The Nacho Incident (Eight Foot Llama)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30-45 minuter
Innehåll: 56 smugglarkort, 12 poliskort, 12 provinskort, 16 butikskort, 40 kuber, 8 poängkort, 4 lagerkort, sten, regelsummeringskort, slut på rundan-kort, regler
Konstruktör: Jim Doherty

Temat är såklart tänkt att vara jättefestligt men nja, är det egentligen en bra idé att basera ett spel på kriminella mexikaner som smugglar in mat i Kanada och därmed försöker undvika lagens långa arm? Allt för att i Kanada sedan öppna upp matställen med mexikansk föda på olika kanadensiska områden…

Tja, lite småfestligt är det kanske, temat alltså, själva spelet blir väl inget vidare egentligen. Lite för långdraget, lite för krångligt för det relativt simpla kortspel som det ändå är. ”A strategy card game” står det på förpackningen men visst finns här slump som absolut påverkar vad du kan göra och när… Du drar plastkuber blint ur en påse och spelkort från en blandad draghög. Det säger sig självt att du inte alltid kan få precis det du vill, men visst, det krävs förstås lite tänk och planerande att kunna göra det mesta och bästa av de möjligheter som ändå står till buds.

Och här skall det alltså smugglas matvaror över landsgränserna. Du vill tjäna största möjliga slant på de varor du för över gränsen, du vill undvika den ridande polisen och du vill ha de allra bästa smugglarna på plats på de matställen du öppnar på olika håll. Och dina matställen skall förstås vara bättre än de som motståndarna slår upp!

Efter 12 spelade omgångar vinner den smugglare som tjänat mest pengar på sina smuggelvaror och öppnade mexikanska restauranger. Mängden intjänade pengar/poäng håller du löpande reda på genom att med två plastkuber markera rätt siffror på två egna poängkort, det ena för olika tiotal, det andra för ental. Ett lite pyssligt sätt för var och en att notera rådande poängställning och pengatillgång kan jag tycka.

Förbered spelet genom att sortera områdeskorten i olika högar. Du kan nu smuggla till och öppna matställe i Ontario, Saskatchewan, Quebec och Alberta. Lägg korthögarna på bordet intill varandra och vänd upp ett kort för respektive ställe. Här visas nu de olika varor som efterfrågas i respektive kanadensisk provins och vad den förste personen som kan leverera just den varan kan tjäna på det.

Det mexikanska käket verkar här bestå av åtta olika ingredienser; majs, bönor, tortillas, gräddfil, paprika, oliver, lök och salsa. Du kan få 3-9 pengar per styck för olika insmugglade varor. Eftersom du drar dina varor blint ur påsen gäller det att ha flax med att det samtidigt finns god efterfrågan på just det du har att erbjuda. Och sen måste du alltså vara först med leveransen också! Inte helt lätt alla gånger.

I din tur skall du spela ut ett smugglarkort (av åtta på handen). Varje smugglare har en flaggsymbol som visar till vilken provins (av de fyra olika) som smugglaren helst vill ta sig till. Alternativt kan smugglaren istället resa till en av de närgränsande regionerna. Titta bara på hur korthögarna placerats på bordet och res istället till en intilliggande. Du har således alltid 2 eller 3 möjliga ställen för varje smugglare.

Din smugglare har också ett värde (1-9) angivet. Ju högre värde desto snabbare smugglare (dvs. spelet kommer framöver att löpa i turordning utifrån respektive smugglarvärde, högst går först). Höga värden innebär också en bättre situation när du sedan skall öppna ett matställe i den region du sände smugglaren ifråga till.

Så utifrån det vill du säkerligen drämma till med din allra bästa smugglare, men nej, så enkelt skall det förstås inte vara. Högre värda smugglare tar mer betalt för sina tjänster, så de kostar helt enkelt mer att använda. Dessutom är det mycket mer troligt att polisen är på hugget och spanar efter de där allra största och värsta skurkarna. Och du vill som sagt inte ha den kanadensiska ridande gränspolisen efter dig. Fast det går kanske inte helt att undvika, de måste såklart patrullera gränsen…

Nå, spela ut din valda smugglare, samtidigt som alla andra väljer sina. Spelaren med högsta kortet kommer nu att få spela först, och de andra följer i smugglarvärdeordning. Tyvärr kommer förstespelaren i varje spelrunda att tvingas plocka upp ett uppvänt ridande-poliskort och placera det på ett av sina matställen (varje spelare försöker etablera ett i var och en av de fyra kanadensiska provinserna). Poliskortet visar en flagga för en viss region och det är där polisen hamnar, men det ser man alltså från början. Passar poliskortet synnerligen illa just nu, kan du alltså välja att inte spela ditt högsta smugglarkort, eller oavsett vilket hoppas på att någon annan spelar ut ett högre.

I turordning får man nu försöka smuggla in en vara till en viss provins (beroende på smugglarens flaggsymbol och närliggande korthögar) om du tycker dig äga en vara som efterfrågas och ger något av värde. Först till kvarn, som sagt, och det finns fyra specifika varor som behövs i varje provins.

Så lämna en av dina varor, ta emot pengarna/poängen och betala priset för vald smugglare. Förhoppningsvis går du plus! En viktig regel för förstespelaren säger att denne kan välja att istället sno en vara från en motspelare för att sälja denna någonstans. I utbyte måste man å andra sidan lämna till den bestulne alla ens egna varor.

När är vara är såld ser du över dina fyra matställen; ett i Alberta, Ontario, Saskatchewan och Quebec.

Placera din smugglare där du får och tycker att denne passar bra (finns som sagt 2 eller 3 ställen att välja på). Har du haft otur eller bara planerat illa kan det nu vid din butik finnas en eller flera poliser, eller också kan de finnas vid en annan restaurang du jobbar med. Har du t.ex. varit förstespelare nu eller tidigare har ju minst ett poliskort spelats ut någonstans (beroende på kortets flagga).

Ja, finns där en eller flera poliser vid något av dina matställen händer kanske något, kolla bara av rådande situation och följ instruktionerna.

• En eller flera poliser är vid ett matställe där det också finns minst en smugglare: En polis (ett kort) griper smugglaren med högsta värdet på platsen, båda korten utgår ur spelet.
• Två poliser är vid ett matställe men där finns ingen smugglare: En polis ger sig iväg och griper den smugglare du har med allra högst värde vid något av alla dina fyra matställen, kasta båda korten. Har du ingen smugglare alls någonstans kan du låta en av poliserna flytta plats bara, om du vill.

I tur och ordning gör samtliga dessa moment, startspelaren först: Leverera en vara, se över dina butiker och håll koll på poliserna.

Om en tredjedel av poliskorten nu gått åt, utdelas lite poäng för den som just nu driver det bästa matstället i varje provins. Den som får poängen måste pensionera sin/sina smugglare på stället. Det blir också minuspoäng för alla som har poliser smygande runt sina affärsverksamheter.

Finns där fler högar med poliskort går spelet vidare (annars är det slut). Man byter ut helt färdiglevererade varubeställningar i regionerna, drar nya varor till sig själv, kanske säljer något bums på en vanlig mexikansk marknad för en slant och så är det dags att välja nytt smugglarkort för en ny runda.

Spelaren med mest insamlade pengar/poäng efter hela 12 spelade rundor vinner alltså. Reglerna nämner sedan alternativa spelsätt för en annan utmaning. Spela med blint dragna poliser, dra om smugglarkort osv.

Allt sammantaget känns det inte som att The Nacho Incident erbjuder något helt unikt eller nytt (vid sidan av det mexikanska smuggeltemat och affärsdrivandet i Kanada), ej heller kan jag tycka att kortillustrationerna är så värst snygga. Superspännande kan jag inte heller beskriva spelet som och reglerna hade nog mått bra av lite fler förklarande exempel. Det funkar dessutom absolut som bäst med fyra deltagare så att det blir lite kamp om att få leverera till matställena och få bli eller slippa bli förstespelaren.

Trots brister och tillhörande kritik; spelet funkar och skall väl ändå få en betygstrea, om än kanske en inte speciellt stark sådan. Små justeringar här och där hade gjort allt ännu ett snäpp bättre. Som det nu är väljer jag lätt ett annat kortspel om jag hittar tre kamrater och har 30-45 minuter för spel över.