Ticket to Ride – The Heart of Africa: Map Collection 3 (Days of Wonder)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 30-60 minuter
Innehåll: Spelplan över södra Afrika, biljetter, regler och nya terrängkort för spel i denna del av världen Konstruktör: Alan R. Moon

Map Collection 3 tar dig med till Afrika och låter dig resa runt på den södra delen av kontinenten, upp till i höjd med länderna Sudan och Nigeria. Var dock beredd på att kommunikationerna kan vara bristfälliga, inte sällan kan du tvingas ta tidskrävande omvägar då det råder brist på dubbelspår i den här delen av världen. Dubbelspår finns, jovisst, men endast längs kusterna, så i landets inre råder det verkligen hård konkurrens om befintliga tågsträckor.

Ticket to Ride är i mina ögon ett riktigt toppenspel. Jag måste erkänna att jag på ett sätt tycker att spelet egentligen inte behöver alla de här expansionerna för att det är så bra, omväxlande och underhållande i sig självt, redan i grundutförandet. Samtidigt måste jag erkänna att omväxling förnöjer och att det är trevligt att ibland spela USA-spelet, ibland resa runt på olika håll i Europa och Asien, med eller utan olika specialregler och bonuskort.

Den här gången har Days of Wonder fått till en riktig höjdare, igen! Just när man nästan trodde att det inte gick att förnya konceptet så kommer ännu en spelvariant som heter duga. Nu introduceras terrängkort, spelkort som motsvarar olika regioner på spelplanen helt enkelt. En sorts kort får spelas på sträckor som är vita/grå/svarta, korttyp nummer två är gångbara på alla linjer som är gula/röd/orangea. Den tredje typen av terrängkort spelas på de sträckor som är blå/gröna/lila (eller om det kanske är rosa?)

Alla terrängkorten ligger i en gemensam blandad draghög bredvid spelplanen, två kort är alltid uppvända, synliga på bordet, precis på samma sätt som det alltid skall finnas 5 uppvända tågvagnskort intill.

När spelet börjar har varje deltagare varsitt terrängkort uppvänt liggande framför sig på bordet, synligt för alla.

I det fortsatta spelet när man väljer att dra tågvagnskort kan man nu välja att också eller istället dra terrängkort. Det är ju två kort man får dra. Välj själv om du vill ta två tågvagnskort, två nya terrängkort eller ett av varje sort! Precis som tidigare gäller att man får plocka dolda kort från draghögarna eller välja av dem som ligger uppvända. Nya dragna terrängkort skall du dock aldrig plocka upp på handen, de måste läggas ut väl synliga framför dig.

Alla skall alltid kunna se dina terrängkort, vilka du har och hur många av respektive sort. Reglerna säger nämligen att du bara får använda dem om du har minst lika många som någon annan. Är du till exempel ensam om terrängkort för vitt/grått/svart är det okej att spela dem, men sitter du med ett enda kort för gult/rött/orange när någon annan har två sådana kort framför sig kan du inte använda dem för tillfället. Du måste samla flera av den sorten eller vänta på att någon annan skall förbruka sina.

Du spelar dina terrängkort i samband med att du mutar in en sträcka någonstans på spelplanen. Naturligtvis måste ditt/dina terrängkort motsvara färgen på den sträcka du mutar in, men det skall väl inte vara något problem, varje sorts terrängkort är ju alltså gångbart på tre olika linjefärger. Sedan måste du ha ett eller två identiska terrängkort beroende på inmutad sträckas längd. Det går åt 2 kort om sträckan omfattar fyra eller fler rutor, endast ett kort om tåglinjen är 1-3 rutor lång.

Ja, så mycket mer är det väl inte. Du samlar tågvagnskort, spelar ut dem när det passar sig och ställer dina tågvagnar på spelbrädet. Du får dina poäng. Har du också terrängkort som passar den sträckan och ingen annan har fler terrängkort av den typen än du kan du spela ut eller två av dem och få lika många poäng till. I sanning fantastiskt! Terrängkorten är således med i spelet för att erbjuda en dubblering av poängen du får för olika sträckor…

Nu består förvisso Afrika-kartan framförallt av sträckor som är 3 eller 4 fält långa så det är kanske inte några enorma poängbonusar som terrängkorten kan ge, kan tyckas, men skenet kan bedra. Det är ju lika enkelt att komma över terrängkort som tågvagnskort så även få poäng som dubblas blir många till slut. Det är ju inte bara en gång man använder terrängkort under ett parti om man säger så. Och vill du inte använda dem själv får du ändå samla ihop en försvarlig mängd av dem så att du hindrar motståndarna från att utnyttja sina…

En tiopoängs Globetrotter-bonus utdelas till dem som slutfört flest resor.

Om man spelat sig igenom de båda föregående kartsamlingarna i serien (Map Collection 1+2) så har man blivit bortskämd med dubbelsidiga spelbräden och två alternativa spelscenarion i varje ask. TTR Heart of Africa handlar bara om en spelplan och nya terrängkort, men jag tycker inte att det är så ”bara”. Det här kan mycket väl vara den tuffaste utmaningen så här långt.