Unlock! Mystery Adventures (Space Cowboys)


Fakta:
Antal spelare: 1-6 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60 minuter/äventyr
Innehåll: Regler, 10 spelkort som övningsfall, 186 spelkort till totalt 3 olika äventyr.
Konstruktörer: Fabrice Mazza och Arnaud Ladagnous har skapat varsina uppdrag, sedan har Billy Stevenson & Sébastien Pauchon gjort det tredje tillsammans.

Unlock-serien fortsätter med tre nya kluriga äventyr samlade i den här boxen som Mystery Adventures. På nya spelkort hittar vi här The House on the Hill (svårighetsgrad 1/3), The Nautilus’ Traps (2/3) samt The Tonipal’s Treasure (3/3) som utmaningar för en ensam spelare eller ett litet team att klara på en timma per uppdrag. Som tidigare behövs Unlock-appen som hjälpmedel för ledtrådar, som tidtagare och en plats där spelarna manipulerar diverse maskiner och fyller i olika koder.

Då dessa äventyr, om än helt nya, spelas i princip på exakt samma sätt som de i den första Unlock!-boxen (Escape Adventures) rekommenderar jag dig att läsa mina rader om det spelet först, om du nu mot förmodan inte sedan tidigare är bekant med hur det här är tänkt att gå till. Jag har ingen lust att beskriva spelupplägget med appen och olikfärgade kort igen.

Tjusningen med ett ecape-room-mysterium är densamma, enkelheten och det fiffiga med bara en kortlek (och appen) likaså. Mina invändningar och problem med Unlock generellt är även de desamma. Korten är tjusiga och tydliga men gömmer samtidigt somliga små siffror så fortsätt titta mycket noga. Ibland är lösningarna minst sagt långsökta, krångliga, väl svåra och ledtrådarna i appen ibland för enkla eller raka motsatsen. Grundregeln att ett rött kort alltid skall kombineras med ett blått och vice versa gäller inte alltid och i appen kan du om du kört fast förvisso ändå få lösningen som tar dig vidare, men samtidigt inte själva förklaringen till hur den koden blev som den blev, vilket givetvis kan kännas frustrerande efter långa stunders funderande! Jaha, så svaret var 4567, varför då? Ja, säg det du. (Space Cowboys eget facit på deras hemsida kan dock förklara mer...)

I The House on the Hill har övernaturliga krafter släppts lösa. Spelarna måste ta sig in i det gamla spökhuset, finna De Dödas Bok och läsa den formel som ställer allt till rätta.

The Nautilus’ Traps har ett havstema där spelarna befinner sig under vatten med begränsat med syre. Speltiden är inledningsvis satt till endast 15 minuter, så här gäller det att raskt finna fler syrgastuber eller komma till en syrerik miljö. Och så måste man såklart undvika havsodjuren!

The Tonipal’s Treasure bär ett pirattema där spelarna börjar spelet som fångar i ett fängelse. Sen måste man lyckas ta sig ut och vinna en jakt på en gammal piratskatt. Det lite nya momentet här är att spelkorten även skall fungera som bitar till en riktig skattkarta.

Det bjuds på svåra gåtor men stor variation, ja Unlock! Mystery Adventures erbjuder härlig underhållning, men ibland en samtidigt frustrerande sådan. Detta är riktigt bra men inte utan brister och ju fler som deltar desto fler ögon, öron och hjärnor har man till hjälp men desto mer kaotiskt blir det. Varje äventyr spelar man ju bara en gång, men det är fint att allt med minimalt slitage kan ges bort för att sedan glädja någon annan.