Unlock! Secret Adventures (Space Cowboys)


Fakta:
Antal spelare: 1-6 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60 minuter/äventyr
Innehåll: Regler, 10 spelkort som övningsfall, 186 spelkort till totalt 3 olika äventyr, en karta samt ett ark med kartongbitar att använda i somliga uppdrag.
Konstruktörer: Äventyren har i tur och ordning skapats av Lewis Cheshire, Arch Stanton och Thomas Cau√ęt.

Då dessa äventyr, om än helt nya, spelas i princip på exakt samma sätt som de i de föregående Unlock!-boxarna (Escape Adventures, Mystery Adventures) rekommenderar jag dig att läsa mina rader om de spelen först, om du nu mot förmodan inte sedan tidigare är bekant med hur det här är tänkt att gå till. Jag har ingen lust att beskriva spelupplägget med appen och olikfärgade kort igen.

Ja, Unlock-serien fortsätter med tre nya kluriga äventyr samlade i den här boxen som Secret Adventures. På nya spelkort hittar vi här A Noside Story (svårighetsgrad 1/3), Tombstone Express (2/3) samt The Adventurers of Oz (3/3) som utmaningar för en ensam spelare, ett par eller ett mindre sällskap. Som tidigare behövs Unlock!-appen som hjälpmedel för ledtrådar, som tidtagare och en plats där spelarna manipulerar diverse maskiner och fyller i olika koder.

Här introduceras dock somliga nya inslag mot tidigare, här medföljer ett kartongark med små och stora brickor att trycka ut och inkludera i två av spelen. Dessutom finns här en karta till äventyret i Oz.

I äventyret A Noside Story är skurken Noside tillbaka. Han släpper ut något slags rök i staden och gör allt grått och obehagligt. Han måste stoppas och återigen får man ge sig in i hans mystiska och farliga högkvarter...

Tombstone Express blev en väldigt annorlunda upplevelse. Man befinner sig på tåget med samma namn på väg mot just Tombstone och här gäller det att både få fram tåget till staden och dessutom ha ordning på indianernas värdefulla juvel. Naturligtvis kommer juvelen på avvägar oavsett hur man spelar och en uppgift blir att hitta rätt tjuv! Men lite beroende på hur äventyret rullar på kan tåget sedan nå Tombstone eller inte, kanske blir man överfallen av apacheindianer sura för att deras värdeföremål stulits. Men rätt tjuv och förrädare måste man hitta, annars! Olika slut ger dig sedan 5 eller 10 minuters extra tid att lista ut hur allt ligger till.

Här blir det alltså så att det vid några tillfällen plingar till i appen och den driver fram nya händelser, tillkännager skottlossning och explosioner, nya kort att vända upp. Ja, i vissa lägen spelar det ingen roll vad du gjort eller vilka kort du har framme, det blir appen som tar allt vidare. Det känns nytt och annorlunda, men inte nödvändigtvis speciellt bra. Det är väl spelarna som skall ha kontrollen i sin hand kan jag tycka... Att sitta och fundera och frustrerat inte hitta en väg vidare när det ändå inte går känns lite som ett dåligt designat äventyr. Man får vackert vänta på app-händelser...

Ombord på tåget träffar du väldigt många nya personer, somliga spelar du poker med, andra hotar du med revolver. Det är mer text på korten här än vad jag sett i andra Unlock-äventyr. Ja, detta är mer en mordgåta än en riktig escape room-upplevelse. Mest konstigt blir det när appen plingar till och säger åt dig att avbryta allt och istället engagera dig i en revolverfight. Det kan ju kännas relevant i situationen men den går till på ett rätt mysko sätt. Du skall sätta en samling spelkort med bilder på maskerade desperados till häst i små hållare av kartong och sedan skjuta eller kasta andra kartongbitar på de uppställda korten... Först när fienderna stupat får man återuppta uppdraget. De här skotten är såklart kulformade pappbitar, men har för spelets vidkommande ingen som helst effekt, ingen mer än att det hela stjäl tid från uppdraget.

Ett nytt och annorlunda inslag även det således, men kanske inte heller det mest festliga. Jag menar, sitta och snärta iväg, kasta, skjuta pappbitar mot 5 uppställda spelkort... Tja, lite löjligt nästan. Nåväl, somliga gåtor är kluriga och underhållande men jag känner inte att svårighetsgraden motsvarar 2/3, nej detta är inte speciellt svårt.

Det är däremot spelets tredje bidrag, The Adventurers of Oz. Här har man både spelkort, en hel karta över landet Oz samt en Sanningsspegel att lägga över somliga spelkort för att hitta ledtrådar och komma vidare. Det är nästan en väl klurig insats som krävs vid ett par tillfällen kan jag tycka. Men så får man här faktiskt hela 90 minuter till sitt förfogande, men då kan man om man vill lösa tre sidouppdrag också, inte bara hjälpa Dorothy och hunden Toto tillbaka till Kansas. Nej, här kan man hjälpa Lejonet, Plåtmannen och Fågelskrämman med sina respektive problem också. Och det vill man ju förstås...

Appen används, till skillnad från i äventyret Tombstone Express, inte mycket alls. Däremot måste flera onda häxor besegras, man måste ta sig förbi vakter, hitta vägen genom en skog och såklart hitta rätt i landet Oz i övrigt. Sådant är sannerligen inte det lättaste. Sen skall man också använda den där Sanningsspegeln flera gånger om, och på olika sätt dessutom. Unlock! Secret Adventures köper man främst för detta äventyr i Oz men sett till helheten spretar detta rejält (på gott och ont) till färg, form, spelsätt och tillbehör. Det innebär ju förstås samtidigt att det säkert finns något för de flesta att uppskatta.