Tzolk´in – The Mayan Calendar (Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 13+ år
Speltid:90 minuter
Innehåll: Spelbräde i fyra delar, 6 kugghjul med fästen, ett ark klistermärken, 4 x 6 arbetare, 4 x 7 markörer, 4 poängbrickor, 65 träkuber, 13 kristallskallar, 65 majsbrickor, 28 skördebrickor, 21 startbrickor, 13 monument, 32 byggnadskort, startspelarbricka, 4 lathundar, regelhäfte på 16 sidor
Konstruktörer: Daniele Tascini & Simone Luciani

Får man verkligen sätta allra högsta betyg på ett spel som kanske inte är 100 % perfekt, utan bara nästintill? Såklart att man får. Här finns endast något litet att möjligen klaga på och inte ens det är speciellt avgörande för mig. Faktum är att det enda som hindrar mig från att rekommendera detta på bred front till precis alla seriösa brädspelare är att Tzolk´in kommer med en ganska hög ingångströskel och att speltiden drar iväg… Väl igång bör man kanske hålla sig till ett och samma spelgäng och det tar många partier och mycket tid att testa alla olika strategier och möjliga vägar mot segern.

Om man å andra sidan är förberedd på detta och accepterar, ja kanske rentav gillar ett krävande spel och spelar med sitt vanliga gäng så har man en härlig utmaning framför sig. Tzolk´in är i sin enklaste form ett klassiskt spel i euroskolan. Placera bara ut dina spelpjäser på vettiga ställen på spelplanen och utför motsvarande aktivitet. Men så bara är det naturligtvis inte.

Här finns många olika sätt att samla nödvändiga Victory Points på men spelet känns ändå mycket välbalanserat. Trots olika speltaktiker kommer deltagarna (oftast) alltid väldigt nära varandra på poängtabellen. Det är kanske ett enda beslut, ett enda drag, en pjäs, ett kort, en enda bricka som kan avgöra allt, skänka segern eller innebära förlust. I Tzolk´in gäller det att planera framåt – noggrant!

Spelet har fått mycket uppmärksamhet, inte bara för att spelplanen är tjusig som attan utan mer för de iögonenfallande kugghjulen som pryder densamma. Ett stort omgivet av fem mindre. Dessa är inte på något sätt endast en gimmick utan i allra högsta grad centrala för i princip allt spelet har att erbjuda. Det mesta är så fiffigt och elegant att det är svårt att beskriva i ord, Tzolk´ins upplägg måste helt enkelt upplevas.

Spelet handlar om Maya-folkets kalender och att utveckla en civilisation på bästa sätt. Eller nåja, sådant är temat i alla fall. Sen kokas (förstås) allt ned till att handla om att placera ut pjäser och samla poäng…

Det stora kugghjulet symboliserar tiden som går. Varje kugge på hjulet är en spelomgång, alla kan hela tiden se hur många rundor som är kvar och när specifika saker kommer att inträffa. Och måste därmed planera sitt spel därefter. Vid givna fjärdedelar av ett parti skall invånarna utfordras (känns förvisso lite sällan, men ok!) och olika poäng och resurser kommer att utdelas.

En liten vridning på det stora hjulet kommer också att påverka samtliga de mindre kugghjulen. Grovt generaliserat handlar ett hjul om mat, ett om resurser i form av trä, sten, guld, ett tredje om gudatillbedjan, det fjärde om civilisationens utveckling och det femte om tja, lite av varje.

Med endast tre pjäser till förfogande (initialt i alla fall) blir ju frågan var de skall ställas. Någon bör förstås samla mat men sedan? Är det bäst att försöka glädja gudarna? Samla guld? Eller sten? Skaffa fler spelpjäser? Bygga monument? Ja, säg det.

Mycket finns att välja på och varje vridning på ett kugghjul öppnar upp nya (eller stänger) möjligheter. På första steget (noll-läget) på varje hjul är det gratis att placera en spelpjäs, sedan blir varje framförvarande plats allt mer dyr. Å andra sidan kommer de enklaste/billigaste, kanske minst förmånliga erbjudandena i början så du vill förstås att din pjäs skall nå långt på respektive hjul. Väl?

Så du kan antingen betala mycket dyrt för att komma närmre de mest eftertraktade sakerna snabbare, eller kliva på hjulet i början, kanske gratis, och få ställa in dig på en lång resa. Om du befinner dig på noll-läget och det du vill åt ligger på fält 8, säger det sig själv att den spelpjäsen måste stå kvar orörd på kugghjulet i åtta omgångar! Har du verkligen råd med det?

Ja, timing is everything. Här gäller det verkligen att blicka framåt hela tiden. Hur många omgångar är det kvar innan jag får det där och det där? Kan jag vänta? Kliva av innan och nöja mig med något mindre och dessutom få tillbaka spelpjäsen? Eller?

Snart är det kanske dags för utfodring av spelpjäserna också. Straffet för att inte ha samlat ihop tillräckligt med mat till dessa kommer med ett mycket högt pris, så missa inte att bygga upp ett rejält lager med majs till middagen! Fast det kostar förresten hela tiden majs att ställa ut pjäserna på kugghjulen också så förvänta dig inte att ha något stort överskott i skafferiet. Allt skall balanseras, tuffa val måste ske…

I din spelrunda skall du alltid välja mellan att ställa ut eller plocka bort en eller flera spelpjäser från de olika hjulen. Du får aldrig göra både och i samma drag. Ställer du ut dem måste du själv kunna betala priset (eller möjligen få viss hjälp med det men samtidigt reta upp gudarna!). Tar du bort dem utför du motsvarande handling för pjäsen, alltså helt olika saker för respektive plats runt olika kugghjul.

Med detta följer såklart att du måste vänta allra minst en spelrunda på att få något av din just utställda pjäs. Att märka nu att du väldigt snart behöver t.ex. sten innebär kanske att du får lägga en omgång på att ställa dit en pjäs på motsvarande hjul, vänta några varv på att hjulet skall rotera rätt och sedan ytterligare en omgång på att få plocka bort pjäsen och få stenen…

Skulle du stå länge på ett kugghjul och resa förbi något viktigt kan du dock alltid få utföra den saken ändå, men till priset av majs. En enhet per fält du så att säga går tillbaka kostar det. Ja, det finns ännu mycket mer som gör detta spel till en mycket trevlig bekantskap.

Det kan förstås vara av allra största vikt att få spela först i en runda. Att sitta sist och märka att alla de billiga eller bra platserna på hjulen är upptagna begränsar raskt dina möjligheter, det kostar dig mycket dyrbar tid att vänta ut ett bättre läge. Följaktligen går det såklart att placera en pjäs på brädet för att komma åt denna åtråvärda position, att få bli ny startspelare.

Totalt tre olika gudar kan man offra till, var och en erbjuder olika mängd bonuspoäng och resurser under spelets gång.

Din civilisation kan utvecklas på fyra olika plan och i tre olika grader på respektive. Hur långt och på vilka plan tycker du det är lönt att avancera? Olika planer och nivåer ger naturligtvis helt olika förmåner spelet igenom. Och de här utvecklingarna kostar såklart…

Sex olika (slumpvis dragna av ett större urval) monument finns att bygga i varje parti.

30-talet byggnadsbrickor finns också till möjlig försäljning. Sex av dem finns på brädet vid start och fylls på löpande. Även här självklart var och en med unikt pris och belöning.

Därtill ett tjog brickor med olika startförutsättningar. Spelarna får fyra brickor var och behåller två av dem. Vad anser du är bäst att börja spelet med? Mycket majs? Resurser i form av trä, sten och/eller guld? Att ha vunnit en guds gunst och fått avancera uppåt på dennes stege? Att redan ha utvecklat sin civilisation ett steg eller två på något sätt?

Ja, här finns det massor att spela med och njuta av. Som du säkert förstår finns det många olika saker att testa och utvärdera. Det krävs många partier innan man fått kläm på olika strategier, finns det ens någon som är bättre än någon annan? Tveksamt. Men var uppmärksam! Sluta aldrig blicka framåt, tänk ett drag, två drag vidare… Hinner jag? Har jag råd? Om jag gör si? Om jag gör så?

Speltid 90 minuter kan vara i minsta laget, och det förutsätter att reglerna är klara för samtliga, men detta kan utan tvekan bli en ny favorit. Eller något segt spel som du avskyr. För mig gäller det förstnämnda! Låter något av ovanstående lite lockande, missa inte Tzolk´in!