Tjuv och Polis (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: Från 7 år
Innehåll: 1 spelplan, 1 tärning, 1 radiobil, 5 tjuvar, 6 poliser samt sedlar i olika valörer

För lite yngre spelare eller för en vuxen som spelar tillsammans med ett eller flera barn kan Tjuv och Polis säkert vara helt okej eller kanske bättre än så. För mig och mina vuxna vänner i spelsällskapet dröjde det inte länge innan vi tyckte att detta var rätt enformigt och trist. Slå en tärning, flytta en pjäs. Mer utmanande än så är det ju inte.

Spelar du som Tjuv flyttar du förstås gärna mot banken eller från polisen, spelar du som Polis rör du dig mot tjuvarna och försöker landa på deras rutor. Då åker tjuven in i finkan för en omgång eller så och sen är denne ute igen och flyttar sig runt spelplanen på jakt efter nya banker eller postkontor att råna. Polisen jagar efter. Ja, det är väl det hela. En spelare sköter alla de patrullerande poliserna och polisbilen (som rör sig dubbelt så många steg som tärningen visar). Det skall vara en polispjäs mer än antalet skurkar på spelplanen. Alla övriga deltagare sköter en tjuv vardera.

Skurkarna försöker förstås hamna på rutorna för banker och postkontor för att komma över en slant och därefter fly till sina tjuvnästen med bytet. Poliserna har naturligtvis till uppgift att försöka fånga alla skurkarna när de rånat. Någon möjlighet att bedriva preventivt arbete går inte. Om tjuvarna inte vill råna, eller aldrig slår rätt med tärningen är det bara för poliserna att slå tärning, flytta och vänta……Rätt trist. Det finns förvisso fler poliser än tjuvar på spelplanen så varje skurk borde kunna ha en polis efter sig, men när ett spelvarv passerat har alla skurkar flyttat på sig, men den som sköter poliserna får i varje drag bara flytta en pjäs, en valfri polis eller polisbilen. Samordnar tjuvarna sina attacker mot bankerna så är det svårt för polisen att hinna fånga någon…..Tjuvar som gör en stöt och hinner till ett tjuvnäste får behålla alla pengar (allt mellan 1.000 och 20.000 kr/rån). Polisen kan förvisso också få en slant för en framgångsrik häktning men då endast 1.000 kr för varje stulen påbörjad 5-tusing. Så det här spelet kommer den som representerar Polisen väldigt sällan kunna vinna, i alla fall om ni spelar tills någon fått ihop ett visst belopp. Annars håller ni på tills alla tjuvar häktats minst 4 gånger var. Då är spelet slut och Polisen vinner. En annan möjlighet är att tjuvarna flyr spelplanen genom att köpa tåg-, båt- eller flygbiljett ut ur staden innan Polisen hinner till en Telegrafstation. Då vinner Tjuvarna.