Takenoko (Matagot/Bombyx/Asmodee)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 8+ år
Speltid: 45 minuter
Innehåll: 28 markbrickor, bambubitar – 36 gröna, 30 gula, 24 rosa, 20 vattenkanaler, 9 förbättringsbrickor, 46 uppdragskort, 4 spelbräden, 8 actionmarkörer, vädertärning, pandapjäs, trädgårdsmästare, regelhäfte
Konstruktör: Antoine Bauza

Ett spel måste såklart ha ett namn men Takenoko? Vad sjutton är det? Jo, det skall tydligen betyda bambuskott på japanska och den informationen tillsammans med pandan på omslaget gör kanske bilden något klarare? Takenoko är ett spel om just bambuskott och en pandabjörn…

Upprätta markområden för odling, anlägg kanaler för vattenförsörjning, skicka iväg en trädgårdsmästare för att se till att bambuskotten tar sig, släpp lös pandabjörnen för att käka upp lite bambu där det växt sig för högt. Ja, där har du spelet i korta drag. Takenoko är ett mycket vackert illustrerat spel som kommer med eleganta pjäser för pandan respektive trädgårdsmästaren, rejäla pappbitar för spelytans expansion och pastellfärgade plastbitar att skapa olika höga bambustavar av. Ja, allt känns precis lagom gulligt faktiskt.

Lägg till detta enkla och tydliga regler så förstår du att Takenoko är ett mycket underhållande sällskaps-/familjespel för ung såväl som gammal, lätt att komma in i och festligt att spela. Speltiden är så gott som alltid under en timma och med en ny spelplan som växer fram under spelets gång och ett gäng blandade kort finns här variation för lång spelhållbarhet!

Ett parti är inne i sista spelomgången när någon spelare lyckats med sitt sjunde uppdrag. (Eller färre beroende på antal deltagare eller möjligen fler/färre för justerad speltid…). Då får den personen omedelbart 2 bonuspoäng och övriga spelare en chans att med varsitt sista drag skrapa ihop egna poäng så att det eventuellt kan räcka till seger. Mest och flest poäng vinner ett parti Takenoko!

Uppdragen ja, de får du genom dragna kort, från tre olika högar. Här finns uppdragskort rörande odlingsmark, trädgårdsmästaren samt pandan. Du börjar alltid spelet med ett kort av varje typ, men vilken eller vilka typer av uppdrag du sedan vill ha bestämmer du själv – så länge det finns kort kvar i högarna… Naturligtvis bestämmer du själv vilka uppdrag du vill försöka lösa men inte sällan kan du faktiskt få hjälp av motspelarna som ju också bygger på spelplanen, låter bambun växa eller ätas upp. Kanske utför de ett drag som verkligen passar dig som hand i handsken… Eller inte! Vilka unika uppdragskort som var och en sitter med på handen skall såklart hållas hemligt till dess att de är avklarade.

Uppdragskorten som rör odlingsmarker innebär intjänade bonuspoäng när somliga delar av spelplanen anlagts med rätt marktyper i rätt antal placerade i rätt formation. Ja, beroende på hur du och de andra deltagarna spelar ut gröna, gula och rosa 6-kantiga brickor för att bygga upp en allt större spelplan kan man med dessa kort vinna poäng. Finns där 3 gröna brickor i rad? Kanske två rosa intill två gula? Så fort spelplanens utseende någonstans matchar bilden på ditt mark-uppdragskort i din tur, släng fram kortet och ett uppdrag är avklarat, poängen är dina… Nåja, förutsatt förstås att markområdena vattenförsörjts...

Det finns uppdragskort som rör trädgårdsmästaren också, detta är den andra typen av uppdragskort som kan ge poäng. Trädgårdsmästaren ser till att det växer bambu här och där och de här korten anger ett visst antal bambupinnar av en viss färg och av en viss höjd som måste finnas någonstans på spelplanen för att uppdraget skall vara avklarat.

Den tredje typen av uppdragskort man kan samla på rör pandabjörnen och dennes roll är att käka upp bambun som trädgårdsmästaren fått att växa. Pandan äter helt enkelt upp en bit där han har möjlighet att göra så och dessa kort anger ett antal bambubitar i viss färg som spelaren måste samla ihop. Skall pandan äta upp 3 gula bitar bambu, kanske 2 rosa eller en i varje färg?

Sådär ja, nu har du hajat vad som ger poängen, vad man strävar efter att uppnå. Låt mig bara berätta något om exakt hur det kan gå till, hur Takenoko skall spelas.

Kasta allra först en vädertärning för unika förutsättningar i ditt drag. Du kan få fram en av fem olika situationer eller med den sjätte sidan få välja ett specifikt utfall. Solen ger dig ett extra (tredje) drag i den kommande handlingsfasen, Regn innebär att du bums får placera ut en bit bambu på valfri tillåten plats. Vind tillåter att dina två drag i handlingsfasen är identiska om du skulle vilja ha det så, ja du får alltså göra samma sak två gånger i din tur, något som annars inte är ok.

Med Blixten får du flytta pandan för att käka upp en bit bambu och Molnet ger dig en viss förbättringsbricka som kan vara av stor betydelse. Tre olika sorters brickor finns i mycket begränsat antal. Vädertärningens sjätte utfall är ett frågetecken som alltså låter dig fritt välja ett av de fem nämnda klimatinslagen.

Ok, det var inledningen på din tur, du har kastat vädertärningen. Nu skall du utföra dina två olika drag och du har fem olika aktiviteter att överväga. Dina två drag skall också vara olika, dvs. du väljer 2 av de 5… (Har vädertärningen visat Vind får du dock välja samma sak för båda dina aktiviteter, har den visat Sol får du välja 3 olika av de 5).

1. Dra de tre översta 6-kantiga markbrickorna, välj en av dem och bygg ut spelplanen.
2. Förse dig med en blå trästav (vattenkanal) och lägg den i ett eget lager att ha till senare eller placera den direkt på spelplanen för att vattenförsörja vissa områden så att bambu kan börja växa…
3. Flytta trädgårdsmästaren till en bricka med vattentillgång. Där pjäsen stannar växer genast en nivå bambu upp. Det gör det även på alla ev. angränsande markbrickor i samma färg som också har tillgång till vatten.
4. Flytta pandabjörnen till en bricka med bambu för att helt enkelt ta bort en bit och placera denna i ditt eget lager. Du gör en bambustav kortare någonstans och kan kanske avsluta ett uppdrag på ett trädgårdsmästar- eller pandakort.
5. Dra ett nytt uppdrag från valfri korthög. Du får ha max 5 pågående uppdrag på handen…

Allt det här kan låta som en väldig massa olika möjligheter och alternativ men faktum är att valen ändå blir ganska lätta att göra i varje given situation. Det är inte alltid alla fem sakerna du kan göra känns lika viktiga eller intressanta och dessutom är vädertärningen ofta med och kanske styr dig åt ett visst håll utifrån sitt utfall…

Om dina uppdragskort säger att du behöver bygga gröna bambustavar som är 4 bitar höga eller att pandan måste äta en rosa, en gul och en grön bit bambu ja, då vet du vad som gäller. Skall bambu i någon färg alls kunna växa måste markbrickor i motsvarande färg först spelas ut på bordet. Skall det växa bambu måste brickan ha tillgång till vatten. Sedan måste trädgårdsmästaren till platsen för att bambu skall börja växa. Kanske måste han komma tillbaka flera gånger för ökad och önskad tillväxt. Kanske skickar någon istället dit pandan för att börja äta och hämma tillväxten…

Pjäserna flyttas runt, små plastbitar staplas på varandra, gröna, gula och rosa bambustavar växer upp här och där, avstannar i växten eller kapas av. Markbrickor läggs ut, spelplanen ändrar form, vattenkanaler grävs åt olika håll. Spelarna klarar av sina uppdrag, visar upp sina kort och samlar poäng. Någon vinner, spelet är slut och alla har haft en trevlig spelstund tillsammans… Charmigt. Underhållande. Nästan så att man önskar att ett parti skulle vara lite längre.