Thebes (Queen Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: Spelplan, 4 arkeologer, 4 tidsmarkörer, årsmarkör, 85 forskningskort, 10 utställningskort, 5 översiktskort, 4 tidshjul, 4 x 5 utgrävningstillstånd, 155 utgrävningsmarkörer, 5 tygpåsar, regelhäfte, regelsammanfattningsark
Konstruktör: Peter Prinz

Börja spelet i Warsawa och rör dig mellan London, Paris, Rom, Berlin, Wien och Moskva för att samla på dig specialistkunskaper kring forntida civilisationer och föremål och försök att rekrytera assistenter som kan bistå dig i ditt sökande efter gamla skatter.

När du anser dig ha rätt förutsättningar för att ta dig an en arkeologisk utgrävning beger du dig till Kreta, Egypten, Mesopotamien, Grekland eller Palestina för att gräva fram värdeföremål. Funna föremål betingar alla ett visst värde och ökar på ditt rykte och därmed dina segerpoäng.

Har du genomfört expeditioner till flera olika platser har du kanske samlat ihop flera spännande saker som du vill ställa ut på museum. Sådant kan såklart också belönas med en viss poängsumma. Naturligtvis är det den som vid spelets slut fått ihop flest segerpoäng som vinner!

I spelet Thebes är det tid som är den begränsade resursen. Du har bara en viss tid på dig för alla dina undersökningar och expeditioner. Spelet fortgår över två-tre år (även om speltiden egentligen bara är en dryg timme!) och runt själva spelplanen finns 52 fält som alla symboliserar en vecka. Här har varje deltagare just sin pjäs som hela tiden flyttar sig framåt och anger hur mycket tid respektive spelare lagt ned på arbetet.

Det är till exempel ett stegs förflyttning från London till Paris, vilket i spelet betyder en spenderad vecka. Att gå från Rom till Moskva tar tre veckor. Att ge sig iväg för en utgrävning i Egypten eller Mesopotamien kan ta 2-4 veckor beroende på var i Europa man startar och då har vi bara räknat med resan dit.

Väl på plats kan du såklart ha turen att finna fler skatter ju längre tid du kan stanna, så ju längre tid du vill leta vidare desto mer får du flytta din markör längs veckolinjen. Ja, det gäller att hitta en bra balans mellan tid att investera i sökandet och oddsen för att kunna hitta värdefulla föremål.

För respektive utgrävningsplats finns här en speciell tygpåse fylld med just den traktens skatter angivna på ett visst antal runda brickor. Självklart är det inte bara att sticka ned handen och dra fram en skatt eller två. De flesta brickorna utgörs såklart av värdelöst skräp som inte ger någonting alls, och drar du fram sådant ur påsen läggs de tillbaka i densamma. Detta innebär såklart att det blir allt svårare att faktiskt finna något värdefullt. Somliga utgrävningar kommer troligen att resultera i enstaka fynd eller kanske inga alls, samtidigt som andra utgrävningar blir synnerligen fruktsamma!

För varje ort att gräva vid finns ett översiktskort som anger faktisk förekomst av saker så att man kan bedöma sina chanser till framgång. Alla deltagare måste dessutom hålla alla sina fynd synliga för konkurrenterna hela tiden.

Det lite speciella här i Thebes är att det alltid är den deltagare vars pjäs som ligger sist på veckolinjen som hela tiden får göra nästa speldrag (dvs. spelaren har använt minst tid på olika aktiviteter. Ligga poängmässigt sist i spelet behöver man inte alls göra!). Genom att konsekvent göra massor av arbete i en viss stad sparar man ju in tid på förflyttningar och kan därmed få spela igen och igen. Och då måste de andra deltagarna vackert sitta och vänta och kanske se bra möjligheter gå dem förbi.

Fast förr eller senare har du såklart låtit tiden gå. Du kan ha rest långt, letat skatter väldigt länge osv. och därmed flyttat din tidsmarkör förbi en motståndare och därmed är din tur över och den som nu ligger längst bak skall spela.

Ja, allt är ett ständigt övervägande. Blir det full satsning framåt, ett mer försiktigt beteende eller något lite lagom, en medelväg? Ju mer tid du spenderar på att gräva efter skatter eller förflyttar dig i ett och samma drag och därmed kanske rör din tidsmarkör bort från de övrigas desto fler drag får kanske de utföra innan det är din tur igen…

I din tur finns flera saker att välja att utföra förutsatt att du befinner dig på rätt plats, har rätt föremål tillgängliga osv.

Är du alltså i Berlin, London, Paris, Moskva, Rom eller Wien får du ta ett motsvarande forskningskort. Dessa hjälper dig med konkret fakta kring utgrävningar på en specifikt angiven eller är av mer allmän karaktär och kan utnyttjas vid flera platser…

Du kan hitta transportmedel såsom bilar och luftskepp som rejält kortar din restid, du kan finna hjälpredor som vill hjälpa dig på olika sätt, få verktyg eller värdefulla kort som ger bonuspoäng i slutet.

Det är dock inte bara att ge sig iväg, betala för restiden och plocka upp ett kort här och där. Det finns bara fyra forskningskort uppvända i taget och de kan mycket väl vara identiska eller väldigt varierade och därtill knutna till en specifik ort eller utspridda över Europa. Och inte nog med att resan kostar. Respektive kort har också en egen kostnad som måste betalas för att man skall få ta upp det och använda dess effekter, ett pris som betalas med tid. När dina två-tre år är till ända kan övriga spelare fortfarande få hålla på med utgrävningar ett tag till etc.

Efter varje taget forskningskort vänds ett nytt upp och skulle du någon gång vara missnöjd med korten kan du alltid gå till startrutan Warsawa och där till priset av en ”vecka” byta ut dem mot fyra nya. Fast sedan är det såklart inte säkert att det är du som först får välja att utnyttja dem, det beror ju på vem som nu har sin tidsmarkör sist i ledet.

Ja, det var två saker att göra, du kan investera i forskningskort eller byta ut dem, två saker kvarstår. Du kan resa till Grekland, Egypten, Kreta, Palestina eller Mesopotamien för att genomföra en utgrävning eller resa till de Europeiska huvudstäderna för att på ett museum visa upp de skatter du eventuellt funnit.

Utgrävningar får du bara göra om du har ett giltigt utgrävningstillstånd. Spelet börjar med att varje deltagare har tillgång till ett för respektive ställe (dvs. 5 stycken), men du får endast gräva en gång per plats och år säger grundreglerna. Två sällsynta forskningskort kan dock tillåta en extra expedition ett visst år.

Sedan måste du naturligtvis ha samlat på dig en lagom dos specialistkunskaper om respektive ort du vill resa till och den utgrävning du tänker genomföra. Dina chanser till framgång ökar såklart ju bättre förberedd du är, men kräver å andra sidan som sagt mer investerad tid. Hur länge vågar du vänta innan du ger dig iväg på en expedition? Den förste som startar ett skattsökande på respektive utgrävningsplats får en liten bonus.

Och sen gällde det alltså att spendera lagom med tid på orten och ha lite tur när man drar fram brickor ur skattpåsarna…

När det gäller utställningarna finns det fasta kombinationer av skatter som måste ha grävts fram för att det skall utdelas belöningar. Det finns små och stora utställningar och de spelkorten anger 3 eller 6 skatter som måste ha insamlats från 2-3 olika platser.

Ett parti Thebes varar två eller tre år beroende på antalet deltagare. När en spelares tidsmarkör passerat vecka 52 det sista året får den personen inte göra mer utan måste vänta in sina eventuellt efterföljande konkurrenter. Dessa skall naturligtvis också få spendera exakt samma tidsrymd på sina expeditioner. När veckorna förflutit summerar var och en värdet av sina insamlade skatter och adderar poäng för genomförda utställningar, bonuskort och innehav av flest och mest specialistkunskaper kring varje utgrävningsplats. Högst sådan total poängsumma skänker någon segern efter en eller kanske två timmars spel.

Thebes kommer med en ganska fiffig spelmekanik och snygga och tydliga kort/brickor/regler. På minuskontot måste jag ändå lyfta fram slumpmomenten som ändå påverkar allt i rätt hög grad. Rätt forskarkort uppvända vid fel tillfälle roar inte. Att genomföra dyra utgrävningar som resulterar i noll och intet när någon annan hittar den mest värdefulla brickan direkt gläds man inte heller åt.

Men det är väl så det är här i livet. Timing is everything, sägs det ju...