Trias (Gecko Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: Från 12 år
Speltid: ca 20 minuter för 2 spelare, ca 60-75 minuter för 3-5 deltagare
Innehåll: 39 sexkantiga brickor, 16 x 5 små dinosaurier i trä, 39 kort, poängräkningsbricka, 5 summeringskort samt regler
Konstruktör: Ralf Lehmkuhl

Börja med att bygga upp ett spelområde i form av en sexkantig landyta bestående av 37 mindre sexkantiga brickor. Mittenbrickan är Sydpolen, resten av kontinentens olika brickor är gröna och symboliserar skog, gula och symboliserar stäppen eller grå och indikerar berg. Ett par brickor som ingår i mixen är blå och blockas bort innan spel, hålrummen som bildas anses vara sjöar. Runtom, utanför landmassan, säger vi att det finns hav. Sådär ja, nu har ni färdigställt ett landområde att spela på, ett landområde ni snart skall börja bryta sönder.

Välj spelfärg och ta era respektive små dinosauriepjäser. Turas om att placera två av dem på varsin bricka, gör sedan om proceduren och avsluta med en minidinosaurie som markör på poängtabellen.

Blanda kortleken och dela ut ett kort till varje deltagare. Här kan man nu sitta med ett grönt kort för skogsbrickor, gult kort för stäppbrickor eller grått kort för bergen. Inblandat mot botten av högen finns också ett kort som signalerar att spelet är inne i sista spelomgången.

Och därmed är det klart för start!

Varje spelare börjar alltid med att fundera på huruvida man vill spela ut sitt enda kort eller istället dra och spela ett okänt från draghögen. Kortet som används anger den typ av landbricka som nu måste få en ny plats på landmassan/spelytan. Du väljer valfri bricka av matchande sort som ligger i kontinentens ytterkant (kontakt med det omgivande havet är ett tvång) och placerar den intill samma landmassa den bröts bort ifrån fast nu på ett ställe beläget längre bort från sydpolen än tidigare. Spelytan ändrar form.

Med detta moment upprepat gång efter annan flyttas skogar, stäppmark och berg. Den urgamla kontinenten bryts sakta upp och delar sig i mindre landområden som flyter i havet. Sydpolen ligger alltid still som en fast punkt och med smart placerande av brickorna går det faktiskt att smälta samman två landmassor. Japp, land flyttar sig, mark bryts loss i mindre fraktioner eller kolliderar med varandra och expanderar. Lyckas du i detta moment dela en landmassa i två eller fler bitar kan det delas ut poäng.

Du får alltid bara välja att flytta på en bricka som är ansluten till en landmassa där du själv har utplacerade dinosaurier. Har du pjäser på flera ställen när du delar delat på en viss yta får du välja till vilken av de nya landmassorna brickan skall gå. Poäng utdelas alltid med 2 poäng till spelaren med störst representation av pjäser på aktuellt landområde, 1p till den med näst flest dinosaurier.

Som det andra momentet i ens tur har man 4 poäng att fördela på olika aktiviteter. För 3 poäng kan du välja att flytta på en bricka till och därmed möjligen få till en ny poängutdelning, en gynnsammare situation för dig själv eller sabotera för motståndarna. Eller kanske allt detta på en och samma gång!

Spenderandet av 1 aktivitetspoäng låter dig flytta en dinosauriepjäs ett steg på en landmassa, från en bricka till en annan. Här kan du fritt använda en eller flera poäng för att flytta runt en eller flera olika pjäser. Det finns dock en regel som säger att det maximalt kan stå två dinosaurier på en bergsbricka, tre pjäser på stäppen men fyra i skogen. (Det hela handlar om tillgången på mat).

Ett poäng kostar det också att rädda upp till 3 egna pjäser som hamnat i vattnet. Det kan ju faktiskt bli så att en elak motståndare flyttar på en bricka där du har spelpjäser placerade. Byter brickan plats hamnar alltså spelpjäserna i vattnet och offrar du inte poäng för att lyfta upp dem till angränsande landbrickor (om så är möjligt och tillåtet) försvinner de helt enkelt från landmassan. Det gör såklart att din ställning på aktuell landmassa försvagas. Lyckligtvis hamnar borttagna pjäser (som du inte kan eller vill rädda) ändå i ditt lager av pjäser att använda framöver (men kostar förstås poäng att återigen få ut på spelplanen).

Ja, som sista aktivitet att eventuellt spendera dina aktivitetspoäng på kan du låta en spelpjäs föröka sig. Det kostar alltså ett poäng att få ställa ut en ny pjäs bredvid en annan (om du har någon kvar i lagret). Det kan tyckas mysko att en enda dinosauriepjäs kan bli fler men faktum är att varje pjäs egentligen anses utgöra en hjord av varelser, inte en ensam varelse.

Nu vet du vad du kan roa dig med när du flyttat den där obligatoriska brickan i början av ditt drag. Flytta en till, flytta pjäser, ställ ut fler pjäser och/eller lyft upp sådana som hamnat i vattnet.

Se till så att alla dina pjäser du sköter har kommit upp ur vattnet och tillbaka till en landbricka eller åter till ditt pjäsförråd. Kolla också så att ingen bricka rymmer otillåtet många pjäser för i så fall måste de också lyftas bort. Sist och slutligen fyller du på din korthand med ett nytt kort – förutsatt att du verkligen använde ditt eget i början av draget. Drog du ett från korthögen då har du ju ditt kvar till nästa omgång.

På detta sätt löper ett parti Trias vidare i ungefär en timme. Reglerna är enkla och tydliga. Spelet har ett överraskande djup. Det här är långt mer klurigt än man först anar. Passa dig för att få en massa spelpjäser kvar stående på mindre landområden som du inte kan dela eller i anslutning till sydpolen vars landmassa aldrig ger poäng!

I slutet poängräknas alla landmassor (utom Sydpolen) där pjäser finns och då får majoritetsägaren poäng som motsvarar antalet brickor som utgör själva området, hälften av den summan ges till spelaren med näst flest pjäser utställda. Det finns således ett syfte med att inte bryta upp somliga områden också – man vill ha somliga landmassor så stora som möjligt för många sköna poäng i slutet…

Överraskande fängslande faktiskt! Småelakt, underhållande!