Sutter’s Mill (Phalanx/Mayfair Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60 minuter
Typ av spel: Tur 3/10 (nja), Strategi 8/10, Taktik 8/10, Interaktion 4/10.
Innehåll: Spelbräde, 20 pjäser, 52 inflytelsekort, 8 certifikat, äventyrarekort, 84 guldbrickor, 8 översiktsbräden, regler.
Konstruktör: Marco Teubner

Kalifornien på 1800-talet. Rykten gör gällande att man hittat guld i det lilla samhället Coloma. Nu är du också där för att förhoppningsvis själv kunna gräva fram guldklimpar ur marken, hitta dem i vattendrag och tjäna en hacka.

När spelplanens alla 72 fält med guldklimpar plockats upp av spelarna vinner den som tjänat mest pengar. Så oerhört ledsamt och orättvist då att varje upplockad guldbricka kan visa sig vara värd 1-4 guldstycken. Ja, där dina fyra brickor ger dig 4 klimpar, får kanske någon annan fyra gånger mer för motsvarande antal guldfynd, dvs. hela 16 guldklimpar. Vem sa att livet som guldletare var rättvist? Nej, just det – ingen alls!

Trots dina ambitioner och storslagna planer är det alltså i mångt och mycket slumpen som avgör om du segrar i detta spel. Jag kan förvisso tycka att detta slumpinslag passar temat väldigt väl, men rent generellt är jag inget stort fan av dylika helt okontrollerbara händelser som liksom bara sker och i ett slag omintetgör ens planer och kanske avgör vem som vinner eller förlorar oavsett hur skickligt man spelat i övrigt. Nej, det där blir ett starkt minus för Sutter’s Mill för mig!

Ett annat minus är ju den rätt fula spelplanen, men resten är väl kanske helt okej, rentav med ett litet plus för rejäla spelpjäser.

Upplägget är förresten lite annorlunda. Här gäller det inte bara att få fatt på arbetare som kan slita hårt för att hitta guld och göra dig rik, det är minst lika viktigt att veta när det är dags att ge sig av, planera för sin reträtt från Coloma. Du vill inte vara kvar när guldådran sinat och samhället blivit en spökstad.

Här finns således två distinkt olika faser att balansera; först en fas där du bygger upp verksamheten, värvar folk, letar guld, försöker vinna inflytande i samhället för att få fördelar, samlar pengarna på hög.

Därefter en rivningsfas då du måste försöka få bort dina arbetare, kort sagt avveckla hela verksamheten. Spelpjäser och inflytandekort som vid spelets slut finns kvar i Coloma ger dig då nämligen minuspoäng istället.

Utmaningen ligger i att bestämma sig för när det är dags att bokstavligt talat vända blad, välja att sluta bygga upp och istället börja riva ned... I början av varje speltur du får skall du välja vilken sida av översiktsarket du skall spela på; bygg upp eller riv ned. Olika handlingar att välja att ägna sig åt står listade på respektive sida.

Om du är snabbt på ”riv ned”-uppgiften slipper du kanske minuspoängen men hinner möjligen inte tjäna så mycket. Är du långsam äts dina intjänade poäng och funna guldklimpar möjligen upp av den synnerligen oönskade minuspoängen som lurar på dig i slutet av partiet... Hm, ja ett svårt val. Och därför så synd att det är slumpen som sätter värdet 1-4 på varje dragen guldbricka.

Nåja, du har två saker att välja bland när du bygger upp.

1. Gräv efter guld och gör affärer. Dessa affärer ger dig än mer guld om du för stunden kontrollerar ett eller flera certifikat (mer om detta strax). Och så kan du kanske använda somliga certifikatkorts specialeffekter.
2. Köp dig upp till 5 handlingar (av tre olika) för guld, betala mellan 0 och 15 guldstycken (obs. Inte att förväxla med guldbrickor. Varje bricka var ju 1-4 guldklimpar).

När man gräver guld måste man först ha minst en pjäs placerad i rätt läger. Läger finns det vid floden, bland bergen och i gruvan. Skall man ta upp guld i floden skall man således stå vid flodlägret, bland bergen för att plocka guldet där osv. Alla börjar dock rensa spelbrädet på guld i floden, sen bergen, sist gruvan...

Sen är det i detta val generellt förbjudet att flytta sina pjäser direkt från ett läger till ett annat så efter att man fått sin guldbricka måste pjäsen ta en omväg via samhället, ge sig in till ett av åtta hus i centrum för diverse handlingar...

Och där är vi framme vid de tre saker (med upp till fem actions) man kan göra i Coloma, om man väljer 2:an ovan.

3. Lyft in en ny pjäs i spel. Placera denna i ett hus i Coloma eller i ett läger.
4. Spela ett inflytelsekort på ett hus i Coloma där man har en pjäs.
5. Flytta en egen pjäs till annat hus eller läger.

Här kan det vara på sin plats att nämna något om de där inflytelsekorten. Alla spelar med varsin identisk kortlek. 13 kort, 2-10, knekt, dam, kung, ess, där knekt-kung också har värde 10, esset 11.

Spela ett kort (om du vill) på hus där du har en pjäs för att försöka ”ta kontroll” över det, få mer inflytande över det än konkurrenterna. Där finns ett specialkort (certifikat) för respektive hus att genast få lägga framför sig och nyttja så mycket man kan så länge man bibehåller kontrollen.

Spelar någon annan ut inflytelsekort av högre sammanlagt värde på samma hus tar hen genast över certifikatet.

I riva ned-fasen har du ett motsvarande val att göra, välj mellan 1 och 2 ovan. Ja, ettan är alltså att även i rivningen fokusera på att fortsätta gräva guld. Man vägrar att ge sig...

2:ans val ger dig (för 0-15 guldklimpar) 1-5 handlingar. Men i riva ned-fasen ser handlingarna 3-4 ovan något annorlunda ut. 5:an är densamma, flytta en pjäs till nytt hus/läger. 3 och 4 blir istället det motsatta, (3) tag bort en pjäs permanent ur spel eller (4) tag bort ett inflytelsekort från Coloma.

Tar du bort inflytelsekort från ett visst hus måste du för det första ha en egen pjäs där. Sedan avlägsnar man korten i omvänd ordning mot hur de hamnat där (senaste placerade kortet försvinner först). Det kan vara ditt (och då reducerar du ev. egna minuspoäng) eller ett tillhörande någon annan. Men då blir det kortet å andra sidan genast omvandlat till ”bonuspoäng” av motsvarande värde till den personen, så avlägsna dem med måtta och efter moget övervägande.

Certifikatkorten ger, om det inte framgått tidigare, ofta något slags chans till extra guld i samband med Gräva guld-valet, eller en möjlighet att placera/ta bort ett inflytelsekort gratis. Något certifikat låter dessutom spelaren flytta ett eget inflytelsekort upp eller ned 1 steg i högen för ett visst hus. Det är kanske spelets mest spännande specialeffekt!

Okej, dags att summera Sutter’s Mill, guldgrävarspelet. Hm, det blir en svag betygstrea på detta. Reglerna kunde ha varit något tydligare, spelplanen snyggare, slumpvärdet på guldbrickorna slopat, variationen på certifikaten större.

Samtidigt funkar faktiskt allt. Reglerna är inte överdrivet svåra, valen tydliga och det är allt lite spännande att ta det där beslutet att byta sida, välja nedrivning istället för att bygga upp. Att behöva betala för handlingar med surt förvärvade guldklimpar gör att man kanske bara inte kan eller vill köpa sig många extra actions, samtidigt kanske någon vars guldbrickor givit många klimpar gör just det, försöker köpa sig segern...

Ja, du hör ju själv, det här både bra och mindre bra, ibland spännande, kanske elakt, kanske kaotiskt när ett certifikat byter ägare hela tiden...