True or False (Alga)


Fakta:
Antal spelare: Roligast med 4-6 spelare (kan spelas med 2 eller flera)
Ålder: 12-107 år
Speltid: ca 30 min
Innehåll: Spelplan, 6 spelpjäser, Sant/Falskt-tärning, timglas, 2 kategorikort, 12 sant/falskt-kort, 286 kort med totalt 1144 påståenden, spelregler
Konstruktörer: Joel Sevelin och Erik Karlsson

Börja med att veckla ut och bekanta dig med spelplanen. Den består av 3 koncentriska cirklar. Den yttersta rymmer 32 rutor, mittencirkeln 16 fält och längst in är det bara 8 rutor du behöver passera för att fullborda ett varv. I anslutning till yttercirkeln finns 6 startrutor men var du än startar är målet att vara först med att flytta sin spelpjäs ett varv runt spelplanen. Den som gör det är vinnaren, och det oavsett hur många gånger du gissat rätt på de påståenden som läses upp från korten.

Det är här spelplanens utformning gör sitt till. Du behöver ju ha många fler rätt om du hela tiden förflyttar dig varvet runt i yttercirkeln. Att komma framåt går snabbare ju längre in mot mitten du går, men akta dig! Svarar du fel tvingas du alltid minst ett steg in mot mitten och skulle du råka hamna i spelplanens mitt (innanför de 3 cirklarna) är det bara att flytta tillbaka till start och börja om. Så förflyttningen är sannerligen ett chanstagande.

En spelare läser ett påstående från ett kort. Man väljer kategorin som motsvarar färgen på den ruta uppläsaren står på. (Gult - tiden före Kristi födelse, Grönt år 0-1900-talet, Orange 1900-talet och Blå när som helst). Därefter kastas sant/falskt-tärningen. Här finns de möjliga sex utfallen S 1-3 och F 1-3. Spelaren lyssnar av påståendet och bestämmer sig för om detta låter troligt (dvs. sant) eller är en lögn (dvs. falskt) och väljer rätt kort att ge sitt svar med.

Har du svarat helt fel flyttar du in mot mitten. Svarar du rätt på påståendet men tärningen visar en annan bokstav, står du kvar eller rör dig ett steg in mot, eller ut från, planens mitt. Skulle alla tre sakerna överensstämma; påståendets rätta svar, ditt svar och tärningens bokstav, får du i valfria steg röra dig framåt/inåt/utåt (men inte bakåt) mellan cirklarna och runt spelplanen lika många steg som tärningen visar. Under vissa förutsättningar kan du få en dubbelchans och få gå dubbla tärningens steg eller riskera en dubbelrisk och åka två steg in mot mitten. Ibland är steg in mot mitten inte så illa för du kommer snabbare mot mål, men ett fel svar vid fel tillfälle kan alltså tvinga dig att börja om.

Speltiden är uppskattad till ca 30 minuter, men det här kan förstås bli ett evighetsspel om det vill sig illa. Spelplanens utformning är riktigt fiffig och frågorna ömsom otroligt självklara, ömsom svåra som bara den. Mycket är förstås så otroligt galet att det bara måste vara sant. Synd att spelet mest handlar om hyggliga gissningar (50% chans hela tiden) och tur med sant/falskt-tärningen. Det hade varit ett än mer givande spel om riktiga kunskaper belönats.