Toledo (Lautapelit.fi/Kosmos)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: Från 10 år
Speltid: 45-60 minuter
Innehåll: 20 spelpjäser, 32 affärsbrickor, 90 spelkort, 16 fäktmästarbrickor, 19 svärdsbrickor, 23 stålbrickor, 20 ädelstenar, spelplan, regelhäfte
Konstruktör: Martin Wallace

Lättsamma Toledo blandar inslag av både tur och taktik. Spelet kommer med enkla, tydliga regler och en relativt kort speltid. Skall man anmärka på något kan det väl vara inslaget av tur som man ska vara medveten om påverkar spelet ganska mycket. Slumpvis dragna kort har effekt på förflyttningssteg, pengar och utfall av dueller och sådant faller kanske inte alla i smaken. Toledo skall dock helt klart ha en mild fyra/stark trea i betyg för vad det erbjuder.

Det är tjugo trappsteg från startrutan Katedralen till slottet El Alcazar (målet). Där på slottet vill du visa upp dina allra finaste svärd, smidda av bästa Toledo-stål och smyckade med juveler. Du har fem spelpjäser till ditt förfogande som kan försöka ta sig an uppgiften och göra resan. När någon spelare har fått in tre egna pjäser i slottet (med eller utan svärd!) avslutas spelet och man räknar samman sina poäng i jakt på en vinnare.

Under din färd bör du såklart försöka samla på dig stål och juveler, du startar med tomma händer. Ju mer du samlar desto bättre möjligheter till att skapa de tjusigaste svärden för du vill ju självklart göra fler än ett! När du tycker dig ha rätt resurser behöver du naturligtvis också söka upp en smed som kan tillverka vapnet åt dig.

Resan mot slottet blir omväxlande. Du behöver alltså stanna i olika affärer för att skaffa ädelstenar och stål samt besöka en smed (eller flera). Har du tid och lust och råd kan du även stanna till på något av värdshusen som ligger längs vägen eller besöka Toledos konstnär.

På värdshusen erbjuds du extrakort (som används som pengar eller förflyttningssteg), köper du en tavla av konstnären får du en eller ett par bonuspoäng i slutet. (Det finns förstås ett mycket begränsat antal konstverk till salu och den som köper det första får flest bonuspoäng, därefter sjunker såväl priset som bonusutfallet på resterande tavlor).

Eftersom spelarna faktiskt tävlar om att presentera de tjusigaste svärden för kejsaren i palatset, vad kan vara mer rimligt än att lägga till möjligheten att bli duktig på att hantera sitt svärd eller sin värja? Du kan också hälsa på hos en fäktmästare och träna upp din förmåga att vifta med klingan. Detta förbättrar dina chanser att vinna en fäktningsduell mot en motspelare, om du skulle ha lust att fightas lite…

När det är din tur skall du utföra en av fyra möjliga aktiviteter:
1. Ta två förflyttningskort
2. Placera ut en affärsbricka
3. Flytta en eller flera av dina pjäser och handla med dem
4. Flytta tillbaka en spelpjäs till startrutan

Det första momentet innebär precis vad det säger, du drar två kort från draghögen och får därmed ett extra tillskott av pengar och/eller förflyttningssteg. Du kan ha hur många kort som helst på handen.

Affärsbrickorna ja, de är lite speciella och kräver en liten utvikning. Varje spelare har 8 brickor till sitt förfogande (alla spelare har identiska uppsättningar, endast färgen skiljer dem åt). Brickorna anger fyra olika typer av affärer, så du har således två för respektive sorts butik, den ena innehåller en cirkel, den andra innehåller två.

Dessa cirklar anger antalet personer som kan utnyttja brickan vid ett givet tillfälle. Det kan alltså endast stå en eller (med två cirklar) max två spelpjäser på de olika affärsbrickorna. Skulle du under det fortsatta spelets gång vilja flytta till en affär (en affärsbricka) där det redan står maximalt antal pjäser måste du utmana en motståndare på duell. (I denna drar man kort från draghögen för att kunna kora en vinnare. Har du besökt en fäktmästare kan du justera slumpens odds något. Duellens vinnare tar platsen, förlorande pjäs flyttas tillbaka till Katedralen (startrutan).

Nåja, det var duellerna det. Vi var inte riktigt klara med affärsbrickorna. Du har sådana av fyra olika sorter; Stålhandlare, Juvelerare, Svärdsmed samt Fäktmästare.

Tja, det är väl rätt självklart vad dessa erbjuder. Spelar du ut brickan för Stålhandlaren bygger du upp en affär i vilken man kan skaffa stål till svärden, brickan för Juveleraren erbjuder besökaren en ädelsten (att smycka svärd med eller bara samla på). Svärdsmeden hälsar man på när man tycker sig ha lagom mycket stål och ädelstenar för att skapa ett elegant vapen och Fäktmästaren, ja, som redan sagts, dit går du för att kunna duellera bättre.

(Alternativt investerar du i en bricka som tillåter snabbare förflyttning genom Toledos gator – och det är en jättefördel – men att ha brickan kvar vid spelets slut innebär ett straff, två poängs avdrag. Du kan bara bli av med brickan genom upprepade besök hos nämnda Fäktmästare).

I din tur skall en av dina affärsbrickor spelas ut om du väljer denna handling. Du väljer fritt vilken av dina tillgängliga och du får placera den på valfri plats på spelplanen. Det är så att det är de 20 stegen upp till palatset som vart och ett skall förses med någon slags affärsbricka, ja du och de andra spelarna skall låta uppföra olika butiker för diverse affärs- och utvecklingsmöjligheter längs vägen…

Utav de 20 stegen är det tre som är fasta och vikta för värdshusen och konstnärens tillhåll, de resterande fria att lägga beslag på. Det säger sig självt att allas brickor inte kommer att komma i spel, så först till kvarn… Huruvida ni vill ha t.ex. 8 Stålhandlare och inga Fäktmästare, eller 2-3-4 brickor av allt tillgängligt på spelplanen styr ni ju själva.

Ytterligare en sak att ta i beaktande; att besöka sina egna brickor är alltid gratis, motspelarnas affärer kostar det pengar att titta in i. Visst kanske du lägger ut en bricka av varje sort, men eftersom du hela tiden försöker att flytta dina pjäser framåt tvingas du säkert rätt ofta att gästa en annan spelares affär för att kunna få det där stålet, juvelen eller smedens hjälp som du nu behöver. Du kan inte alltid räkna med att landa exakt på dina utlagda affärsbrickor.

Trappan upp till El Alcazar har tre nivåer, det finns plats för 6 affärsbrickor på den understa delen, därefter 5 vardera på de ovanpåliggande. Kostnaden för att besöka en motspelares butik blir 1 om den är belägen på trappans nedersta del, 3 om den finns på mittensektionen och 5 om den ligger allra överst, närmast palatset. Visst kan du spela ut dina egna affärsbrickor högst upp i hopp om att få mycket pengar av de andra spelarna, men räkna då med att själv få betala en slant för att gå på deras brickor i början… Räkna också med att du kanske inte alltid kan betala den exakta summan och det ges tyvärr ingen växel tillbaka, så vilka valörer på korten att betala med har du på hand?

Sådär ja, vi har väl nästan beskrivit hela spelet. Handling ett var att dra nya kort, handling två var att spela ut en affärsbricka för att kunna få tillgång till passande butiker. Den tredje saken du kan välja att göra är att flytta en eller flera av dina pjäser framåt, mot slottet.

Ni behöver inte ha fyllt hela spelplanen med butiker för att kunna flytta spelpjäser men dessa får bara gå till utspelade affärsbrickor samt värdshus och konstnären, så här gäller det att ha förflyttningskort med passande värden. Det är också så att när du spelat ut och flyttat en pjäs får samma pjäs eller en annan bara fortsätta gå/starta sin förflyttning (i samma speldrag) om du kan spela ut ett identiskt förflyttningskort till.

Japp, att gå vidare med en och samma pjäs (eller välja flera olika) till olika butiker i ditt drag är bara möjligt med två eller flera förflyttningskort med samma värde. Flyttar du 3 steg i första draget och vill gå igen med någon pjäs är det exakt tre steg du måste gå igen, vilket då alltså kräver ytterligare ett kort. Matchar inte tillgängliga kort kan du förstås inte gå mer i denna omgång.

Vill du springa vidare långt i din tur försöker du alltså ha dina butiker på jämna avstånd från varandra så att det går att samla kort i par. När du landat på en affärsbricka utför du motsvarande handling (tar en juvel, får stål, får ett färdigt vapen, tränar fäktning). Har du gått till en motståndares bricka måste du först betala för besöket (1/3/5 pengar beroende på placering på spelplanen) men ingen kan vägra att ta emot dig. Är alla platserna upptagna får ni alltså duellera…

Det fjärde och sista du kan välja att göra i din tur är att flytta tillbaka en av dina pjäser till start. Det kan tyckas riktigt dumt och surt när du är på väg framåt men ibland vara absolut nödvändigt om du t.ex. redan passerat viktiga butiker.

Det allra bästa svärdet som kan ge en spelare 15 poäng kräver 4 bitar stål och 4 juveler, således totalt 8 besök i dessa två butiker (fördelat på dina fem pjäser), innan det kan skapas av en smed. Detta svärd finns dessutom bara i ett enda exemplar, ja det gäller flera av de andra finare svärden också, så först till kvarn. Sen måste du förstås visa upp svärdet för kejsaren, kommer du inte upp med svärdet till palatset är ditt tillverkade vapen plötsligt bara värt hälften så många poäng.

Har du redan visat upp ett svärd av god kvalitet värt många poäng i palatset, dröj inte kvar för länge i butikerna. Strunta i att samla mer stål och juveler och försök avsluta det hela med den poängskörd du har. Rusa bara uppför trappan med två pjäser till! (Förutsatt att de andra spelarna inte sitter på flera svärd var och en hög med juveler och konstverk, för då kanske segern passerar dig förbi…)

Spelet är alltså slut när någon spelare flyttat in tre av sina pjäser till kejsaren och den deltagare som då samlat ihop mest poäng vinner Toledo. Skapade svärd är således värda vad aktuell svärdsbricka anger eller halva dess värde (om du inte hunnit upp med dem till slottet), eventuellt köpta konstverk har ett bonusvärde att addera, liksom överblivna juveler (1 poäng/2 juveler). Dra bort två poäng om du har kvar brickan för extra förflyttningsförmåga.

Toledospelet är LLL - lättsamt, lagom underhållande, lätt att komma in i.