Sylla (Ystari Games/Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-4 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: Spelbräde, 40 kvadratiska brickor, 40 kuber, 4 poängmarkörer, 40 mynt, 60 kort, 4 spelskärmar, ca 120 runda brickor.
Konstruktör: Dominique Ehrhard

Av oklar anledning skall Sylla, härskaren i Rom abdikera. Där finns förstås en mängd andra senatorer redo att kliva fram för att ta makten!

Speldeltagarna är just sådana senatorer som kämpar om att ta över ledarskapet, försöka styra Rom mot framgång. Den som bäst ser till allas bästa vinner mest ära och därmed hela spelet.

Ett parti Sylla spelas över 5 omgångar, var och en omfattande 7 olika steg eller faser.

Först (när alla kort, brickor, mynt och kuber placerats och fördelats inför start) skall det ske en omröstning kring positionen som Förste Konsul. Denna för såklart med sig en viss makt, en eller flera fördelar i innevarande runda. T.ex. välja kort först, få extra poängbricka osv.

Här skall nu alla vara med och tycka till varsin gång. Man röstar genom att spendera pengar och/eller senatorskort, varje mynt, varje kort är värt en röst vardera.

Härnäst rekrytering. Sex karaktärskort (från en blandad hög) ligger på bordet att välja från. Konsuln först, resten i sittande turordning. Karaktärerna kan vara olika, här finns Senatorer, Köpmän, Legionärer, Jungfrur samt Slavar, alla med olika funktioner och specialförmågor.

Korten fylls på först i slutet av spelomgången när alla valt varsitt kort så här gäller det verkligen först till kvarn.

Fas 3 innebär köp av byggnadsbrickor. Sex stycken (även dessa från en blandad hög) finns till försäljning. Olika brickor har såklart olika effekter, somliga en engångseffekt, andra gäller spelet igenom. Några ger pengar eller poäng, skyddar mot katastrofer, låter spelaren påverka somliga markörer osv.

Konsuln är först med att välja en av brickorna, lämna den till försäljning. Alla får varsin chans att lämna ett bud, Konsuln är sist! Byggbrickan kommer från en av tre ”kostnadszoner” på brädet och skall betalas med röda, gula eller grå symboler från spelarnas karaktärskort, kort som man har utlagda framför sig på bordet.

Den som erbjuder flest symboler från sina kort vinner såklart brickan ifråga och fortsätter köpprocessen genom att, likt Konsuln nyss, vara den som väljer en ny byggbricka och lämna den till en till auktion. (Nu sitter den personen sist med att ev. lägga ett bud). Vinnaren av den budgivningen startar nästa osv. till dess att fem av de sex brickorna köpts av någon. Här kan en och samma spelare alltså köpa sig flera brickor om man så har lust och råd.

Betalningen av brickorna är således kortsymboler. Titta på de karaktärskort man har och räkna helt enkelt ihop matchande symboler, lägg ett bud. Vinnaren betalar genom att vrida nyttjade kort 90 grader. Att vrida på korten betyder att de för stunden är utnyttjade och inte kan användas mer i innevarande spelomgång, vare sig till nya köp eller för sin specialfunktion. De återställs dock till nästa spelomgång.

I fas 4 får alla spelare en slant som inkomst, utifrån en viss inkomstbricka som slumpvis tilldelats var och en vid spelstarten men också utifrån ev. tillgängliga (ej vridna) kort för Köpmän och ev. relevanta byggnader man köpt.

Fas 5 listar 4 olika händelser som skulle kunna drabba befolkningen; något slags epidemi, vulkanutbrott, svält, översvämning, slavuppror, plundringståg, dekadens eller varför inte kristendomens intåg!?

Här spelas nu kuber ut utifrån tillgången på kort för Jungfrur och Legionärer. Varje spelare placerar en kub var i tur och ordning till dess att man är nöjd. Varje kub går till ett event märkt antingen med symbolen för just jungfrun eller legionären.

Väl färdiga med kubplacerandet granskar man eventen ett i taget. Den som placerat flest kuber på respektive händelsekort belönas omedelbart med poängbrickor eller enstaka poäng. Dessutom kommer de två händelser med flest kuber inte att inträffa, de båda andra gör det. (Naturligtvis finns här dock något undantag, en ev. händelse som inte går att undvika om den dyker upp.) Verkställ hur som helst de saker som sker; flytta brickor, vänd ned karaktärskort eller byggnader osv...

Den sjätte fasen är ett eventuellt gemensamt bygge på något större projekt, ett Colosseum, ett tempel, ett badhus etc. Här kan man också rösta tumme upp eller tumme med, slanta in pengar och/eller Senatorkort för att medverka i byggnationen eller välja att lägga resurserna på något annat. Kanske flyttar man upp en bricka några steg vars nivå sedan skall multipliceras med ens vunna bonusbrickor...

Spelets sjunde och sista steg är att hantera ev. svält. Det gäller att utfordra massorna, hålla dem mätta genom vissa byggnadsbrickor (vetefält) och ha många bonusbrickor, eller ta konsekvenserna, vilket är något slags poängförlust.

Ja, det var en spelomgång av Sylla det. Räta upp kort som vridits 90 grader, fyll på med nya byggnader och karaktärer och fortsätt spela...

Sylla fungerar som sagt helt okej, men reglerna kunde ha varit något klarare på sina håll. Utseendemässigt får det också ett likaledes okej betyg. Det sämsta med spelet är att egentligen ingenting sticker ut, det finns mängder med liknande spel därute.

Somliga byggnader och karaktärer känns generellt sett bättre än andra, somliga händelser hemskare än andra. Det är kanske minimalt med slump i spelet, men din starthand betyder ändå en hel del och möjligheterna att få bli Konsul kan vara rätt avgörande...

Auktionsmoment brukar fungera som bäst och vara mest spännande med många deltagare, så även här. Sylla för två deltagare kräver specialregler man tydligen kan ladda hem och ta del av, men det säger sig självt att spelet blir annorlunda då och säkerligen inte alls lika bra som med t.ex. fyra spelare. Jag har i skrivande stund inte testat att spela på två, men är å andra sidan inte speciellt sugen. Nu för tiden måste spel fånga mig ganska omgående om det skall förtjäna sin plats i samlingen och därmed få speltid. Spel som det här kan jag kosta på mig att välja bort. Men visst, betygstrean sitter där ändå och är i mina ögon som ett lägsta betyg odiskutabel.