Tash-Kalar: Arena of Legends (Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: 13+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: 4 x 18 varelser, 12 legendkort, 24 uppdragskort, 12 Flarekort, dubbelsidig arena, 4 x 17 runda spelbrickor, 4 x 3 legendariska brickor, 4 dubbelsidiga poängbräden, 2 regelhäften
Konstruktör: Vlaada Chvátil

Tash-Kalar lånar drag från klassiska strategispel som Schack och Othello och blir därmed något både bekant och helt eget. Med det sagt kan speltiden bli betydligt mycket längre än de angivna 30 minuterna, hur länge får man egentligen sitta och tänka? Haha.

Du spelar på ett rutnät med en möjlig bricka per fält och i likhet med Othello vill du åt speciella nyckelpositioner på brädet för att lättare kunna göra nästa drag och en utspelad spelpjäs kan genast innebära att du får än fler. Och precis som med schack så finns här en handfull olika pjäser, var och en med eget förflyttningsmönster eller unik effekt och därtill kan det erbjudas möjlighet att få hoppa över en pjäs. Så långt bekanta bitar alltså.

Utmaningen ligger såklart i att bemästra allt detta och det faktum att du inte vet vilka pjäser som motståndaren kan tänkas spela ut. Varje deltagare spelar med en egen kortlek med 18 olika kort och du får alltid bara ha tre av dem på handen. Ja, så vilka drag kan du göra? Vilka nya ”pjäser” kan du få ut på spelplanen? Och vad kontrar motståndaren med?

Det kan mycket väl vara så att ni plötsligt spelar med likadana kort eller helt olika. Du kan sitta med de lite mer kraftfulla men samtidigt mer krävande korten på handen och har svårt att kunna använda dem, din motståndare har en trio mer lättspelade och simpla kort som snabbt och enkelt ändå hindrar dig och ger motståndaren ett övertag. Med en blandad kortlek blir det såklart stor variation i vad du för stunden har tillgång till, och det kan tyckas orättvist men se här dyker det upp en festlig mekanik som kompensation.

Ju mer på efterkälken du eventuellt hamnar, ju mer dominerad du blir av din motståndare desto mer nytta har du kanske av ditt Flare-kort. Du får en unik möjlighet att kanske genast studsa tillbaka, ge igen för ditt underläge, komma in i matchen på nytt. (Till stor skillnad mot tidigare nämnda spel alltså.)

Varje Flare-kort (man får alltid endast ha ett på handen) kan utnyttjas på två sätt, erbjuder två vägar till omedelbar kompensation. Med rätt förutsättningar får du nyttja båda två, eller den som är relevant för stunden. Har motspelaren X antal pjäser i spel som är mycket starkare än dina, använd Bonusmöjlighet #1. Har motståndaren totalt sett X antal pjäser fler än dig i spel, använd Bonusmöjlighet #2. Är båda situationerna gällande just nu, grattis, båda bonusarna kan bums användas utöver dina ordinarie drag & möjligheter.

Rätt Flare-kort vid rätt tillfälle kan absolut vända hela matchen, ge dig övertaget från vad som annars sett ut som en hopplös, förlorad situation. Å andra sidan, svänger matchen för mycket åt ditt håll kommer säkert motståndaren att dra nytta av sitt Flare-kort. Inte sällan kan det dock krävas flera sådana kort innan läget helt och fullt svängt, fast ja det krävs förstås underläge med mer än en enstaka pjäs för att ”räddningskorten” alls skall få användas.

Tash-Kalar erbjuder fyra kortlekar att spela med, där två av dem är identiska om två spelare inledningsvis vill testa detta spel på hyggligt lika villkor. En stor del med Tash-Kalar är såklart annars utmaningen i att bemästra olika kortlekar, kunna utnyttja dem mot varandra på bästa sätt.

Tash-Kalar anges vara för 2-4 spelare men på något sätt framstår detta som framförallt en given 2-personers duell. Inte ens med 3-4 spelare tillgängliga spelar man var och en för sig. Tash-Kalar är nämligen alltid en duell mellan två kortlekar eller arméer så med fler än två spelare är det ändå lagspel som gäller. Och sånt blir såklart bara krångligt. Det är som att säga att spel som Schack och Othello också är för 4 eller kanske fler spelare... Ja, hur många som helst kan ju egentligen sitta i ett lag och klura ut bästa draget mot en motståndare.

Nåväl, dags att spela Tash-Kalar. Det kan man göra på två sätt, välj High Form-varianten eller en Dödsmatchduell.

Dödsmatchen är en rakt-på-sak-kamp om poäng. Samla minst 17 för att vinna och i detta spelsätt får du poäng ju fler motståndarpjäser du slår ut, så försök kontinuerligt att rensa brädet! De simplaste av pjäser ger 1 poäng per utslaget par i en spelrunda, heroiska pjäser ger 2 poäng/styck och de legendariska tre. Javisst, de spelpjäser som de olika korten introducerar kan ligga på en av tre olika styrkenivåer. Givetvis spelar deras inbördes styrkeförhållanden roll när pjäser skall slå andra eller förflytta sig. Standardsteg tillåts t.ex. till tomma fält eller fält ockuperade av pjäser med lägre rank. Stridssteg tar en pjäs på motsvarande sätt till tomma fält eller till rutor som är upptagna med pjäser med samma eller lägre rank.

Bortsett från att det kan vara en stor utmaning (krävas många drag) att få sina pjäser i rätt position för att frammana en varelse (ny spelpjäs), är reglerna löjligt enkla. Du får göra två handlingar i din tur. Välj fritt mellan att spela ut en spelpjäs av lägsta rank på brädet på en ledig plats eller att kalla på en varelse från ett av dina tre spelkort.

Till detta kan såklart de tidigare beskrivna Flare-korten enligt ovan användas om det för tillfället skulle råda en på något sätt ”ojämn” match vad gäller pjäsantal och styrkeförhållanden. Använda spelkort går ur spel och nya dras innan det är dags för nästa spelare att placera brickor på brädet och använda sina kort...

Vill man inte spela Dödsmatchduellen erbjuds istället High Form-varianten i vilken man är framme vid sista omgången när någon fått endast 9 poäng. Här kommer dock poängen genom att vinna olika uppdragskort. Uppdragskort finns det flera av och tre stycken ligger uppvända vid varje givet tillfälle. Plocka max ett av dem i slutet av din spelrunda om du uppfyllt kriterierna. Uppdragskorten ger dig olika antal poäng för olika givna situationer. Du måste ha vissa pjäser på specifika platser eller på brädet överhuvudtaget, slå ut motståndare, eller finnas intill fiendepjäser på olika sätt.

Kort sagt är Tash-Kalar en händelserik utmaning där spelplanen och förutsättningarna ständigt ändras. Här finns en hel del att överväga och försöka planera för. Den pjäskonfiguration som krävs för att få en viss varelse i spel gäller oftast oavsett var på brädet den inträffar, och den är kanske inte alltid lägg att finna. Du får såklart rotera ditt kort hur du vill för att få allt att passa, ja det hela funkar faktiskt även spegelvänt, så bli inte förvånad om en motspelare, eller du själv, måste sitta och klura en stund. Det kan vara svårt att se alla lägen framför sig. Fast detta är som sagt ett klurigt spel, en hjärnornas kamp med ett visst inslag av slump. Fast en slump som ändå i rätt hög grad kan motverkas, om man skulle få för sig att allt i Tash-Kalar enbart handlar om otur... Detta är ett spel för den som gillar tuffa bataljer mellan två fantasyarméer, utan en massa plastfigurer och krångliga regler. Här finns att fundera på och njuta av ändå. Spelkorten är dessutom fantastiskt snygga. Detta blev ett överraskande trevligt spel.