Teenage Mutant Hero Turtles (MB Spel)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: Från 6 år
Innehåll: 1 spelplan, 4 spelpjäser med fötter, 24 godingkort och 20 värstingkort, 1 pizzasnurra, 8 kloaklock, 8 Mutogenbrickor, 1 tärning och spelregler
Speltid: Ca 20 minuter

I unga år gillade jag Turtles och så även detta spel. Nu har både jag och sonen växt ifrån allt som har med sköldpaddorna att göra och detta är helt klart ett spel för de yngre, vilket förstås antyds av åldersrekommendationen från 6 år…..Det handlar naturligtvis, som alltid, om kampen mellan onda och goda, eller värstingar mot godingar som de benämns här. Alla deltagarna är självklart representanter för de goda, Man slår tärningen och flyttar runt på den färgglada spelplanen för att samla ihop godingar som kan hjälpa dig i kampen mot värstingarna.

När du besegrat tillräckligt många av dem får du ge dig in mot spelplanens mitt (in till Technodrome) för att finna det gömda Mutogenet, vad nu det är för något. Vinner gör i alla fall den som först finner Mutogenet, men det bevakas förstås av den mest onda av de onda, nämligen Krang. Så en till fajt blir det i slutet också – har du godingar med krafter kvar? Jo, det har du såklart. Det är rätt lätt att samla på sig sådana.

Efter ett tärningsslag får du flytta dina steg i vilken riktning som helst på spelplanen så länge du inte byter riktning under samma tur. Högervarv, vänstervarv eller in mot mitten väljer du själv, så oftast hamnar du på den rutan du vill till hela tiden, vilket förstås gör tärningskastandet och förflyttningsmomentet rätt meningslöst. Det är rätt lätt att undvika rutorna som är till din nackdel. Vissa av rutorna bär symbolen av sköldpaddornas favoritmat, pizza, och stannar du på en sådan ruta får du snurra på pizzahjulet. Jippi! På denna finns fyra fält och i tre av dem står det: Du förlorar ett godingkort. Har du tur stannar pilen på: Flytta vart du vill. Men det får du ju oftast göra ändå, så varför man skulle vilja utsätta sig för den stora risken att förlora godingkort genom att sätta fart på pizzasnurran är ju bara….ja, snurrigt helt enkelt.

Du behöver troligen bara nyttja en liten del av spelplanen för att klara spelet och det är väl främst förflyttningsmomenten som är spelets svaga sida. Fajtas med värstingar gör du inte alls via tärningarna. Nej, varje figur i spelet har siffervärden för kick, stöt och slag, och du väljer helt enkelt ett av din godings värden och hoppas att det är lika med eller överstiger motsvarande värde för din motståndare. Är ditt värde högst har du besegrat en ond värsting och har troligen kommit ett steg närmre att finna Mutogenet. Vinner värstingen har du förlorat en goding (ett godingkort). Ja, mycket mer är det väl egentligen inte frågan om. Här finns ett förvisso annorlunda, men lite trist stridssystem och ett nästintill meningslöst tärningskastande och pjäsförflyttande, så ett underbetyg i form av en tvåa för det här spelet är väl inte förvånande?