Tjejsnack (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 tjejer
Ålder: 8-15 år
Innehåll: Spelplan, 4 häften med frågor, utmaningar och framtidsspådomar, 3 snurror, tärning, 4 spelpjäser, 20 lyckomarker, sminkpenna, regler


Jag är ingen tjej men väl pappa till en och jag tycker att det här spelet stinker! Det är förvisso mer än tjugo år gammalt men Tjejsnack kan väl inte ha varit roligare eller ett bättre spel då på den tiden. Eller?

Tjejsnack rekommenderas för 2-4 tjejer i åldern 8-15 år, och då speciellt för tjejer som vågar avslöja sina innersta hemligheter och/eller vågar anta de spännande utmaningarna. Det säger väl nästan sig självt att hemligheter delade på tre eller fyra personer troligen rätt snart är allmän information för alla, så det där med att våga avslöja vilken kille man är hemligt kär i eller vad man skulle vilja ändra i sitt utseende är det kanske inte så lämpligt att berätta.

Är det skojigt att avslöja vad man senast bråkade med sin mamma om? Vill man verkligen säga det allra sämsta om alla sina medspelare? Skall 8-åringar förväntas kunna beskriva sitt drömbröllop? Ja, somliga frågor är i mitt tycke kanske inte så där värst passande alls, och än mindre så för målgruppens 8-15 åriga flickor. Men det kanske bara är jag som är mossig?

Andra frågor är i ärlighetens namn snällare och mer okej: Om du skrev en bok om dig själv, vad skulle den då heta? Vad är det äckligaste du någonsin ätit? Vilken berömd person vill du tillbringa en dag med, och varför? Om du vann en miljon, vad skulle du då göra?

Här finns tre små häften med frågor, totalt sett dock bara ett 40-tal olika frågor att besvara, sen blir det möjligen samma frågor till alla med- och motspelarna innan det momentet är helt avklarat. En rätt kort livslängd på den biten av innehållet, tycker jag. Visst kan man spela med nya personer var gång och hålla liv i spelet på det sättet men hur många personer och bästa vänner vill man egentligen berätta de där hemligheterna för?

Häftena med frågor rymmer också olika uppdrag att utföra, även de cirka 40 stycken, och de är naturligtvis högst varierade de också. Låtsas att du sminkar dig. Bryt arm med vilken spelare som helst. Ta en sopkvast och dansa med den. Gå fram och tillbaka i rummet och låtsas att du är med i en skönhetstävling. Imitera en apa utan att börja skratta. Gör en rolig grimas i 30 sekunder. Ät en citronskiva. Ring en kille och sjung för honom…

Sen har vi de lite mer skruvade aktiviteterna. Stoppa en isbit under tröjan på dig själv och låt den smälta. Kryp under bordet och skäll som en hund framför varje spelare. Gör fyra kullerbyttor i närmaste soffa. Måla ditt ansikte så att du ser ut som en clown osv.

Somliga uppdrag kräver som du märker extra attiraljer utöver vad som följer med i kartongen. Reglerna rekommenderar att du har följande egna tillbehör tillgängliga: ögonbindel, iskuber, mynt, radio, bok, papper och penna, telefonkatalog, skolans telefonkatalog, dagstidning, citron, skål med vatten, make-up. Sopkvast står inte med men borde behövas utifrån en uppdragstext…

Spelplanen avbildar fyra olika fråge-/uppdragsstegar. Du skall i tur och ordning försöka flytta din spelpjäs över de 15 fälten på respektive stege för att komma i mål och vinna motsvarande lyckomarker (stjärna, hjärta, hästsko, måne). Den som först samlat de fyra olika brickorna, dvs. flyttat sig 4 x 15 steg, vinner spelet. Du snurrar i varje drag på spelplanens snurrpilar för att få fram exakt vilken fråga eller vilket uppdrag du skall få.

För att komma framåt på stegarna utförs alltså olika uppdrag, alternativt gäller det att svara på en fråga. Olika frågor och uppdrag belönas med olika många poängs förflyttning. Om du inte kan eller vill svara eller utföra uppdraget blir det såklart inga poäng. Du måste också ta den medföljande sminkpennan och måla dit en röd finne i ansiktet! Det låter skoj – inte! Så spelarna skall vara mogna nog för att avslöja hur de vill ha sina drömbröllop och berätta negativa saker om varandra men samtidigt barnsliga nog för att sitta och kladda dit röda prickar i ansiktet?

Nå, det är inte slut med tokerierna där. Den som först samlat alla lyckomärkena och därmed vunnit spelet skall få lite information om sin framtid. Det är dags att snurra pilar på nytt och läsa vissa delar ur häftet med framtidsspådomar för vinnaren. Japp, Tjejsnacks vinnare får inte bara segern utan även veta fyra framtida öden.

Din stora hobby i framtiden blir (slå en tärning): Astranomi, Ridsport, Friidrott, Matlagning, Hundutställningar, Din man & dina barn.

På nästa party kommer du att (slå en tärning): Vinna danstävlingen, Snubbla mitt framför den du gillar, Dansa 2 ggr i rad med den dummaste killen, Må illa och kräkas mitt på golvet, Råka slå sönder bandspelaren, Kleta ner dig med saft som du välter ut.

Du kan också få reda på att dina barn kommer att bli: Tecknare, Simlärare, Stadsminister (tydligen inte statsminister), Undervattendjurforskare, Greta Garbos efterträdare eller Läkare.

Du kan få slå fram din framtida mans namn i telefonkatalogen, du får reda på att du får ett stipendium och får resa till Madagaskar, Ryssland, Amerika, Norge, Maldiverna eller Holland. Du kan slå fram antalet barn du får och mer. Vill det sig illa kommer du visst att rapa rektorn mitt i ansiktet, tappa kjolen, fisa, tappa tallriken i skolmatsalen osv.

Tjejsnack är bara ett trist spel, punkt slut. Det skall både vara lättsamt och skrattframkallande samtidigt som det kanske blir nog så tufft för somliga att tvingas avslöja hemligheter eller utföra pinsamma uppdrag man inte är komfortabel med. Man kan ju alltid säga nej men då skall man straffas med målade finnar.

Somliga uppdrag och frågor är mindre lyckade än andra och hela häftet med spådomar är ju bara nonsens. Det står förvisso i regelhäftet att Tjejsnack inte skall tas för allvarligt. Det är en lek och man kan inte förutspå framtiden i ett spel. Men ibland kan det vara roligt att fantisera, eller hur?

Jo, det kan det ju vara, men inte sjutton behöver man Tjejsnack-spelet för det! Undvik sådant här larv.