Unlock! – Escape Adventures (Space Cowboys)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 (2 av 3 äventyr funkar även solo) Ålder: 10+ år
Speltid: 60 minuter/äventyr
Innehåll: Regler, 10 spelkort som övningsfall, 186 spelkort till totalt 3 olika äventyr.
Konstruktörer: Cyril Demaegd, Alice Carroll och Thomas Cauët har skapat varsina uppdrag.

Mer än en gång har jag och kamraterna smakat på verkliga så kallade escape rooms. Vi har frivilligt blivit inlåsta i ett rum och sedan fått i uppgift att på max en timma försöka lista ut hur vi skall få upp dörren och komma ut. Många mer eller mindre luriga gåtor har vi varit tvungna att knäcka, flera dolda föremål skall hittas osv.

Det är i mitt tycke hur kul och spännande som helst, men upplevelsen kräver inte bara ett visst mått av förberedelser i form av platsbokning och bokning av barnvakt utan också en rejäl slant och en del tid till transport dit och hem. Möjligheten att med Unlock få testa på ett slags escape room-utmaning i hemmamiljö och i form av ett kompakt sällskapsspel var såklart oemotståndlig. Spelserien Exit hade jag dessutom testat tidigare och gillat. Det här skulle visst vara något liknande, men ändå inte.

Och den beskrivningen är sann. Även om man som deltagare/spelare förstås inte fysiskt är inlåst är känslan av att vara det faktiskt där ändå. Man sitter där vid bordet och glor på sina spelkort och funderar så intensivt att allt annat runtomkring blir ointressant. Uppgiften för handen måste lösas, här och nu, sekunderna tickar snabbt iväg. Kan man finna en ledtråd? Kan man klura ut gåtans lösning?

Ja, förhoppningsvis. Till skillnad från Exit-spelen erbjuder den här Unlock-lådan faktiskt tre helt olika mysterier att lösa, var och en med ett eget tema. Och det du får i boxen är tre kortlekar á cirka 60 spelkort, med text, bilder, gåtor och information. Man använder såklart en kortlek för respektive uppdrag och tanken är att varje mysterium skall få sin lösning inom ca 60 minuter men behöver man klura längre så får man såklart låta det ta den tid det tar...

Det är också så att Unlock-äventyren kan spelas igen och igen (där man annars ofta ritar på, klipper eller på annat sätt kanske förstör komponenterna i ett Exitspel). Men har man väl klarat ett äventyr är det förstås inte så värst festligt eller utmanande att spela det igen, så även Unlock-mysterierna är främst av engångstyp även om materialet inte skadas. Fast du kan med andra ord inhandla och njuta av Unlock och sedan med minimalt slitage ge spelet vidare till ett annat spelsällskap! Och du får som sagt tre timslånga escape room-utmaningar för överkomlig penning, så detta är prisvärd underhållning, inget snack om saken.

Men, ärligt talat, lite till skillnad från verklighetens escape rooms, spelas Unlock bäst med ganska få kamrater, eller helt solo. Skall deltagarna kunna studera korten, leta efter dolda saker, klura på gåtorna, blir det givetvis lite rörigt om många personer vill titta på precis allt hela tiden. Kanske behöver man ha tiotalet spelkort uppvända att granska samtidigt, det kan vara svårt för många att överblicka allt smidigt, alternativt måste man lägga tid på att skicka korten runt sinsemellan.

Ok, så du eller det lilla gänget är redo att starta det första uppdraget! Då måste man först ladda hem en app till en smartphone. Spelet Unlock är helt beroende av detta, inte bara som tidtagare utan som ledtrådsgivare och ett hjälpmedel i vilket ni slår in en hel radda olika koder och trycker på knappar, lyssnar på ljud eller kopplar samman olika delar i maskiner för att komma vidare.

Appen funkar bra på det hela taget men jag kan störa mig på att somliga gåtor inte ger en riktig ledtråd eller den fullständiga lösningen för att komma vidare. Somligt är minst sagt riktigt kryptiskt ibland, långsökt in absurdum. Du måste helt enkelt klura ut svaret. Och visst får du såklart svaret avslöjat om du vill men ibland absolut ingen som helst förklaring till hur den lösningen kommit till... Sånt är frustrerande! Det finns således en risk att det låser sig och att du vill googla upp det rätta svaret någonstans, titta på facit-dokumentet på Space Cowboys hemsida. Men det är såklart okej det med.

Här är allt vid sidan av appen kortbaserat. Din kortlek omfattar spelkort med olika platser där olika föremål är utmärkta. Andra kort är närbilder på dessa saker, olika maskiner, kartor, sidor ur böcker osv. Du plockar på dig nya kort allt eftersom du ser dem utmärkta på andra kort eller får dem som belöning när du klarat somliga gåtor. Hålet i väggen på ett kort är märkt med nummer X. Du vill kolla närmre på detta så du letar fram kort X och får se en närbild av hålet och det som finns där inne. Du ser en liten låda märkt med Y. Kort Y berättar att lådan är låst. Du får leta efter en nyckel, eller kanske en hammare eller se om där finns något slags kodlås...

Alla kort bär en siffra eller en bokstav. Du hoppar naturligtvis fram och tillbaka i leken men du kan såklart sortera dem i nummer-/bokstavsordning för att hitta rätt snabbare. Somliga kort visar sig vara röda och andra blå. Generellt gäller att ett rött korts nummer ofta skall kombineras med siffran för ett blått för att något nytt skall ske eller upptäckas. Om du t.ex. har ett blått kort #3 (tändsticksasken) och rött kort #77 (stearinljuset), varför inte testa att mixa dem, dvs. 3+77=80, och ta upp kort 80. Kanske är det rätt sak att göra och du nu ser en bild på ett brinnande ljus och kanske en siffra som leder vidare. Fast kanske var det inte så det var tänkt att man skulle använda tändstickorna och ljuset och du får ett kort (#80) som upplyser dig om ett misslyckande och ber dig trycka i appen för ett litet tidsavdrag! Fundera på en annan lösning.

Andra spelkort är gula (för koder som måste knäckas, du skall oftast hitta ett 4-siffrigt tal) eller gröna (maskiner som måste startas, ställas in, byggas om) eller grå (platser, ledtrådar, ja vad som helst). Inte sällan finns det dold info på olika kortbilder, små diskreta siffror eller bokstäver som är lätta att missa, och som annars kan ge dig ett tips vidare i spelet. Så spela inte i dålig belysning eller med dålig syn! Att ha ett förstoringsglas i närheten är faktiskt ingen dum idé. Unlock -spelet är således lite som ett peka-klicka-spel från datorernas begynnelse. Du är i ett rum, undersöker du byrån, se #44. Går du in i korridoren till vänster, tag kort #23. Tittar du närmre på kläderna som är slängda på sängen, se kort #38. Och utifrån det du finner och får veta skall somligt kombineras. Nycklar skall in i olika lås, du skall damma av något med en tygbit och inte sällan är det en knivig gåta med info från två eller fler olika kort som måste samlas och förstås för att inte allt skall stanna upp och bli möjligen galet frustrerande.

Sakta men säkert kan ni säkert jobba er igenom kortleken, där somliga kort helst skall undvikas då de bara är återvändsgränder som stjäl dyrbar speltid. Kör man riktigt fast är det lätt hänt att man helt enkelt i desperation räknar fram olika summor på kombinerade kort och tittar efter kort som bär en passande siffra och lite bara på slump drar den och hoppas det är rätt... Och även om det är rätt kort, kan man ju ändå tycka att det spelmässigt är lite som att fuska. Man har ju inte klarat uppgiften själv liksom. Men somligt är alltså sjukt långsökt, utan rim och reson, och den typen av gåtor drar förstås ned helhetsbetyget.

Illustrationerna är oftast snygga, det är smidigt med ett spel som inte är mer än en liten kortlek och en app, men samtidigt kan du ju ha tiotalet kort i spel utlagda på bordet framför dig så ett visst mått av utrymme krävs ju ändå.

Här kommer ett regelhäfte som förklarar upplägget, appen och kortkombinationer, men du lär dig enklast genom att spela igenom en tio korts träningsutmaning. Du hittar också 3 kortlekar för de ingående mysterierna; The Formula, Squeek & Sausage samt The Island of Doctor Goorse. I The Formula (svårighetsgrad 2/3) söker ni igenom ett hemligt laboratorium, söker efter doktor Hoffmann och hans sanningsserum.

Squeek & Sausage (svårighetsgrad 2/3) handlar om att vara inlåst hos sin nemesis, den onde professor Noside, som man egentligen sökt upp för att sätta bakom lås och bom. Nu blev det tyvärr tvärtom. Kan ni lyckas fly?

The Island of Doctor Goorse (svårighetsgrad 3/3) har ett något annorlunda upplägg. Där jag annars bestämt hävdar att de här Unlock-äventyren gör sig bäst på 1-2 spelare, kan man här vara några till. När hela sällskapet är på väg till miljardären Goorses ö med ett litet flygplan måste ni alla i hoppa ut med fallskärmar. Här kommer spelarna tyvärr ifrån varandra (inledningsvis i alla fall) och jobbar var och en (eller som ett par grupper) på sina håll utifrån unika kortlekar för respektive gäng. Nu får man utforska respektive plats man landat på, på egen hand och måste försöka att få kontakt med de saknade kamraterna för att sedan kunna samarbeta i resten av äventyret. Här är det också så att man måste tänka rejält utanför boxen (SPOILER: Så släng inte förpackningen!)