Vampyr (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: Från 8 år
Speltid: Ca 30 min
Innehåll: Spelplan, 4 spelpjäser, 4 vitlökskort, 2 sexsidiga tärningar, 1 fyrsidig tärning, 1 åttasidig tärning, vampyrpjäs med stämpel, 8 prinsessbrickor, reglerna skrivna i kartongens lock

Kasta en vanlig tärning och flytta din spelpjäs de cirka 20 stegen från startrutan i skogen till det gamla kråkslottet – om du vågar vill säga! I slottet finns en hemsk vampyr och han har rövat bort åtta prinsessor som nu hålls inlåsta. Kan du befria dem?

Den spelare som först lyckas föra två prinsessor ut till friheten vinner spelet.

I ditt drag skall du alltid kasta två tärningar, en vanlig 6-sidig för din egen förflyttning, den andra tärningen gäller för vampyren. Beroende på antal spelare används för vampyren antingen en 4-, 6- eller 8-sidig tärning. Vampyren kommer alltså att röra sig i precis vartenda drag och har därmed ganska goda möjligheter att kunna jaga ifatt äventyrare som försöker sig på att befria prinsessorna.

Du får dock från ett drag till ett annat byta håll och gå medurs eller moturs på spelplanen och runt borgen för att komma till tornrummet, vampyren är tvingad att alltid röra sig moturs, varv på varv runt sina domäner. Med lite tur med tärningarna kan du kanske smyga efter honom och på så sätt komma undan…

Det är som sagt 20 steg till tornrummet. Du bör dock kosta på dig en omväg i skogen för att plocka på dig ett vitlökskort. Ett sådant kan skydda dig mot en vampyrattack i slottet!

Ja, du kan alltså stöta på vampyren på såväl din väg in som på utvägen. Om vampyrpjäsen når en ruta där en spelpjäs står anses denne ha blivit biten av monstret. (Har du en prinsessa med dig tar vampyren med sig henne tillbaka till tornrummet).

Ett vitlökskort skyddar dig mot en attack, men du kan tyvärr bara ha ett sådant kort tillgängligt i taget. Blir du biten 3 gånger är du ute ur spelet. Det är här stämpeln kommer in. I basen på vampyrpjäsen finns en stämpel i form av en fladdermus. Du får en stämpel på handen var gång du blir biten, om du nu inte kan hålla koll på antalet bett på annat sätt…

Så mycket mer är det väl inte till detta simpla spel. Du får extraslag om du lyckas slå tärningarna så att vampyren kan bita en motståndare. Det får aldrig stå två spelpjäser på samma ruta och du väljer alltid själv om du skall flytta din egen spelpjäs eller vampyren först i ditt drag.

Kasta lite tärning, flytta ett par pjäser, skaffa ett vitlökskort, försök att hålla ett avstånd mellan din pjäs och fienden och då har du goda möjligheter att kunna befria en prinsessa. Gör om proceduren igen och då har du vunnit! Alternativt är vinnaren den siste spelaren kvar i livet när alla blivit bitna tre gånger var.

Vampyrspelet har stor spelplan med tydliga rutor, rejäla plastpjäser, enkla regler (och mycket luft i kartongen), men så värst spännande är det väl egentligen inte att besöka greve Vampos ödsliga slott. Det är ju mer tur än något annat om man blir biten eller kommer undan.

Bedömt som ett ”nervkittlande spel för hela familjen” tycker jag inte att det når upp till ett medelbetyg, som barnspel betraktat kan betyget få bli godkänt.