Svensson Frågar och Svensson Svarar (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare eller lag
Ålder: Från 14 år
Innehåll: 1 spelplan, 1 kortlåda, 3 kortlekar, 4 spelpjäser, 2 block samt regler

Detta är ett frågespel som sticker ut och gör det på ett positivt sätt. Tjusig förpackning, fin spelplan, enkla regler, härligt käcka spelpjäser och festliga frågor gör detta till ett kanonkul frågespel som håller för att spelas flera gånger. Vinnare är den som först tar sig från spelplanens startruta, förbi 49 rutor och är först över mållinjen. Vinnare är den som vet mest och/eller gissar bäst. Du börjar varje drag med att gå ett steg fram på spelplanen. Spelmomentet/typ av frågeaktivitet bestäms av färgen på den ruta du hamnar på, grön, orange eller blå. Någon annan spelare drar ett frågekort från motsvarande kortlek ut korthållaren och läser frågan/frågorna högt.

Grön ruta: Svara på frågan och tag två steg framåt vid rätt svar, stå kvar om det blev fel. Gissa sedan hur många procent av svenska folket som svarat rätt på samma fråga. Hamnar din gissning +/- 10 % från det rätta svaret får du flytta framåt.

Orange ruta: Här skall alla tävla och man tar fram papper och penna till samtliga deltagare. En fråga från den orange kortleken läses högt men nu spelar det ingen roll om du kan frågan eller ej, det enda intressanta är om du kan gissa rätt på hur många procent av svenska folket som kunde frågan. Alla skriver ett procenttal på pappret och sedan kollar man i facit. Närmast rätt får 2 steg framåt och poäng till alla som varit inom +/- 5 % från det korrekta svaret.

Blå ruta: En spelare svarar men alla kan få poäng. Man drar de tre främsta korten ur den blå kortleken och läser kategorierna. Spelaren väljer sedan det ämne man vill ha. Kortet rymmer 4 frågor och på kortet står också hur många man behöver svara rätt på för att vara smartare än medelsvensson. Övriga spelare plockar fram sina 2 hemliga svarskort. På dessa står det Smartare än Svensson resp. Dummare än Svensson. Alla väljer ett av dessa, beroende på om man tror att spelaren klarar utmaningen. Sedan läses frågorna upp och spelaren försöker besvara dem korrekt. Ett steg framåt ges för varje rätt svar och är man Smartare än Svensson (dvs. klarar utmaningen, får fler rätt än medelsvensson) utdelas två bonuspoäng. Alla andra deltagare som valde rätt Smartare/Dummare-kort får flytta ett steg framåt.

Så går spelet runt varv efter varv tills någon kommit i mål. Frågorna kommer från hemsidan www.vetgirig.nu