Tikal II – The Lost Temple (GameWorks)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 60-120 min (ca 30min/spelare)
Innehåll: Spelbräde, prishjul, 13 bonuskort, 24 actionbrickor, 8 hemliga passager, 25 skatter, 35 nycklar, 6 helgedomar, skattrum, 10 tempelbrickor, 4 spelbräden i två delar, spelpjäser per deltagare: 20 flaggor, äventyrare, kanot samt poängmarkör), regler.
Konstruktörer: Wolfgang Kramer och Michael Kiesling.

Det visar sig finnas ett tempel till i Tikal, ett som du visst inte undersökt i detalj. Faktum är att ingen annan har det heller så dess eventuella skatter har en stark lockelse på dig. Tänk om du skulle kunna vara först med att samla dess skatter. Om det nu finns några. Men det måste det väl ändå göra? Mayafolket smyckade ju sina tempel med masker, statyetter, guld och mycket annat tjusigt och värdefullt...

Ja, du vill dit och utforska, ta dig in i templet, igenom det och helst ut igen. Hitta dess dolda hemligheter. Komma hem igen som en firad och stenrik äventyrare. För att vara så bra rustad som möjligt behöver du samla information om det tidigare okända templet... Hjälp på vägen kan du få på sex olika platser runt själva templet.

Tikal II spelas parallellt på två olika platser, man agerar på båda ställena i sin spelomgång. Den första handlingen är att flytta sin kanot runt, runt mellan de sex olika platserna utmed floden som löper längs med spelbrädets ytterkant och någonstans på valfritt ställe plocka på sig något slags hjälp, här i form av en actionbricka.

Olika actionbrickor kan ge nycklar som låter dig utforska templet lite bättre, nycklar eller masker som du samlar i serier för poäng, brickor som visar mer av templet, dess dörrar och skatter. Eller så kan det röra sig om diverse bonuskort eller bonusbrickor som gör något alldeles extra utöver grundreglerna... Somliga actionbrickor erbjuder upp till tre olika saker.

Vilken bricka du vill ta är upp till dig, de plockas enligt principen först till kvarn. Man får dock endast ta en enda bricka och samtidigt röra sig upp till max 5 platser bort (man får därmed inte gå ett helt varv runt spelplanen (tillbaka dit man började) med sin kanot i en och samma tur). Mellan två av platserna är det dessutom mer skog än vatten så där måste kanoten bäras. Det förflyttningssteget kostar en nyckel (till templet) eller 10 av dina intjänade poäng. Den som förresten samlar flest poäng vinner spelet...

På två platser längs floden finns landningsplatser för ett litet flygplan. Passerar man dem får man om man vill sälja av några av de skatter man kanske hittat, en typ av mask per tillfälle. Vad du får i form av poäng för dem kommer att variera under spelets gång så en gnutta uppmärksamhet och tajming är på sin plats. Om man vill göra den bästa affären alltså...

Nåväl, vid sidan av att flytta sin kanot och ta en actionbricka som sin första handling innebär nästa moment att man utforskar templet som under spelets gång växer fram, ja blottläggs alltmer mitt på spelbrädet. Ett antal ingångar till olika rum finns synliga och nåbara från start (med rätt nycklar vill säga), sedan är det upp till spelarna att via olika actionbrickor få spela ut fler av de sexsidiga pappbitarna som utgör nya rum i templet.

En eller två sidor på somliga sexsidiga tempelbrickor visar dörröppningar i en viss färg. Vrid nya brickor som du behagar för att öppna upp eller blockera olika vägar framåt (och bakåt). Spelet kretsar mycket kring dörrar, altare och nycklar i motsvarande färger, rosa, gult, grönt, blått, brunt. För att passera en brun dörr behöver du en brun nyckel, för att passera en blå dörr såklart en blå nyckel osv.

Du blir dock inte av med nyckeln genom att passera en viss dörr utan nyckeln är sedan giltig till alla templets dörrar i samma färg spelet igenom. (Om man alltså inte behöver offra nyckeln för att komma vidare med kanoten genom skogen såklart...) Kör det ihop sig alldeles kan man som nödlösning få köpa sig en nyckel man saknar men den kostar då 10 poäng. Det är ett rätt högt pris.

Lägger man t.ex. en tempelbricka med en brun dörröppning precis intill en bricka med en gul öppning (dörr mot dörr) krävs för passage såklart både en brun och en gul nyckel. Somliga heliga tempelbrickor (och den stora skattkammaren som blir spelets sista bricka) saknar helt dörröppningar. Så hur kommer man då åt dessas skatter?

Jo, du måste via olika actionkort och/eller bonuskort få tillgång till brickor för hemliga passager! Dessa ger en engångseffekt och låter dig passera genom en vägg eller en dörröppning till vilken du saknar rätt nyckel. Utanför själva templet (eller kanske under det) finns ytterligare några värdefulla utrymmen som också bara hittas och nås via en hemlig passage-bricka. Ja, skatter är det gott om, frågan är bara vilken du väljer att försöka ta allra först. Allt handlar ju om först till kvarn och du kan ju bara vara på ett ställe i taget.

(Fast det är ju inte riktigt sant för du kan ju faktiskt paddla kanot runt templet samtidigt som du utforskar det, haha!)

Nåja, ett ställe i taget var det ja. Ja, du kan såklart bara förflytta dig utanför templet och inne i redan upptäckta rum. Du har förstått att du bara kommer vidare med rätt nycklar till dörrarna och/eller några brickor för hemliga passager (som blir genvägar till kända områden eller låter dig nå speciella platser). Du får i princip gå vart och hur långt som helst i templet (återigen förutsatt rätt nycklar/brickor) men kan alltid bara stanna på ett ställe där du inte redan varit. Där du stannar och stoppar ditt drag där skall du också placera en liten plastpjäs, en flagga i din spelfärg. Nu är platsen uppmärkt. Där finns nu förstås också din upptäckarpjäs, din äventyrare, men denne kommer ju snart att vandra vidare.

I en del rum (helgedomarna och stora skattkammaren) finns många olika skatter. Först till respektive plats väljer en av dem som sin upptäckarbelöning och placerar på motsvarande symbol sin flagga för att även markera vilken skatt som avlägsnats, vilken belöning som redan är tagen. Sen kan för allt i världen fler upptäckare ansluta till platsen men då skall de alltså få något i dina ögon mindre värdefullt.

Ju fler rum med motsvarande färg på dörrarna man gästar och ställer flaggor i desto fler poäng kan man samla. Är det värt att stanna och avsluta sitt drag (och placera en flagga) i ett rum utan skatter men med ett par matchande dörrar i en passande färg för att senare kanske få många poäng eller är det bättre att bums dra vidare och komma framåt till ett annat ställe med given belöning omedelbart? Ja, säg det!?

Det var Tikal II det! Ja, nästan allt i alla fall. Något lite mer om bonusar, samlandet av brickor och masker i serier, poängutdelningar osv. kan du få upptäcka själv. Spelet är både riktigt snyggt och trevligt och med tydliga regler därtill. Samtidigt är det något helt annat än dess föregångare Tikal. Bortsett från namnet och temat med tempel och skattsamlandet finns här inte många likheter. Spelmässigt är det helt olika mekaniker, med mer slump och en enklare, mer lättsam upplevelse här. Första Tikal är en mer krävande, strategisk utmaning, inte riktigt samma familjeunderhållning som tvåan.

Estetiskt gillar jag Tikal II bättre, det är ett snyggare spel, men nja, jag föredrar originalspelet som tidsfördriv, som en mer underhållande spelutmaning.

Tikal II är faktiskt för snällt i mina ögon, det blir lite för mycket avgörande slump. Varje gång när man skall dra en tempelbricka, ett kort, en skattbricka får man dra tre av dem, granska och bedöma dem, innan man väljer endera och återlämnar de båda andra överst i högen.

Det ger såklart synnerligen goda möjligheter att samla på sig precis rätt poängbrickor, de allra bästa bonuskorten och tempelbrickorna med dörrar till vilka man redan har nycklarna... Och därtill kunskap om vilka brickor och kort som kommer upp härnäst om man själv eller någon annan skulle dra på nytt.

Tikal II rekommenderas absolut som ett mycket trevligt familje-/sällskapsspel för den äventyrslystne skattletaren som söker en eller ett par trevliga speltimmar tillsammans med en eller flera vänner. Spelet blir förresten något svårare med flera deltagare då kampen om befintliga actionbrickor, viktiga nycklar och skatter hårdnar med många konkurrenter. Det gör spelet lite festligare tycker jag. Samtidigt ökar speltiden med kanske 30 minuter per spelare, vilket möjligen inte är lika bra...Eller?

Kramer och Kiesling har fått till ett riktigt bra spel. Jag bjussar gärna på en stark betygstrea! Som bonusöverraskning medföljer tio sidor serietidningsäventyr i regelhäftet som bakgrund till och inledning på spelet! Annorlunda, minst sagt. Men välkommet.