Ticket to Ride Alvin & Dexter – The Monster Expansion (Days of Wonder)


Fakta:
Innehåll: 1 Alvin- & 1 Dexter-figur, 20 Alvinkort, 20 Dexterkort, 2 bonuskort, regler

Kombinera innehållet i den här lilla boxen (10 x 9 x 5 cm) med valfri Ticket To Ride-grundlåda och du får många timmars ny, härlig underhållning!

Det kan tyckas både löjligt och opassande att introducera en jätteödla och en rymdvarelse i ett spel om järnvägsbyggande men faktum är att det fungerar riktigt, riktigt bra. Ticket To Ride blir spelmässigt något lite annorlunda men inte nödvändigtvis sämre, snarare tvärtom. Med den här expansionen blir ett parti lite svårare, lite elakare och framförallt mer ovisst för alla in till allra, allra sista draget. Man skall inte ändra ett vinnande koncept och Ticket to Ride-serien är i mina ögon fantastiskt bra som den är, men ett sådant här litet tillägg har jag ingenting emot.

Jätteödlan är Dexter, rymdvarelsen Alvin, och här finns de med som små gula spelpjäser i plast, ca 4 centimeter höga. Placera dem i varsina städer på spelkartan. Från och med nu gäller att allt järnvägsbyggande till och från dessa städer är absolut förbjudet! Där figurerna står råder kaos, staden är omöjlig att komma in i eller lämna. Spelarna kan helt enkelt inte bygga sina linjer till dessa orter, i alla fall inte just nu. De måste satsa på byggande/resande till andra städer för tillfället… (eller jobba på att flytta på Alvin/Dexter någon annanstans).

Är det nu så att ingen spelare har något intresse av att låta sina järnvägslinjer gå igenom ställena där Dexter eller Alvin härjar kan de bara stå kvar där de står spelet igenom och så är det inget mer med det. Resten av partiet blir ett helt vanligt Ticket To Ride-parti.

Troligtvis kommer dock någon spelare, förr eller senare, att vilja flytta på någon eller båda av figurerna. Man vill helt enkelt bygga till endera eller rentav båda orterna. Då kostar det ett Lokomotivkort (eller två) att flytta figuren. Ett lokomotivkort ger dig möjlighet att flytta spelpjäsen upp till 3 städer bort från nuvarande position, spelar du ut två Lokomotivkort kan pjäsen hamna upp till 6 städer iväg. Så fort pjäsen i fråga flyttats öppnas såklart staden upp för fortsatt byggande och resande. Det är åter fritt fram att bygga resrutter till och från den tidigare stängda staden. Fast nu är det naturligtvis en annan stad som är tabu att besöka!

Att spela ut Lokomotivkort för att flytta Alvin eller Dexter (bara endera pjäsen i ett drag) får du göra som en extra möjlighet i din tur. Du får som vanligt välja din ordinarie aktivitet att göra innan eller efter att du spelat Lokomotiv för att flytta den ovälkomne stadsbesökaren; dra nya tågkort, dra nya biljetter eller bygga en sträcka på spelplanen.

När du flyttat på antingen Alvin eller Dexter tar du motsvarande Alvin/Dexter-kort från respektive hög (det finns 20 av varje sort) och lägger det uppvänt framför dig. Så länge kortet är uppvänt är det förbjudet för andra spelare att flytta samma figur igen. Först efter att du genomfört och avslutat ditt nästa drag är det fritt fram för övriga att flytta på pjäsen till en annan plats. Du låser således en viss pjäs i en viss stad för i alla fall minst ett helt spelvarv och kan därmed kanske bromsa många spelares fortsatta byggande/resande…

Poängmässigt innebär Alvin och Dexter på spelbrädet att de vid spelets slut halverar poängen för respektive biljett som anger en stad där någon av figurerna står. Å andra sidan, har du inte byggt färdigt sträckan på en viss biljett och Alvin eller Dexter står i start- eller målstaden blir straffpoängen halverad…

Själv har jag spelat med den varianten att alla resrutter (biljetter) som inkluderar en stad där de står får poängen halverade, och det oavsett var Alvin och Dexter står på sträckan, dvs. inte nödvändigtvis enbart i första-sista staden. Det är kanske inte riktigt i linje med vad de officiella reglerna säger, men det brukar funka fint och vara spännande som bara den. Lite klent med poäng kan det dock bli.

Hur som helst, att sitta med ett eller flera Lokomotivkort på handen i sista rundan kan absolut skaka om saker och ting och synnerligen påverka slutställningen…

Den som flyttat på Dexter respektive Alvin flest gånger under partiet får 15 bonuspoäng. Detta lite som en ersättning för alla förbrukade Lokomotivkort.