Unlock! Exotic Adventures (Space Cowboys)


Fakta:
Antal spelare: 1-6 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60 minuter/äventyr
Innehåll: Regler, 10 spelkort som övningsfall, 180 spelkort till totalt 3 olika äventyr, ett pappersark samt en anteckningsbok att använda i somliga uppdrag.
Konstruktörer: Äventyren har i tur och ordning skapats av Winzenschtark, Al Hadin respektive Arthur Malone.

Den fjärde installationen av Unlock-äventyr för även den med sig tre olika mysterier med helt olika teman, tillbehör och svårighetsgrader. (Se främst Unlock! Escape Adventures här på hemsidan för mer info om hur Unlock-spelet går till om du inte redan känner till upplägget).

Först ut är The Night of the Boogeymen i vilket monster har invaderat lille Williams drömmar. Jaga bort dem och lugna den skrämda lilla pojken. I det här äventyret skall man vika ihop ett speciellt papper till en gapande monstermun! Det passar förstås temat rätt väl men det blir förstås en begränsad livslängd på det där pappret. Å andra sidan är ju varje Unlock-session troligen en engångsupplevelse så... (Men om man vill ge eller sälja spelet vidare...) Nåväl, det här var förstås lite klurigt men kanske ändå inte särskilt svårt. Äventyret har bedömts ha svårighetsgrad 1/3 och är boxens enklaste bidrag.

Steget upp, med svårighetsgrad 2/3, har Scheherazade’s Last Tale, ett riktigt sagoäventyr från Tusen och en natt. Här skall prinsessan räddas, vi får information från såväl Sindbad Sjöfararen som Ali Baba och träffar på en samling busiga apor... Och naturligtvis måste man färdas en hel del på en flygande matta också! Och glöm inte den klassiska frasen: Sesam, öppna dig! Och glöm inte heller att gnida på lampan för att få fram anden...

Ja, här är det i sanning gott om referenser till just Tusen och en natt; Scheherazade, Aladdin, Ali Baba etc. Sett till helheten är detta kanske spelets bästa äventyr med några riktigt klurigt gömda siffror i somliga bilder att hitta och ett par lika fiffiga gåtor att lösa.

Expedition: Challenger är inte för inte kategoriserat med svårighetsgrad 3/3. Du får en anteckningsbok till hjälp och sedan är i mycket hög grad appen i fokus. På gott och ont. En efter en öppnas nya sektioner av den värld du undersöker, du far runt och hittar olika föremål, letar efter försvunna kamrater och försöker undvika livsfarliga dinosaurier.

Ja, det är lite av expeditionens tema. Ta dig fram i djungler, genom öknar och träskmark. Hitta vatten, vapen och expeditionsmedlemmar.

Det i sanning riktigt nya här är att somliga gåtor endast kan lösas på specifika platser, så om du t.ex. hittar föremål X i djungeln och tänker att det nog bäst borde kombineras med föremål Y så måste du kanske först förflytta dig tillbaka till öknen, grottan eller någon annan plats.

Ja, även om du upptäckt en plats och fysiskt har dess spelkort tillgängligt kommer appen kanske svara att föremålet befinner sig för långt bort för att få användas. Med det sagt behöver du troligen lägga ut vunna spelkort i ett givet rutnät framför dig på bordet under spelets gång för att hålla reda på vilken plats som är vilken. Alternativt rita upp en egen karta med 4 x 3 rutor och notera viket kortnummer som hör till respektive område och vilka fasta föremål som finns på platsen. Du kan aldrig gå direkt från dinosauriekyrkogården till djungeln, nej där finns skogar, öknar, slättmark emellan...

Allt detta innebär också att det beroende på spelarnas placering runt spelbordet kan bli svårt att överblicka spelområdet på ett tydligt sätt. Och appens karta är förstås också allt annat än stor och tydlig. Vad som också verkar stöka till somligt är till synes slumpvisa inslag i appen under expeditionens gång. Rätt vad det är kan allt tydligen ta slut (eller kan man undvika det på något sätt?)

Plötsligt hotar dinosaurier eller det blir natt och expeditionens nästa dag är här. Kanske måste man raskt fly från platsen, eller skrämma bort dinosaurier med ett gevärsskott, men ammunitionen är inte obegränsad. Dessutom verkar visst somliga i expeditionen bli sjuka och inom kort behöva vatten och/eller medicin...

Expedition: Challenger är med det sagt en riktig utmaning, men så hade ju detta också den allra högsta svårighetsgraden. Slumpinslag i appen känns som ovälkomna händelser, men att öppna upp nya områden att utforska och ha somliga saker ”fastlåsta” i olika sektioner att interagera med känns som en spännande utveckling av Unlock-konceptet.

Men det här äventyret brottas också med ljudinslag som måste uppmärksammas vilket kanske inte alltid är det lättaste, så detta annorlunda och kanske spelseriens svåraste uppdrag så här långt får således både ris och ros.

Unlock erbjuder mycket spelnöje i en medelstor box, men allt spelas oftast som mest en gång, sen kan man kanske gåtorna, har listat ut alla mysterier och kortkombinationer. Den typiska Escape Room-känslan är olika stark med olika uppdrag och det som stör mig allra mest med hela spelupplägget är fortfarande att appen kan leverera rätt lösning på ett visst problem men aldrig förklara hur man själv borde ha listat ut det. En viss kod må vara 1234 men varför???

Vill du slippa sådant, slippa vara beroende av ljudfiler i appen, slippa leta mikroskopiska siffror på spelkorten och olika slumpinslag och istället enbart använda hjärnan rekommenderas istället spelserien Exit. Där finns liknande kluriga uppdrag men presenterade på ett helt annat sätt. Båda speltyperna dock så bra och samtidigt olika att de måste upplevas!