Toppo (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 10 minuter
Innehåll: 150 spelkort, regler
Konstruktör: Reiner Knizia


Kortspelet Toppo rusar iväg i ett rasande tempo och allt handlar om att bli av med sina kort så fort som möjligt. Alla deltagare spelar samtidigt. Tre kort skall alltid ligga uppvända centralt framför alla spelare mitt på bordet. Det är med dessa tre kort man skall försöka att matcha sina egna för att bli av med dem.

Från sin egen korthög skall varje spelare vända upp tre av sina kort och ha dem framför sig. Det är dessa kort man i första hand (ett i taget) skall försöka koppla samman med dem mitt på bordet som gäller för samtliga spelare.

Det första en spelare skall göra är att granska sina kort och försöka att ”toppa” de tre centrala korten. Det innebär att samtliga tre egna kort matchar de centrala till färg och/eller form. (Spelkorten i Toppo kommer i fem olika färger och med fem olika symboler). Alla tre måste som sagt passa in och för att stressa spelaren ytterligare måste dina tre kort ligga i samma ordning som de på bordet. Gör de inte det måste du först flytta om dem framför dig innan du helt enkelt ropar Top!

När någon ropat Top avstannar spelet tillfälligt. Alla kontrollerar att spelarens kort passar och sedan placeras dessa ovanpå de tre i mitten och skapar således en ny trio kort att spela mot. Top-spelaren blir av med sina tre kort, de övriga tar upp sina till högen i handen och spelar ut tre nya… Skulle någon ropa Top utan att det stämmer utdelas förstås ett straff, 5 extra kort till handen att försöka bli av med.

Ok, kanske ropar ingen Top. Att få alla sina tre kort att genast matcha de andra på bordet är inte vardagsmat. Kanske matchar bara ett eller två, till färg eller symbol. Då spelar man genast, så snabbt som möjligt, ut det ovanpå ett annat och vips så är man ett eller två kort fattigare (viket ju är bra!) och dessutom ändras omedelbart trion kort centralt på bordet. Nya möjligheter att bli av med kort öppnas upp… Så fort man blir av med ett kort måste naturligtvis nya läggas ut så att man alltid har tre egna liggande framför sig.

Skulle man stirra sig blind på de egna och centrala korten utan att se något som passar ihop är det bara att snabbt rafsa ihop sina egna tre, lägga dem underst i högen, lägga ut tre nya och försöka igen. När som helst får du såklart blanda om din korthög, det blir det ju inte färre kort för…

Så fort en spelare bantat ned sin egen korthög till att omfatta tio kort eller färre (inklusive de egna tre på bordet) är det dags att ropa Toppo. Det avslutar spelet och ger lika många minuspoäng till de andra spelarna som de har kort kvar i spel. (Toppo-spelaren får inga minus även om han förvisso haft färre än 10 kort kvar.)

Lämpligen spelar man sedan en ny omgång, förslagsvis lika många omgångar som antalet deltagare. Totalsegraren är såklart den som samlat ihop lägst antal minuspoäng. Det är bara att blanda om korten, dela ut 33 stycken till var och en, vända upp några på bordet och börja spela…

Toppo må låta simpelt och fartfyllt och det är ju egentligen båda, men är samtidigt inte så värst underhållande. Färger och symboler far förbi så snabbt att man självklart stressar upp sig och missar givna lägen, glömmer att ropa eller lägga korten i rätt ordning. Det gäller att vara på hugget!

Gillar du verkligen den här typen av högtempo-spel skall du istället samla ihop några fler polare och spela Jungle Jam eller Jungle Speed.