Die Unbezwingbare Stadt (Huch & Friends/The Game Master)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 75 minuter
Innehåll: Rund spelplan, 68 byggnadskort, 15 händelsekort, 30 inflytandekort, 5 poängpjäser, 125 riddare, 80 runda träbrickor, 4 kraftkort, 2 handelskort, informationskort, regler (nja).
Konstruktör: Hans van Tol

Det här är den tyska versionen av det nederländska originalspelet med namnet De Ontembare Stad, men varför man skulle döpa det här till den oföränderliga staden när den faktiskt förändras med varje utspelat kort känns obegripligt.

Obegripliga (snudd på) är också den engelska regelöversättningen jag är utlämnad till då jag inte behärskar vare sig nederländska eller tyska tillräckligt bra. Det där lilla extra i reglerna hade varit välkommet, det där exemplet, de där extra orden som gjorde allt så mycket tydligare. Det var säkert något som vi spelade fel...

Och varför skall det behöva vara så i ett spel om att dra kort och spela ut dessa? Så många olika saker som sker eller att hålla reda på är det ju faktiskt inte.

Lite festligt är i alla fall det runda spelbrädet, med en mittpunkt (för kortleken) och sedan tre koncentriska cirklar utanför. Den inre omfattande åtta fält, mellanlagret 16 och yttercirkeln 24, alla i gult, brunt eller grönt, märkta 1-8 (kostnaden för respektive fält för att köpa det) samt med +1, +2 eller +3 i hörnet som en möjlig bonus.

Merparten av korten utgörs av olika byggnader. Dessa skall förstås lämpligen placeras på fälten i staden. Somliga kort kan byggas var som helst (förutsatt att du har köpt mark), andra har som begränsning att de inte får byggas i innercirkeln, måste undvikas att placeras nära de blå vattendrag som ringlar sig över somliga fält eller kanske måste vara i anslutning till olika vägar.

Målet är att komma först till 40, 30, 25 eller 20 poäng, i ett parti med 2, 3, 4 eller 5 deltagare.

Spelarna startar med att markera ägarskap över 2 eller 3 fält på brädet, sen turas man om att spela sig igenom 3 faser.

Fas 1 handlar om att dra ett kort. Har någon spelare en eller flera byggnader på brädet i samma färg får man inkomst för en av dem. Välj om möjligt den som eventuellt ockuperar ett +3-fält (bara ett tips). Inkomst betalas ut i spelets valuta som är tegel. Skulle kortet som dras vara en kommunal byggnad måste skatten betalas och alla med mer än 5 enheter tegel måste lämna ifrån sig överskottet. Snackar vi istället om ett händelsekort är det bara att läsa och följa texten.

Fas 2 är där det mesta sker. Köp kort från pantbanken (uppvända och kända om det finns några för stunden) eller dra dem blint till fast pris från kortleken. Sälj kort till pantbanken för halva värdet. Köp mark i staden. Bygg byggnader någonstans, bygg nytt, riv gammalt och bygg nytt osv. Köp olika former av kort.

Fas 3 handlar om inflytandekort och sådana kan man spela för att t.ex. tvinga bort spelare från den mark de köpt. Elakt.

Så i princip kan allt du kämpat för att köpa och bygga saboteras med ett enda elakt utspelat kort från en konkurrent. Nej, det är bara för illa.

Illa är också, utöver reglerna, byggnadsillustrationerna. Vill man ha en matigare spelupplevelse med mer strategi, och det vill man garanterat för grundspelet var sådär festligt, kan man spela med de medföljande avancerade reglerna och extra komponenterna. Då blir det spel över tre epoker istället (byggnadskort uppdelade i fler högar), försök att isolera territorier för att ta över dem, specialkrafter (extra poäng och inkomst) samt en marknadsplats för byteshandel...

Ja, allt detta tillför utan tvekan mer till spelet men reglerna fortsätter att vara oklara i engelsk översättning och ärligt talat har jag hundra bättre spel jag hellre spelar, så nej, varför slösa tid på detta? Det finns kanske ett okej spel här någonstans men reglerna lät mig aldrig upptäcka det. Fler chanser vill jag inte ge spelet.