Uluru (Competo)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 spelare
Ålder: 8+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: 5 Uluru spelmattor, timglas, 40 glaskulor, dubbelsidigt spelbräde, 80 önskekort, 8 x 5 fåglar, regler på svenska, danska, finska, norska
Konstruktör: Lauge Luchau

Med flera hundra spel i samlingen känns det roligt att upptäcka ett nytt som inte liknar något annat. Visst går det att klaga lite på en väl stor box (vanligt för många spel), ett spelupplägg som kanske inte är så sällskapligt (man spelar egentligen ensam för sig själv) och att rosa spelkort är väldigt lätta att förväxla med de röda och tvärtom, men det går också att uppskatta superkort speltid, spelkomponenter med god kvalitet och möjligheten att variera svårighetsgraden. Uluru kommer också med mycket enkla regler även om det kan vara svårt att följa dem…

I det här spelet gäller det för varje deltagare att försöka tillgodose önskemålen hos åtta olika drömfåglar; en vit, en svart, en röd, gul, blå, grön, rosa och en orange. Fåglarna har dansat runt det heliga berget Uluru och nu när dansen är över vill de ta det lugnt, de vill sitta på speciella platser.

Varje deltagare har ett eget spelbräde och åtta olika fågelpjäser. Brädena ser alla likadana ut, det rymmer 3 platser på rad längs ena långsidan, endast 2 på den motsatta. På den ena kortsidan finns en plats, på den andra två. Uppgiften blir att på väldigt kort tid (endast ca 40 sekunder) placera ut de 8 fåglarna på lämpliga platser.

Jag vet inte varför speltiden på förpackningen anges till 30 minuter, en spelomgång tar alltså effektiv tid endast 40 sekunder och ett parti spelas över 6 sådana omgångar, med nya förutsättningar och rensat spelbräde inför varje runda.

Nåja, sätt rätt fågel på rätt plats! Mer handlar det inte om och det är förstås exakt samma uppgift att lösa för alla deltagare. Det må låta enkelt men de där 40 sekunderna rinner iväg så snabbt så. Du hinner knappt ens snegla på hur motståndarna tar sig an uppgiften… Så där sitter du och stressat tittar på ömsom ditt bräde, dina 8 pjäser och de 8 spelkort på det centrala spelbrädet där varje fågels speciella önskemål anges, för att få allt korrekt.

Uppgiften kan förstås lösas snabbt och enkelt om ni spelar på den allra enklaste nivån, men med stigande svårighetsgrad blir utmaningen allt tuffare. Kanske inte omöjlig på nivå fem, men riktigt rejält svår. Blanda korten för nivå 1-5 för att få en mixad utmaning i en viss omgång.

Den lägsta svårighetsgraden, nivå 1, innebär att varje spelkort betyder; Jag vet inte vad vill. Lägg ut 8 sådana kort för de 8 olika fåglarna och alla dina (och motståndarnas) fåglar säger egentligen att de kan sitta precis var som helst, de bryr sig inte, har ingen preferens. Sätt dina pjäser var som helst på ditt bräde inom tidsgränsen och uppgiften är avklarad.

Reglerna säger att du bara kan få minuspoäng i det här spelet, max ett för varje fågel i respektive spelrunda. Efter de 40 spelade sekunderna, kontrollera dina fåglar, en i taget, om den sitter på rätt plats eller inte. Ta emot ett minuspoäng om fågelns önskemål inte är uppfyllt till fullo. (Men det är det förstås automatiskt om fågelns önskan motsvarar ett nivå 1-kort – Jag vet inte vad jag vill).

Efter de 6 spelade omgångarna för ett fullständigt parti Uluru, vinner den som fått lägst antal minuspoäng. Spelpjäser du inte ens hinner få ut på brädet innan sanden runnit igenom timglaset leder naturligtvis också till motsvarande minuspoäng.

Okej, önskekort på nivå 2 då, vad säger de? Jo, det finns några olika att bekanta sig med. Ett säger; Jag vill sitta i bumeranggruppen. Bumeranggruppen utgörs av de 5 platser som hänger ihop på spelbrädet över två av sidorna (kortsidan med 2 platser, långsidan med 3 platser). Sätt fågeln på någon av dessa 5 platser så blir den glad!

Andra kort kan vara; Jag vill sitta på en kortsida, Jag vill sitta på en långsida, samt Jag vill sitta ensam på kortsidan eller på långsidan med 2 platser.

Nivå 3-korten erbjuder en ytterligare lite klurigare utmaning. Jag vill sitta bredvid XXX, Jag vill sitta mittemot XXX, Jag vill dela hörn med XXX. Här dyker det upp kort med en specifik färg som alltså skall utgöra XXX.

Blanda den här nivåns kort för att spela med medelmåttig svårighetsgrad och lägg upp de olika korten på stora brädet, ett för varje fågel; ett kort för blå fågel, ett annat kort för gul fågel, ett kort för grön fågel osv. Nu gäller kanske att blå fågel vill sitta bredvid gul fågel. Gul fågel vill sitta bredvid grön, som i sin tur vill befinna sig mittemot svart fågel. Samtidigt vill vit och rosa fågel dela hörn, dvs. finnas närmast varandra på respektive sida av något hörn på brädet. Klurigt, minst sagt och då finns det ytterligare svårighetsgrader kvar…

Nivå 4-korten säger; Jag vill inte sitta bredvid eller mittemot XXX, Jag vill sitta minst två platser bort från XXX, Jag vill sitta där XXX sitter. (Så sitter vit bredvid röd, vill kanske gul göra det också, det är bara att ta plats på röd fågels andra sida. Grön vill sitta långt ifrån svart, det vill visst orange fågel också…)

De svåraste korten att få kläm på, särskilt på tid, hör naturligtvis till nivå 5. Jag vill tvärtemot vad XXX vill. Ja, där gäller det att tänka till.

Ja, det var Uluru det, ett mycket snabbspelat tankespel, ibland lätt, ibland supersvårt. Det stora spelbrädet är dubbelsidigt, vändbart. På baksidan finns plats för två rader önskekort för fåglarna, två kort för respektive fågel. På detta sätt kan olika snabbtänkta spelare delta med olika svåra utmaningar. Låt åtta spelkort från en eller flera nivåer utgöra en specifik utmaning, lägg ut åtta andra kort för ett enklare eller svårare problem att lösa. På detta sätt kan t.ex. barn tävla mot vuxna.

Uluru är ett rätt festligt spel, mest av allt är det annorlunda. Man kan spela själv mot klockan i jakten på noll minuspoäng, man kan tävla mot upp till fyra andra vänner. Huruvida man gillar att ensam sitta och klura eller helst vill ha mer interaktiva sällskapsspel än detta är väl en smaksak. Jag ger gärna Uluru en mycket stark trea i betyg. Enkelt att förklara, lätt att komma igång, svårt att bemästra. Det medföljer också regler för några olika spelvarianter.