Svea Rike Batalj - Expansion #1 (Casper)


Fakta:
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, 6 regentkort, 6 historiekort, 29 händelsekort, ärkebiskopskort, 21 plundringsmarker, över 50 spelpjäser för krig, regler

Svea Rike är i stora drag ett bra spel men lider kanske lite av väl mycket slumppåverkan och en förhållandevis lång speltid. Batalj, Expansion #1 (den första och enda faktiskt) adderar i princip bara mer av detta, tyvärr.

Här kommer fler spelkort, fler pjäser och en dubbelsidig spelplan och innehållet fördelas egentligen på tre större bitar vilka kan läggas till grundspelet efter behag, en eller flera valfria eller alla tillsammans. Nu kan du spela med (och/eller utöka reglerna för) ÄRKEBISKOP, KRIG och PLUNDRING.

ÄRKEBISKOP

Att inneha Ärkebiskopstiteln är förstås en ära och genererar pengar till den släkt (den spelare) som innehar kortet. Reglerna föreslår att den äldste spelaren har titeln från start, men det går förstås att dra lott om detta. Kortet och titeln förblir hos en spelare till dess att det blir Ärkebiskopsval, antingen genom ett Regentkort eller via ett utspelat Händelsekort. Det går också att dra till med Händelsekortet ”Ärkebiskopen lönnmördad!” för att avsluta någons position vid ämbetet.

Att vara Ärkebiskop är nämligen något fint och värdefullt i spelet Svea Rike och ger säkerligen upphov till avundsjuka. Varje gång den spelaren gör sitt drag (spelet igenom tills vidare alltså) skall övriga spelare ge Ärkebiskopen ett guldmynt! Det kan bli en ansenlig förmögenhet. Beroende på när somliga kort kommer upp kan det alltså dröja länge, länge innan övriga spelare slipper betala guld. Ibland kan man förstås få inneha ämbetet bara något enstaka spelvarv om det slumpar sig så… Att bli lönnmördad är såklart inget vidare. En sådan spelare förlorar -1 AP i sluträkningen för skammen…

PLUNDRING

När ett Regentkort visar Plundring kan man som alternativ till att ägna sig åt Jordbruk, Handel, eller Kultur & Vetenskap ägna sig åt, ja just plundring. Plocka fram spelplanen för Plundring och placera en pjäs i någon av städerna Lübeck eller Stettin. Kasta sedan tärning och flytta dig längs vägarna i de norra delarna av dagens Tyskland och Polen. Här och där ligger plundringsbrickor utlagda och du stannar och vänder på de du når och vill. Här kan du hitta byte värt guld eller anseendepoäng, AP. Du kan också stöta på trupper som stjäl allt du samlat på dig.

Plundring innebär således en slupartad möjlighet till extra pengar och/eller AP och när någon eller några utför plundring väntar övriga spelare på sin tur.

KRIG

Krig ja, de förekom även i grundspelet, hyggligt snabbt avklarade. Här kommer 5 sidor regler för att kunna utöka krigsmomentet i spelet, göra det mer realistiskt. En spelplan i form av ett slagfält indelat i frontavsnitt, flanker och reserver har man redo och därtill över 50 pjäser för Soldater, Fältherrar och Artilleri. Svenska styrkor och fiendetrupper fördelas på spelbrädets olika sektioner, utifrån givna regler och egna önskemål, sedan ger artilleriet eld på respektive sida. Därefter kliver beridna fältherrar och fotsoldater in i bilden och krigar spelplansfält mot spelplansfält till dess att någon sida uttömt motståndarens Reserv.

Tärningen kastas, pjäser plockas bort, fajten går fram och tillbaka till dess att någon segrat. Reglerna säger: ett enda misstag kan vara lika förödande som ett genidrag kan vara helt avgörande. Ja, här skall finnas utrymme för taktik och då kan det väl inte gärna handla om tärningskast utan mer om hur styrkorna formeras och vilken delarmé som anfaller var och när?

Jag har ärligt talat inte spelat Svea Rike med den här krigsexpansionen så många gånger att jag hunnit finna någon självklar segerstrategi.

Det bästa med Expansion #1 tycker jag de 29 nya Händelsekorten är. De låter dig som vanligt manipulera spelet i någon riktning. Du kan stjäla andras krigsbyte, reducera fiendestyrkor i krig, ha kvar dina handelsmän i länder i krig, omintetgöra andras drag, kanske göra dubbla drag själv, vinna extra guld och AP och mycket mer… Innehållet är snyggt producerat, följer förstås samma linje som grundboxens förstautgåva vad gäller färg och form. Boxens svaga sida tycker jag främst är de utdragna krigsmomenten. Realism i all ära, men ännu fler pjäser och mer tärningskastande behöver i ärlighetens namn inte Svea Rike. Inte längre speltid heller. Och hur kul är det för spelare som inte vill eller har möjlighet att gå med i kriget att sitta och titta på en utdragen batalj. Eller flera?

Och följaktligen gäller detsamma avseende Plundring. Ett inskjutet extra moment som kanske inte intresserar alla men som samtidigt kan ge spelare så mycket extra att man möjligen känner sig tvingad att vara med. Och då lägger vi på en del speltid där också.

Slutsummering således; ett snyggt och varierat innehåll som inte nödvändigtvis tillför extra positiv spelglädje jämfört med ett parti vanligt Svea Rike.