Tempus (PS-Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 deltagare
Ålder: 14+ år
Speltid: 1-2 timmar
Innehåll: Spelbräde, 12 terrängbrickor, 40 städer, 80 invånare, 5 x 6 actionbrickor, 5 tidsåldersmarkörer, 54 idékort, 5 spelbräden, startspelarbricka, tygpåse, regler.
Konstruktör: Martin Wallace

Tempus framstår vid en första anblick som ett civilisationsspel men visar sig främst handla om areakontroll. Muta in ett område, expandera, skräm bort konkurrenter, ta över mer mark och bygg städer. Du får fler poäng ju fler fält på spelplanen du kontrollerar och ju fler städer du byggt. Samla fler poäng än någon annan så vinner du!

Som civilisationsspel betraktat väger detta rätt lätt, det är inte alltför många saker att välja bland eller fundera kring. Allt är rätt rakt på sak, inte alls så komplicerat som man skulle kunna tro, eller kanske hoppats på om man är sugen på mer matiga, krävande spel. Kanske kan man tycka att ett parti Tempus tar väl mycket tid i anspråk utifrån vad som faktiskt sker.

Du startar spelet i en viss tidsålder (spelrunda) och skall utveckla ditt folk över ett antal ytterligare tidsåldrar. Du går från Start till Writing, till Farming, Cities, Roads, Trade, Ships, Printing, Industry, Train till Flight. Ja, så växer civilisationen fram. Det är när någon spelare nått Flight-eran (modern tid) som spelet är slut och poängen skall summeras.

Är man skicklig på (och har tur med) att utveckla sitt folk kan man raskt gå från en tidsålder till en annan, man avancerar mot Flight, varje sådant steg var ju en spelrunda. Det är dock endast en spelare varje runda, den som gjort störst framsteg, som får avancera ett steg, gå till nästa tidsålder (och få nya möjligheter). Övriga får stå kvar, lyckligtvis endast en omgång, sen får man ändå följa efter.

Ja, framsteg sprids snabbt, typ. Någon spelare kan således koppla greppet men övriga halkar aldrig speciellt långt efter. Varje ny era, varje stegs avancemang, varje tidsålder ger spelaren något extra, det är dock tyvärr främst mer av samma du redan fått från start, än nya spännande saker.

Javisst, från start får du flytta ett antal av dina pjäser, dessa får gå några steg, du får stapla dem till en viss höjd, du kan göra bebisar (få fler pjäser), du kan få goda idéer och du kan möjligen färdas till havs. Och så kan du slåss och/eller bygga en stad.

Det är vad du har att du har att välja bland, och i mina ögon är det inte fasligt mycket. Jag menar, flytta pjäser, gå några steg, stapla brickorna, det känns ju mer som en och samma handling, eller hur?

Och det som händer från en era till en annan när civilisationen växer och framstegen kommer, är alltså att du får fler actions, fler möjligheter att utföra ovanstående. Kanske får du flytta fler pjäser, gå fler steg, stapla dem högre, få ännu fler goda idéer osv.

Du startar spelet med att få göra 3 handlingar och allt eftersom nya tidsåldrar kommer blir det sen 4-5 handlingar, mot slutet 6 stycken. Varje spelad omgång tar successivt allt längre tid att avsluta.

Javisst, du vandrar runt på terrängbrickorna för att erövra mark, hitta bra ställen att uppföra städer på. Stöter du på andra folk slåss ni kanske – förloraren mister en bricka eller fler, vinnaren kan kanske få kontroll över mer land.

Har du förlorat en strid vill du kanske genast få barn, dvs. få fler pjäser tillbaka i spel. Bebisar föds av någon anledning endast på gräsmark där du redan har minst en bricka, så kontroll över gräsområden är inte dumt. Bitarna du bygger upp spelytan med är alla olika och visar blandade former av terräng i olika mängd, här finns gräs, åkermark, berg, skogar och berg.

Det jag gillar allra bäst med spelet, vid sidan av de fräcka, varierade, vridbara 18-sidiga terrängbrickorna är idékorten. Jodå, visst är det härligt att få en idé! Det är förvisso slumpen som ger dig ett av korten i den blandade leken, men varje kort kan faktiskt användas på tre olika sätt. Fiffigt.

Använd det för dess angivna effekt. Eller se på kortets bakgrundsfärg och nyttja kortet som bonuspoäng (för attack eller försvar) i en fight på motsvarande terrängfält. Eller spar det till den där så viktiga stunden då rundans mest framstående spelare skall utses! Vilken spelare har gjort störst framsteg? Vem skall få avancera med sitt folk in i en ny tidsålder? Ja, använd idékortet som en bonus i den beslutsprocessen – om nu kortet matchar rätt tidsålder...

Hm, Tempus. Jag hade väntat mig något tyngre, trott detta skulle vara mer krångligt, svårt att komma in i, men se det var det inte. Tempus är rätt light och erbjuder ärligt talat mer av en areakontroll-kamp än att känslan av civilisationsbyggande finns där. Jag känner väl att det finns bättre både civ-spel och areakontroll-spel därute även om rutnätet för tillgängliga handlingar varje tidsålder fungerar superbra och är hur tydligt som helst. Det är lite slump i spelkorten men allt fungerar som helhet riktigt bra. Synd bara att spelet blir som bäst med många deltagare och tar sin tid att spela, det begränsar ju möjligheterna att få detta till bordet.