Ticket to Ride Asia: Map Collection 1 (Days Of Wonder)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 30-60 minuter
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, biljetter och regler för respective spelplan, 6 korthållare, 9 plastvagnar i 5 olika färger
Konstruktör: Alan R. Moon

Map Collection 1 erbjuder en hel del nytt till Ticket to Ride-serien. Här kommer material och regler för att spela på två nya sätt; Team Asia och Legendary Asia.

Team Asia

Team Asia är precis vad det låter som, ett parti där spelarna parar ihop sig två och två och samarbetar mot ett gemensamt mål. Här erbjuds nu möjligheter för 4 eller 6 spelare att delta (2-3 lag således) och deltagarna i ett lag sitter bredvid varandra och utför sina respektive drag i tur och ordning innan det blir dags för nästa lag att spela.

Alla grundreglerna är i princip oförändrade men någon liten justering görs, något lite nytt tillkommer. Spelarna i ett lag delar upp alla plastvagnar i vald färg jämnt mellan sig så att de har sitt egna förråd av spelpjäser att tillgå, typ endast hälften mot i ett vanligt soloparti alltså.

Sista spelrundan kommer som vanligt när det är få tågvagnar kvar i någon färg och här i teamvarianten gäller att sista spelvarvet utlyses när ett lag tillsammans har fyra eller färre vagnar kvar. Skulle en person i laget spela slut på sitt förråd måste denne såklart välja andra spelmoment än att ställa ut vagnar framöver.

Nytt är att varje gång när man drar och behåller biljettkort måste ett av de sparade korten placeras i ett gemensamt kortställ och därmed göras synligt för lagkamraten. Vid spelets början när båda personerna i ett lag drar biljetter blir alltså två biljetter kända för alla i laget.

Dessa kända sträckor får ni förstås bygga på gemensamt men mer info än vad utplacerade kort i stället ger skall inte kommuniceras. Lagets medlemmar får naturligtvis inte sitta och prata sinsemellan. Resterande biljetter man har kvar på handen håller man för sig själv och bygger ensam, eller så lägger man ett speldrag på att placera en eller två biljetter i kortstället. Ett nytt frivilligt spelmoment i din tur blir således att dela med dig av dina biljetter, dvs. göra dem kända för din teamkollega.

Hm, vad var det mer för nytt? Jo, precis som när du drar biljetter och måste sätta en i den gemensamma korthållaren måste du placera ett tågvagnskort där också var gång du drar nya sådana. Som tidigare får du dra två nya eller ett lokomotiv i din tur, ett kort skall alltid bli gemensamt och kan framöver utnyttjas även av din partner. Här kan den uppmärksamme förste spelaren i laget således dra bra kort och göra dem direkt tillgängliga för sin efterföljande kollega att nyttja omedelbums. Eller så stjäl en spelare kanske lagets kort till något eget bygge kamraten inte känner till? Ja, hur mycket samarbetar ni egentligen?

Team Asien-kartan erbjuder, precis som Ticket to Ride Europe, utmanande tunnelsträckor vars längd man aldrig kan vara riktigt säker på. En resa genom Himalaya kan visa sig vara riktigt lång… men annat var väl inte att vänta?

Bonuskort i den här spelvarianten ger extra poäng för den längsta sträckan och flest avklarade biljetter.

Legendary Asia

Vänder vi på spelplanen så dyker en Asienkarta upp på nytt, nu med delvis nya orter och tåglinjer. Legendary Asia är ett spel för 2-5 deltagare och som tidigare gäller att dubbelsträckor inte kan utnyttjas om man inte är 4 eller 5 spelare.

Här finns nu dubbelsträckor där ett grått fält löper intill ett färgat, vilket innebär att valfri enhetlig kortfärg kan användas till den grå linjen, men där den andra sträckan kräver en specifik färg. Så först till kvarn således…

Somliga sträckor går genom kuperad terräng och sådant sliter förstås hårt på tågen. Här innebär det konkret att en del sträckor har ett eller flera fält markerade med ett kryss. För varje kryss i aktuell tåglinje måste spelaren offra en av sina plastvagnar (utöver de som krävs för sträckan och ställs ut på spelplanen). Du kompenseras förvisso med 2 omedelbara extrapoäng för varje vagn du måste kassera, men att färdas längs dessa bergssträckor minskar alltså ditt förråd av spelpjäser. Speltiden kan påskyndas, dina möjligheter till fortsatt byggande begränsas… Men om du tvunget vill eller måste ta en sådan sträcka, så…

I slutet utdelas en Asian Explorer-bonus, 10 poäng, till spelaren som har flest städer sammanlänkade, vilket alltså inte alls behöver betyda den längsta sammanhålla tåglinjen som i flera andra spelscenarion. Här går det utmärkt att samla flera korta sträckor som spretar åt olika håll om man så skulle vilja.

Ticket to Ride Asia: Map Collection 1 erbjuder spännande varianter av det vanliga utmärkta Ticket to Ride-spelet. Innehållet håller som tidigare hög klass; god kvalitet, snygga kort och elegant spelplan, den här gången dubbelsidig. Du behöver förstås plastvagnar, tågkort och poängmarkörer från någon grundlåda av spelet för att kunna spela det här, men det har du säkert redan förstått?

Personligen tycker jag bäst om solospel i Legendary-varianten, men faktum är att partnerskap såsom i Team Asia faktiskt fungerar bra det också. Det sämsta är väl de olika kraven på antal deltagare som ju begränsar användandet av allt innehåll. 2-5 enskilda spelare för att spela Legendary-scenariot, 4 eller 6 deltagare i 2-mannalag, som sagt, för Team Asia.