Thurn and Taxis: All roads lead to Rome (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60 min
Innehåll: Spelbräde, 5 träekipage, 26 tjänstemannabrickor, 4 summeringskort, 12 poängbrickor, 20 audiensbrickor, regler
Konstruktör: Karen och Andreas Seyfarth

Originalspelet Thurn Und Taxis är i mitt tycke ett utmärkt spel. Det är spännande att tävla om att skapa postrutter genom södra Tyskland med omnejd och spelplan och spelkort är riktigt snygga!

Den första expansionen Power & Glory gjorde reglerna något mer omfattande och erbjöd ett nytt sätt att spela, eller i rättvisans namn kanske mer en variant på grundspelet än något helt nytt… Nåväl, med nya dubbelsidiga stads-/ekipagekort behövde man samla spelkort på två fronter för att få bygga som man ville. Det skulle skapas både en stadsrutt och ett långt hästspann och även om allt verkade krångligare blev spelet faktiskt lite enklare. Funkade inte ett visst kort som stadskort var det bara att vända på det och använda hästsidan istället. Ja, P & G bjöd på snyggt material, underhållande variation och en möjlighet att få spela i den norra Tysklandsregionen.

Här kommer den andra expansionsboxen (All roads lead to Rome) och den kan man egentligen hoppa över. Visst, det är i grund och botten faktiskt två nya spelvarianter som erbjuds, och kombinerar du dem får du tre, men ingendera tillför egentligen något vettigt och festligt. Snyggt material är det förvisso som tidigare och annorlunda blir det såklart, men faktum är att innehållet i mitt tycke bara blir störmoment, något som stökar till grundspelet, ja själva byggandet av postrutter.

En variant innebär ett kontinuerligt plockande med små brickor och den andra känns så perifer och slumpartad att den ibland glöms bort, ja den känns rätt ointressant alltså. Och så skall det väl inte vara?

Spelvarianten som heter Offices of Honor låter en hel bunt nya brickor komma i spel. Beroende på antal spelare lägger du upp mellan 2-8 små brickor för var och en av de fyra personer vars tjänster man kan utnyttja i spelet; Postmästaren, Föreståndaren, Brevbäraren, Vagnmakaren.

Nu är tanken den att spelarna hyggligt jämnt skall använda sig av alla de här personernas hjälp under spelets gång och inte bara gå till en och samma figur gång efter annan. Enkelt förklarat går allt till på så sätt att en spelare tar en liten bricka från relevant persons hög var gång man utnyttjar dennes hjälp!

Vill du byta ut alla uppvända stadskort och ber Föreståndaren om hjälp tar du ett exemplar av hans brickor, vill du ta två stadskort är det Postmästarens tjänster du utnyttjar så då tar du en av Postmästarens brickor osv. Du kan under spelpartiet således samla på dig många små brickor och jo, du kan ha flera av samma typ.

Grejen är den att så snart en karaktärs brickor tagit slut i den lilla högen på spelplanen är det dags för spelarna att börja lämna tillbaka brickor – så att de kan få plockas upp igen… och igen…

Att återlämna bara en bricka ger inte ett dugg. Två brickor ger dig ett extra stadskort, tre brickor ger dig en bonuspoängbricka och lämnar du åter till spelplanen fyra små brickor blir belöningen att du får ställa ut ett hus någonstans på spelplanen. Schyssta bonusar kan tyckas men haken är den att de återlämnade brickorna måste vara olika, dvs. knutna till olika figurer (Postmästaren, Föreståndaren, Brevbäraren, Vagnmakaren).

Om det trots återlämning av brickor från samtliga spelare (man måste lämna minst en bricka om man har någon, men bestämmer själv hur många om man har flera) visar sig att det fortfarande är tomt i lagret för en specifik karaktär måste spelarna genomföra en ny återlämningsrunda.

Ja, med den här spelvarianten nästan tvingas ni alla att regelbundet be om hjälp för att hålla balans i spelet. Ingen vill sitta utan brickor om andra spelare får belöning i form av extra kort, poäng eller utställda hus. Ingen vill heller tvingas att lämna in endast en bricka och inte få något för det, så alla jagar efter brickor för att ta vad man kan innan någon annan gör det.

Gör ett drag, kanske få en bricka, gör ett nytt drag, kanske få en bricka till, någon annan gör ett nytt drag, ooops där tog brickorna slut, dags att lämna tillbaka ett par av dem, och så går det vidare… En förvisso fullt spelbar variant där du ändå måste tänka till och planera en del, men nej, det blir faktiskt högst medelmåttigt skoj. Man plockar brickor och lägger tillbaka dem. Plockigt och pyssligt. Originalspelet är fortfarande bäst.

Och var Offices of Honor sådär blir den här lådans andra bidrag (The Audience) än sämre och helt slumpbetonat. Kanske kommer det inte att ha gett ett enda dugg när partiet är slut… Nu kommer en extra långsmal spelplan in i bilden där det från början finns fem olika vägar att ta från Tyskland till Rom, sedan går somliga av dem samman och precis utanför Rom erbjuds bara tre vägar in till den Italienska huvudstaden.

Ett häst- och vagnekipage startar från respektive region på spelplanen. Vi har det lila ekipaget från Baden-området, det vita från Bayern, det blå från Tyrol osv. allt färgkodat i överensstämmelse med olika färgade områden på den vanliga spelplanen.

Nu har var och en av spelarna fem olika brickor var, värda 1, 2, 3, 4 och 5 poäng och avbildande olika kyrkans män som förstås vill till Rom. Utan att visa motspelarna vilken bricka man lägger var skall nu spelarna koppla samman sina brickor med olika ekipage. Var och en av ens präster (eller vad det nu är för figurer) skall således resa med en häst och vagn vardera. Lägg din 1-poängs bricka vid den vita vagnen, 3p-prästen vid den orangea, 4p vid blå eller hur du nu vill sprida dem.

Nåväl, ni sätter igång att spela ett vanligt parti Thurn & Taxis. Var gång en spelare avslutar en rutt i spelet och vill poängräkna densamma men har ett eller flera stadskort i rutten som det INTE ställs ut något hus för på spelplanen är det läge att komma ihåg att flytta en häst med tillhörande vagn, eller kanske flera…

Är det ett stadskort tillhörande Baden-området på spelplanen som inte genererat ett hus skall det Baden-färgade ekipaget röra sig ett steg mot Rom, är det ett stadskort i en annan region tar man motsvarande ekipage. Det är naturligtvis möjligt att det blir flera steg mot Rom för ett och samma ekipage, eller att två eller fler vagnar skall flyttas söderut. Någon häst och vagn rör sig således ett steg för varje regionmatchande stadskort i rutten som inte lett till ett utställt hus.

Ja, beroende på var spelarna bygger sina rutter kommer kanske somliga ekipage att ta täten medan andra halkar efter. Spelarnas effektivitet i byggandet spelar förstås stor roll. Bygger man sina rutter så att det alltid blir utställda hus för varje kort kommer ju ekipagen ingenstans då inga stadskort så att säga blivit över. Återigen, det hela är i princip fullkomligt slumpstyrt. Vettiga spelare vill väl vara maximalt effektiva i sitt ruttbyggande och få ut så många hus man bara kan… eller? Ja, det kan bli få steg för de här spelpjäserna.

När ett ekipage nått Rom (om något alls gör det!) vänds de tillhörande brickorna upp och alla blir varse vilken bricka/präst/poäng var och en dedikerat till just detta fordon. Alla spelare har ju bidragit med en bricka var till fordonet ifråga. Angivna siffror är just nu den bonuspoäng (1-5) var och en samlat ihop.

När nästa häst och vagn anländer till Rom vänder man upp de brickorna och kollar vilka präster som följde med den här gången. Om samma typ av bricka/präst/poäng som redan ligger i Rom dyker upp igen tar de sistnämnda, senast anlända, över platsen. Brickorna från en föregående ankomst plockas bort och är nu inget värda längre.

Du måste således tajma din ankomst i tiden. Skall du vara säker på att få dina poäng skall du alltså anlända till Rom med det sista ekipaget så att ingen annan kan knuffa undan dig! Å andra sidan kommer spelet med största säkerhet att vara slut innan alla vagnarna kommit från till Rom så huruvida du skickat din viktigaste präst (värd 5 p) med första, andra, tredje, fjärde eller femte fordonet... ja här går det helt enkelt inte att planera så värst.

Man får under spelets gång inte ens titta efter vilken bricka man lagt var, så om det blir bonuspoäng så blir det en riktigt glad överraskning.

Men, så mycket pyssel och kom-ihåg-träning för några få futtiga poäng, är det ens värt besväret? Nej, jag tycker inte det och baserat på det måste expansionens medelbetyg (för Offices of Honor) sänkas något. Den här lådan är svår att rekommendera till Thurn & Taxis fans…