Ticket to Ride – Nederland: Map Collection 4 (Days of Wonder)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 30-60 minuter
Innehåll: Spelplan över Nederländerna, 44 biljettkort, 10 lånekort, 5 bonuskort, brotullmarkörer i olika valörer, regler

Konstruktör: Alan R. Moon

Alan R. Moon hittar på en ytterligare en Ticket to Ride-variant och det är med stor glädje jag konstaterar att det fortfarande går att hålla fast vid ett utmärkt bekant spelsystem och samtidigt erbjuda en underhållande nyhet i upplägget som fungerar bra i spel med såväl två som fler deltagare.

Den här gången är det, som torde framgå av titeln, Nederländerna som spelarna får resa runt i. Valda orter i Belgien och Holland (inkl. Tyskland) finns utsatta på spelbrädet. Olyckligtvis är teckensnittet på orternas namn väl snirkligt i sin stil och detta i kombination med förhållandevis obekanta orter gör det inte helt enkelt att snabbt läsa och/eller hitta respektive plats. Det är väl egentligen det enda lilla minuset som jag kan identifiera med den här expansionen och jag är villig att bortse från det och ändå bjussa på allra högsta betyg.

Kvaliteten på ingående delar är densamma som för tidigare TtR-spel, dvs. riktigt god, layout i övrigt tydlig, färgglad, snygg och spelmekaniken som sagt förträfflig. Det allra mesta är sig likt från grundspelet; du har som vanligt dina biljettkort som talar om för dig mellan vilka orter du skall resa eller låta uppföra en tågförbindelse, beroende på hur du ser på saken.

Du drar och samlar på dig olikfärgade tågkort och/eller joker-lokomotiv för att kunna färdas/muta in respektive sträcka och får för detta poäng när du lyckas. Inga konstigheter där inte, bekant sedan tidigare.

Spelplanen över Nederländerna erbjuder en blandning av korta och långa sträckor, av enkel- och dubbelspår och det är generellt sett rätt höga poäng som erbjuds även för relativt korta sträckor. Det kan kanske bero på att det i den här utgåvan är extra kostsamt att bygga nödvändiga tåglinjerna. I Ticket to Ride-expansion nummer 4 införs nämligen brotullar!

Varje spelare får inför spelstart utöver sedvanliga biljetter och vagnkort även ett antal tullbrickor att använda smart och samtidigt hushålla med. Alla får 10 brickor var värda 1 poäng styck, 6 stycken värda 2 poäng och 2 brickor med värde 4. Totalt således tullbrickor för 30 poäng.

Dessa använder du dig av varje gång du vill muta in en viss sträcka på spelbrädet. Samtliga sträckor kostar (utöver rätt färg på och antal av vagnkort) 1-4 poäng vardera i tullavgift. Det är dock inte nödvändigtvis så att det blir en högre avgift för att sträckan är extra lång, nej tvärtom är det ofta så att de korta sträckorna kostar mer. Avgiften är framförallt kopplad till hur pass viktig linjen ifråga är.

Tåglinjer som går till orter mer mitt på brädet, linjer till större orter eller till ställen från vilket det kanske går ut många nya förbindelser vidare är mer kostsamma än andra. Det kan tyckas dyrt att ta kontroll över dessa linjer men å andra sidan, finns du inte representerad på dessa nyckelplatser kan det krävas mycket tid och resurser spenderade på att göra en omväg… Om du nu tvunget måste fram just där…

Är det enkelspår gäller som vanligt först till kvarn. Betala med vagnkort, ge banken brotullavgiften och ställ upp dina små plastvagnar på sträckan.

Skulle sträckan bestå av dubbelspår gäller lite andra regler. Den som först tar hand om den ena av de båda parallella linjerna betalar som vanligt tullavgiften till banken. Kommer det senare en andra spelare som vill fram längs samma väg måste denne förstås betala samma avgift, men den här gången till den spelare som först byggde på platsen. Den spelaren får således tillbaka hela sin avgift för byggandet och har tryggat nya resurser för fortsatt byggande.

Med lite flax bygger du kanske först på samma ställen som andra spelare också vill till och då kan du räkna med härlig påfyllnad av tullbrickor när dina motståndare betalar. Med otur är det bara du som bygger tåglinjer på en viss del av kartan och får då ta hela kostnaden själv utan att få några nya tullbrickor. Det här med tullbrickor tillför såklart ett stort spänningsmoment.

Har jag råd att bygga där jag vill? Kommer jag att kunna få nya brickor av konkurrenterna? Hur många poäng i tullbrickor har motståndarna kvar egentligen? Har jag fler än dem så att jag kan få bonus? Måste jag ta ett lån?

Ja, det finns ett antal viktiga regler kring detta. Saknar du vid något tillfälle tullbrickor kan du inte bygga någon sträcka alls, även om du vill, den är ledig och du sitter med passande vagnkort. Då återstår egentligen bara att dra nya biljetter i hopp om att få upp sådana som matchar de linjer du redan byggt för att kunna vinna nya poäng till dess att partiet är slut.

Det finns dock en väg runt detta. Du kan faktiskt bygga en sträcka utan att ha tillräckligt antal tullpoäng kvar. Du kan nämligen ta ett lån! Då bygger du sträckan enbart med vagnkort som vanligt. Fast ett taget lån exkluderar dig helt från möjligheten att få bonus (mer om den alldeles strax) och varje lån innebär -5 poäng när spelet är slut. Och även om andra spelare senare ger dig tullbrickor kan du aldrig lösa ett lån. Det är ett galet högt pris att betala så undvik det.

Bonusen ja, har du tullbrickor kvar när spelet är slut kan du vara berättigad till en sådan. Det utdelas rejält med extrapoäng till den som sitter med totalt sett högst värde på sina brickor, färre poäng till övriga. Den som tagit lån, eller saknar lån men ändå har lägst värde på sina brickor får dock alltid klara sig utan…

Gillar man inte konceptet med brotullar kan man såklart spela som vanligt enligt grundreglerna på Nederland-brädet, oavsett antal deltagare. Är det två spelare som vill tävla och ändå använda den här nyheten med tullavgifter rekommenderas man att inkludera en neutral tredje spelare som båda spelarna turas om att sköta. Den neutrale spelaren drar endast biljettkort och placerar ut sina vagnar på brädet, men skulle denne ockupera den andra linjen vid ett dubbelspår betalas tullavgiften som vanligt till den spelare som först var på plats.

Den neutrale spelarens byggande sker rätt slumpartat utifrån dragna biljettkort men finns där lediga dubbelspår är det ju ändå någon riktig spelare som hela tiden avgör vilken färg/linje som skall blockeras…

Ett 2-personersparti med neutral spelare har ytterligare några regler, det blir lite pyssligare och ställer lite högre krav på att hålla ordning på spelordning osv. men flyter faktiskt på överraskande bra. Expansion #4 kan inte på något sätt sägas vara sämre än de föregående, nej inte alls.