascinerande hur allt hänger ihop och hur välbalanserat alla olika valmöjligheter är. Det är omöjligt att säga att det ena är viktigare än det andra. Allt måste troligtvis genomföras, men det är du som väljer vad, hur, när... Och då är vi framme vid det här med den originella spelmekaniken som sköter turordningen i spelet.

Tjugo cirklar märkta 1-20 pryder spelplanens mitt. Ovanpå dessa placeras runda träbrickor som försetts med klistermärken också märkta, passande nog, just 1-20. Enkelt uttryckt motsvarar dessa 20 brickor de drag samtliga spelare tillsammans får utföra i en viss spelomgång. Drag nummer 1 utförs såklart först, följt av drag nummer 2… osv. till nummer 20. (Nu är det förvisso bara fyra drag varje spelare får utföra, med möjlighet till extradrag tack vare Kungen, och med Kungens hjälp går det faktiskt att spela med bricka nummer 21 och 22 också, men det kan vi bortse ifrån här.)

En spelbricka vänds upp på spelplanens nederkant i början av varje spelrunda och dessa har alla ett värde som ligger någonstans i intervallet 4-12. Siffran på brickan ger en liten vink om var någonstans olika drag börjar kosta pengar att utföra. Helt säker kan man inte vara dock, nästa moment blir en liten chansning.

Nu skall alla spelare i turordning välja varsitt nummer av de 20 tillgängliga och plockandet av brickor kommer att fortgå tills alla spelare tagit 4 olika brickor var. Man kan väl säga så här att då spelarnas drag utförs i nummerordning kan det ibland finnas en klar vinst i att ta ettan och vara först i och med att du då har möjlighet att få göra det du verkligen vill. Fast å andra sidan kostar den möjligheten kanske en väldig massa pengar!

När alla har tagit sina fyra nummerbrickor skall de placeras ut på spelplanens olika delar. Lägg en bricka i Navigationsområdet för att få spela ut ett fartyg på en viss destination, lägg en bricka i Rekryteringsområdet för att få köpa dig besättning. I området för Projekt lägger du en numrerad bricka om du vill investera i fartyg och i Spelkaraktärernas område lägger du en bricka för att få använda ditt drag till att ta pengar eller nyttja hjälp från en viss person (Kungen, Prästen etc.)

Varje område tillåter högst fem drag (undantaget Karaktärernas område som tillåter sex) i ett parti med 4 deltagare. Med färre spelare reduceras antalet tillåtna drag överallt. Du väljer själv var dina drag skall äga rum och du kan sprida dem som du vill eller lägga alla dina drag på att t.ex. sända iväg 4 fartyg, eller köpa 4 nya fartyg, eller 4 kaptener osv. Vad du än väljer kommer alltså allt att utföras i nummerföljd 1-20. Så först till kvarn…

Det kan ju också vara så att det inte finns någon möjlighet för dig att göra en viss sak i denna spelomgång. Säg att två spelare före dig tagit alla de låga brickorna och valt att fylla upp Navigationsområdet för att säkerställa att de får iväg sina fartyg denna runda. Då är det inte längre möjligt för dig att lägga en bricka där eftersom de där tillåtna dragen redan tingats… Nåväl, man lägger ut sina nummerbrickor där man önskar utföra en handling alltså.

Sedan vänds ytterligare en spelbricka upp och placeras i spelplanens nederkant och med sitt värde på allt ifrån -3 till +3 justeras nu värdet av den tidigare placerade, redan befintliga brickan. Vände man först upp en bricka som visade siffran 10 och nu en bricka med -3, är aktuellt värde naturligtvis 7.

Det innebär att alla plockade brickor med siffran 7 eller högre blir drag som är helt gratis att utföra, dock så utförs de först efter det att spelare som tagit drag 1-6 gjort sina val. Har man brickor med värde just 1-6 kostar dessa brickor i guldmynt mellanskillnaden mellan 7 och vad nu brickan hade för siffra. Att plocka ettan för att få gå först kostar alltså 6 mynt i det här fallet.

Dessutom betalar man bara för rätten att få utföra draget i turordning. Sedan tillkommer ev. kostnad för t.ex. inköp av fartyg, besättning, kaptener osv. Ja, hur viktigt var det nu att gå först för att helt säkert få göra det du ville? Det kan kosta en rejäl slant att vara först. Kanske är du nöjd med ditt gratisdrag med nummer 10? Fast visst, då har många spelat före dig och kanske plockat alla guldmynten, nyttjat Kungens hjälp, valt den fartygsbricka du sneglat på, köpt besättningen du behövde etc.

Vasco da Gama är festligt, snyggt och i alla fall med 4 deltagare riktigt spännande och utmanande. Det är en kamp om att få resurserna att räcka till allt man vill göra för att få maximal utdelning på sina val. Betyget blir en fyra för underhållningen, utseendet, kvaliteten, spelmekaniken.

Skall jag föra fram någonting negativt så blir det de löjligt små kaptenspjäserna som faktiskt är i ynkligaste laget samt det faktum att spelet tar bortåt 2 timmar, i alla fall med 4 spelare. Det är möjligen lite väl långt och lägg till det ingångströskeln som nu får sägas vara rätt hög. Reglerna omfattar 12 tättskrivna sidor, visserligen med både bilder och tydliga exempel, men ändå. Det tar sin tid att komma igång.

Spelets fem omgångar genomförs förvisso på samma sätt men här går det inte att se första rundan som ett test, ett exempelvarv. Alla spelare måste vara på banan, insatta i upplägget redan från start. Det gäller att kunna se helheten och planera sitt spel över 5 omgångar. Med ett testvarv riskerar alldeles för många viktiga drag och möjligheter att försvinna.