Timbuktu (Queen Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 45-60 min
Innehåll: 4 spelplaner, 40 kameler i trä, 5 karavanbräden, 55 spelkort, 105 brickor med olika varor, 2 spelbrickor, 1 ark med klistermärken till kamelerna samt regelhäfte
Konstruktör: Dirk Henn

Lasta dina kameler med salt, peppar, kaffebönor, guld och vatten och ge er iväg genom öknen. Beroende på hur många spelare ni är sköter varje deltagare om 5-8 kameler var. Följ upp till fem olika vandringsleder genom öknen och slå läger vid några oaser när det är lämpligt, men se upp! Vid varje rastplats slår tjuvarna till och de kommer garanterat att försöka lätta på din packning och minska ned på kamelernas last. När alla ekipagen till slut har kommit fram till Timbuktu vinner den som fått med sig mest värdefull last hela vägen. Och hur räknar man ut det då? Jo, för varje enhet last av en viss typ som blir stulen (och således utgår ur spelet) ökar värdet på varje kvarvarande parti med ett poäng. Så, enkelt uttryckt, ju mer som stjäls desto mer värdefullt blir de resterande delarna last av en viss sort (salt, kaffe, vatten osv.). Fiffigt, eller hur?!

Spelet är förstås mer klurigt än så. Här handlar det både om tur och skicklighet. Det gäller att noggrant planera sin resrutt i olika etapper mellan rastplatserna. Vilken av de fem resvägarna känns säkrast? Ja, det är inte lätt att säga, de är alla egentligen lika utsatta för tjuvaktiga angripare men det försvinner lite olika varor på olika sträckor. Som tur är får du viss info om var tjuvar kommer att slå till och vad de är ute efter för tillfället. Dessutom kan du med lite tankearbete kanske lista ut resten. Håll papper och penna nära till hands.

Det är faktiskt så att detta upplägg delvis bär vissa likheter med detektivspelet Cluedo, fast här är det inte en mördare som skall avslöjas utan en samling tjuvars planer som skall avslöjas. Varje spelare sitter hela tiden med tre kort på handen. Ett beskriver vilken av de fem olika vägarna som kommer att angripas. Kort nummer två visar exakt vilka två kameler i karavanen som rånas – den förste och den siste, kanske den andra och fjärde kamelen etc. Det tredje kortet visar vilka två typer av last som stjäls. Med denna information vet du alltså vilken kamelplacering och typ av last som du skall undvika att fresta tjuvarna med.

Ett par gånger under varje sträcka är det dags att byta kort med varandra och skicka sin hand ett steg runt bordet och således få info om en ny plats, kamelplacering och typ av last där rånare slår till. Så du har väl skrivit ned alla ledtrådar du fått, för tjuvarna slår till samtidigt på alla fem sträckorna. Efter varje sträcka där tjuvarna slagit till blandas korten om och skapar nya kombinationer av information inför fortsättningen.

Ja, så var du väljer att placera dina kameler i slutet av varje förflyttningssträcka är synnerligen avgörande. Studera korten och dina anteckningar och försök hela tiden i möjligaste mån att ställa dina kameler på just de sträckor och i den ordning och med den last som gör att de lämnas orörda när tjuvarna slår till. Det är förstås inte alltid så lätt för sitter du sist i tur en viss omgång blir kanske plats nummer tre längs väg ett, som du just vill åt, precis tagen av någon annan före dig. Och därmed hamnar kanske din kamel istället på en mycket utsatt position.

Men vänta, det finns mer luriga möjligheter! Från varje enskild karavanled leder hela tiden fem vägar vidare till nästa etapp. Du får såklart flytta din kamel vidare till valfri led (förutsatt att det finns plats för fler kameler och ibland kan ju en viss sträcka faktiskt vara full!) men det är bara två vägar du får nyttja kostnadsfritt! Japp, så är det. Den förflyttningslinje du just nu följer ger dig två gratisvägar vidare. Skulle du tycka att de ger dina kameler en ogynnsam placering väljer du någon av de tre andra sträckorna, men måste då betala priset; en enhet last av någon sort. Vågar du offra en del av din last för att kanske slippa bli bestulen senare? Chansar du på att tjuvarna lämnar dig ifred eller kommer du rentav fram tomhänt? Det är en lång väg att frakta all last genom öknen till Timbuktu!

Detta är spelet som vännerna tyckte hörde hemma precis mellan en trea och en fyra när det gällde att sätta ett helhetsbetyg. Det är snyggt och färgglatt, bygger på både tur och skicklighet och innehåller rejäla pappdelar och dessutom en hel mängd små kameler i trä, bara en sån sak! Men, ibland kan det slå slint i hjärnan när det gäller att bedöma situationen för varje kamel och analysera kort och risker. Det kan liksom bli lite mycket med olika laster, placeringar osv. så att någon vill fundera länge, länge, och bara lite till…… Det skulle tyvärr kunna innebära att tempot sjunker och spelet upplevs som lite segt. Jag tycker dock att ett vettigt poängsystem, bra upplägg och tjusigt innehåll väger tungt så med det sagt beslutas härmed om att ändå bjuda på betyget fyra, möjligen något lite åt det svagare hållet.