Troyes (Pearl Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90 min
Innehåll: Spelplan, 40 mynt i olika valörer, 54 Victory Point-brickor, 24 tärningar, 56 träpjäser, 90 träkuber, 8 träbrickor, 9 aktivitetskort, 16 händelsekort, 6 karaktärskort, startkort, 6 hjälpkort, regelhäfte med appendix
Konstruktörer: Sébastien Dujardin, Xavier Georges, Alain Orban

Det är full fart i den franska staden. Fundera över var du vill placera dina små träpjäser på spelplanen, det finns flera olika områden att välja bland. Samla ihop en bunt pengar för att kunna köpa extra förmåner från olika spelkort. Se till att komma över tillräckligt många ”victory points” för att klå motståndarna och ta hem segern…

Visst låter det bekant, rätt likt hundratals andra sällskapsspel? Förvisso, men inget kunde samtidigt vara mer fel. Troyes är i sanning annorlunda, ja helt unikt, även om många drag är lånade från andra populära sällskapsspel. Inte minst de många tärningarna som slås i början av varje spelrunda garanterar olika förutsättningar och upplevelser spelet igenom och från ett parti till ett annat. Nu kan man ju tro att alldeles för mycket skulle komma att bero enbart på slumpen men Troyes känns riktigt välbalanserat. Här kan alla möjliga siffervärden vara till nytta och skulle fel antal prickar komma upp när du kastar dina tärningar vid något tillfälle finns möjligheter för kompensation. Du kan få slå om tärningar, vända på dem så att motsatt sida kommer upp, ja du får till och med köpa motståndarnas tärningar – och det går inte att vägra att sälja!

Börja ett parti med att bestämma var dina spelpjäser skall inleda äventyret. Placera dem på lediga platser i palatset, biskopsrådet eller stadshuset. Det finns sex numrerade platser i respektive område. För varje pjäs i palatset får du en röd tärning, för biskopsrådet vita, för stadshuset gula.

Härnäst får du pengar, (och detsamma även i inledningen av varje efterföljande runda), 10 mynt, som dock skall reduceras med kostnaden för dina utställda pjäser. Ja, var står dina pjäser just nu? Varje figur i palatset kostar 2 mynt, varje pjäs i biskopsrådet kostar ett mynt vardera. Det är dock gratis att besöka stadshuset.

Sådär ja, nu har du väl en liten slant kontanta medel? Härnäst skall vi samla arbetskraft. Du måste slå dina tärningar och placera dessa i din egen region på spelbrädet. Nu ser alla vilka resurser som står till buds för var och en – om man nu inte vill justera tärningarna eller köpa andras…

Nu så kan man börja agera på allvar och göra bruk av sina tärningar. Först vänder man dock upp ett par händelsekort på spelbrädet. Här finns plats för 5 olika kort, 2 nya tillkommer i varje omgång och utrymmet är egentligen obegränsat. Om spelarna tillsammans inte agerar för att hantera dessa händelser som dyker upp och därmed avlägsnar korten växer kortraden utanför spelplanen.

Det kan väl vara okej om det bara vore frågan om fördelaktiga kort som ger olika bonusar men oftare än så rör det sig om anfallande fiender som vill göra skada… För fiender kastar man svarta tärningar och alltid, alltid måste utfallet av svarta tärningar först av allt motverkas av tärningsprickar från ens eget förråd. En slagen svart 6:a måste t.ex. motverkas av 6 prickar på en eller flera andra tärningar. Så plötsligt blev det kanske färre tärningar kvar för dig att spela med?

Ja, här finns mer lurigheter än så. Spelaren i tur måste hantera den högsta svarta tärningen. Finns där fler svarta fiender tar övriga deltagare hand om varsin i fallande ordning. Här kan det alltså bli så att samtliga spelare (eller ingen mer än du?) måste offra tärningar. Kanske finns där så många fiender att man gått laget runt och startspelaren måste offra en tärning till? Lyckligtvis räknas röda tärningar dubbelt i detta moment så att en 3:a anses ha 6 prickar. Men har man nu någon röd tärning? Ja det beror ju på om man ställde sina pjäser i palatset och ansåg sig ha råd att betala för dem…

Ett fast målat ”händelsekort” är alltid närvarande på spelplanen. Minst en fiende (svart tärning) finns således alltid där och hotar en spelare i varje omgång.

Och sedan då, jo härnäst följer en räcka möjliga frivilliga aktiviteter att ägna sig åt. Jösses ja, här finns det att välja bland och fundera kring. Vad har man råd med? Vad är bäst? Att göra nu eller senare? Vågar man vänta?

1. Aktivera ett aktivitetskort. Under spelets tre första omgångar fylls spelplanen på med aktivitetskort i var och en av spelets tre regioner. Här finns således under första rundan ett rött, ett gult och ett vitt kort som erbjuder just sin unika förmåga eller förmån. Halvvägs in i spelet ligger där alltså 9 olika kort att bedöma och ta ställning till, 3 i vardera färgen.

Naturligtvis är det så att det kostar ett antal tärningar i motsvarande färg, och kontanter dessutom, för att få utnyttja ett visst kort. Vidare behövs en spelpjäs att placera på kortet ifråga så det blir till att hyra en extra eller plocka en från annan plats på spelplanen. Sedan är det förstås så att möjligheten att få ut max av ett visst kort sker enligt principen först till kvarn. Inte alla som har rätt resurser och vill åt ett visst kort kommer att lyckas!

2. Man kan bidra till bygget av en katedral. Här finns tre våningar och positionerna 1-6 för respektive våning. I katedralen krävs naturligtvis vita tärningar. Det är din tärnings ögon som anger vilken position på ett våningsplan du kan ta och för att bygga högre upp i katedralen måste såklart underliggande position vara tagen. Representation på varje våning ger värdefulla poäng.

3. Händelsekort som ligger kvar på brädet kan erbjuda en möjlighet till diverse bonuspoäng etc. Strider med anfallande fiender (från svarta tärningar) skall ju redan vara hanterade och avklarade innan detta moment uppkommer men det kan fortfarande finnas intressanta möjligheter kvar på andra kort. Dessa kan man kanske ha intresse av?

4. Du kan använda en tärning för att utifrån dess siffervärde placera en spelpjäs på motsvarande plats i något av de tre områdena (palats, biskopsråd, stadshus) på spelplanen. Röd tärning med 4 prickar=palatset, plats 4 etc… Är platsen redan upptagen kan föregående pjäs antingen tvingas bort helt eller skjutas ett steg åt sidan (och därmed kanske tvinga bort någon annan?). Olika områden har olika system för detta moment.

5. Jordbruk kan ge dig pengar. Ta summan av resultatet från 1-3 gula tärningar, dela med två och ta mynt motsvarande kvoten.

6. Sist och slutligen kan du avstå från allt ovanstående under din tur och få fylla på kassakistan med 2 mynt.

På detta sätt spelar man sig igenom omgång efter omgång, 4-6 stycken beroende på antal deltagare i spelet. En omgång är slut när samtliga spelare valt att passa eller samtliga distrikt på spelplanen saknar tärningar. Själva spelet är slut i den omgång i vilken det åttonde och sista röda händelsekortet lagts upp på spelplanen.

Ja, det var Troyes det! Ett ganska maffigt spel eller hur? Det händer mycket på många håll och då har jag förstås inte berättat allt eller några detaljer. Det är ett synnerligen varierat och spännande spel. Som redan sagts så garanterar mångfalden av tärningar olika förutsättningar i varje parti, på samma sätt som alla spelkort INTE kommer med i varje given spelsession. Därtill finns en härlig överraskning till i slutet, när allt är över…

Okej, så det är väl dags att titta på avslutningen... När spelet är slut vinner den med flest insamlade Victory Points. Dessa får man som sagt från olika händelsekort, olika aktivitetskort och/eller från byggande i katedralen. Var dock på det klara med att du förlorar poäng för varje nivå i densamma du INTE finns representerad på!

Varje spelare får när Troyes börjar varsitt karaktärskort med ett alldeles unikt uppdrag. Uppdraget gäller förvisso för samtliga deltagare men det är ju endast en spelare som vet förutsättningarna. Här kan det alltså dyka upp möjligheter till många sköna extrapoäng, men vem vet exakt vilka uppdrag som belönas i just det här partiet? Alla karaktärskort är inte heller med i ett och samma spelparti…

Nu plötsligt, när allt är över, kan det visa sig att du skulle ha satsat lite hårdare på somligt av det som fanns att välja bland. Nu belönas extra generöst kanske flitig representation på slottet/stadshuset/biskopsrådet, innehav av flera händelsekort, mycket pengar, många inflytelsepoäng (som jag inte sagt något om), omfattande katedralbygge eller spelpjäser placerade på aktivitetskorten. Ja, några av dessa saker kommer garanterat att vara värdefulla i varje parti, men vilka? Det gäller att vara uppmärksam på hur motståndarna lägger upp sin strategi. Vad satsar de på? Vad kan de ha för info på sina personliga kort? Poängen från dessa kan möjligen vara skillnaden mellan seger eller förlust.

Skall man så här på slutet säga något negativt om ett annars mycket trevligt sällskapsspel så är det två saker som hindrar mig från att gilla Troyes ännu mer; den höga tröskeln för att komma igång och speltidens längd. Reglerna är inte direkt krångliga att förstå men de är omfattande. Åtta fullspäckade sidor är mycket att förklara för spelarna inför ett första parti och i ett spel som detta blir allt pannkaka om somliga detaljer eller valmöjligheter missas. Det innebär att när allt väl sitter på plats så är det samma personer man helst vill spela vidare med framöver. Att lära upp nya spelare kostar liksom på. Utnyttja absolut möjligheten att låta alla deltagare läsa reglerna var för sig i lugn och ro inför ett första parti!

Vad gäller speltiden är den lång. Kanske inte för lång men tillräckligt lång för att Troyes inte skall kunna plockas fram så ofta som jag skulle vilja. Och då har jag inte räknat med den där timman med regelförklaringar… De 90 minuter som speltiden anges till på förpackningen tycker jag känns som en omöjlighet att klara. Alla mina partier, som dessutom ”bara” varit med 3 deltagare, har alla tagit närmare 120 minuter i anspråk. Här finns ju som sagt en hel del att fundera kring. Jag antar att det hela kan bli mer utdraget med 4 spelare som måste fundera och bedöma alla valmöjligheter som står till buds. Men visst, det blir i alla fall förmodligen två roliga och spännande speltimmar!

P.S. Utöver 8 sidor regler finns här ett dubbelsidigt ark som beskriver de i spelet ingående korten. Dessa kan man såklart inte lära sig utantill så ett visst tittande i regler under spelets gång blir det nog ändå, hur förberedda ni än är. D.S.