To-To (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: Från 8 år
Innehåll: Spelplan, 6 hästar, 1 färgtärning, 2 vanliga tärningar i olika färger, sedlar, spelregler skrivna i kartongens lock

To-To är ett hästkapplöpningsspel av äldre modell. Sex raka, parallella spår löper över 15 rutor vardera. Den häst som förflyttar sig dessa 15 steg och sedan exakt ytterligare ett passerar mållinjen. Den häst som gör det först vinner spelet. Det tionde fältet i respektive spår är ett hinder och således en ruta hästen inte får beträda utan måste hoppa över.

Med maximala sex deltagare sköter varje spelare varsin häst, med färre spelare kommer kanske inte alla hästar med i tävlingen eller också sköter man 2-3 hästar var och kan då tävla om t.ex. flest antal segrar, bäst placeringar, totalt antal vunna prispengar eller något annat över ett eller flera lopp.

Spelet är löjligt enkelt till sitt upplägg. Det är ju som sagt bara 16 steg framåt ens häst skall springa! Bekymret ligger i att det enbart är fråga om att ha mest flax med tärningarna och när slumpen styr kan ett lopp vara över försvinnande fort eller ta en evighet. I To-To-spelet flyttas nämligen hästarna oftast både framåt och bakåt.

I varje spelares tur skall tre tärningar rulla. Den första är en färgtärning där uppvänd sida såklart visar vilken av hästarna som avses, det kan vara din egen eller en motspelares.

Nästa tärning är den svarta som om den visar 1-3 innebär att hästen vid start står kvar vid startlinjen. Senare under spelet innebär 1-3 att förflyttningen sker bakåt, dvs. bort från målet! Det krävs här således utfallet 4-6 med den andra tärningen för att få röra hästen framåt.

Den tredje och sista tärningen är den blå som med sina siffror 1-6 anger förflyttningen för aktuell häst. Och dessa steg kan som sagt gå såväl bakåt som framåt beroende på den svarta tärningens utfall.

Här kan alla alltså kasta tärning länge utan att en viss häst överhuvudtaget ens kommer framåt. Eller så kan en häst raskt rusa framåt mot en överlägsen seger för att med nästa kast plötsligt börja backa. Ingen häst kan dock backa tillbaka mer än till sin startruta och har hästen en gång passerat hindret vid ruta 10 behöver man aldrig backa längre än till ruta 11.

Som du förstår är ett partis utfall fullkomligt omöjligt att förutspå. Erfarna spelare, tävlingsryttare och vuxna kan alla få pisk av minsta barnunge. Här är det tärningarna som bestämmer. Det har sin charm det med, men detta var egentligen inte så värst mycket att ha som kapplöpningsspel betraktat.